چاپ کتاب " ژئومکانیک رس‌ های در معرض حرارت با تأکید بر پسماندهای هسته‌ ای" توسط انتشارات جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر‌

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، کتاب" ژئومکانیک رس‌ های در معرض حرارت با تأکید بر پسماندهای هسته‌ای " تألیف: دکتر امیر حمیدی و مهندس امیرحسین کریمی توسط انتشارات جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر برای نخستین بار به چاپ رسید.

در پیشگفتار این کتاب آمده است:

"در سال ‏های اخیر، افزایش تحقیقات در خصوص موضوعات نوین و کاربردی به ‏ویژه در حیطه ژئوتکنیک زیست‏ محیطی، همچون انرژی‏ های سبز و تجدیدپذیر، شمع ‏های انرژی، روش ‏های جدید استخراج نفت، دفع ایمن پسماندهای هسته ‏ای و مواردی دیگر از این قبیل موجب شده که رفتار حرارتی خاک ‏ها به ‏شدت مورد توجه محققین علم ژئوتکنیک قرار گیرد. به ‏طور عمومی، تغییر در رفتار خاک ‏های دانه‏ ای در معرض حرارت نسبت به خاک ‏های ریزدانه به ‏ویژه رس ‏ها، بسیار کمتر است. لذا عمده مطالعات انجام‏ گرفته در این خصوص بر بررسی رفتار حرارتی رس ‏ها متمرکز شده ‏است.

در کتاب حاضر، سعی بر آن شده که خوانندگان ابتدا با مسائل عملی مرتبط با آثار حرارت در رس ‏ها آشنا شوند. پس از آن، جنبه‏ های اصلی تغییرات رفتار فیزیکی و حرارتی خاک رسی در معرض حرارت معرفی و بیان می‏گردد. در ادامه کتاب با ارائه مدل ‏های رفتاری کارآمد، نحوه مدل ‏سازی رفتار رس‏ های تحت بارگذاری حرارتی آموزش داده می ‏شود. نحوه مواجهه و مدل‏ سازی عددی پدیده‏ های همبسته ترموهیدرومکانیکی به‏ همراه نتایج به ‏دست ‏آمده از تعدادی مطالعات قبلی مورد اشاره قرار گرفته ‏است. به ‏علاوه، مجموعه مقررات و تدابیر لازم جهت دفن ایمن پسماندهای خطرناک و جلوگیری از انتشار آنها در محیط زیست انسانی نیز به تفضیل بیان شده ‏است. انتظار بر آن است تا بر پایه مطالب ارائه ‏شده، خواننده کتاب درک مناسبی از ویژگی ‏های رفتاری رس‏ های در معرض حرارت و چگونگی مدل‏ سازی عددی پدیده ‏های حرارتی در این خاک ‏ها به دست آورده و بتواند مسائل حرارتی در خاک‏ های رسی را به ‏خوبی شناسایی، مد ل ‏سازی و تحلیل نموده و نتایج به ‏دست‏ آمده را تفسیر نماید."

شایان ذکر است این کتاب در ۲۴۸ صفحه و پنج فصل به قیمت ۶۰۰.۰۰۰ ریال به بازار کتاب عرضه شده است.

علاقمندان می توانند کتاب مذکور را از طریق فروشگاه و نمایشگاه دائمی انتشارات جهاددانشگاهی امیرکبیر واقع در خیابان حافظ جنب درب اصلی دانشگاه و یا فروشگاه اینترنتی انتشارات به آدرسjdamirkabir.ac.ir/shop ؛ خریداری نمایند.