چاپ کتاب "کاربرد فناوری نانو در پالایش آلاینده های خاک" در انتشارات جهاد دانشگاهی امیرکبیر

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، کتاب "کاربرد فناوری نانو در پالایش آلاینده های خاک" تالیف مهدی اسکندری، عبداله سمیعی بیرق و مهدی همدم بیرق توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر به چاپ رسید.

در پیشگفتار این کتاب آمده است:

"نانوفناوری به استفاده از مواد در ابعاد اتمی، مولکولی و فرامولکولی در کاربردهای صنعتی گفته می‌شود. استفاده از این نانوفناوری در کلیه علوم پزشکی، پتروشیمی، علوم مواد، صنایع دفاعی، الکترونیک، کامپیوترهای کوانتومی، محیط‌زیست و غیره باعث شده که تحقیقات درزمینه نانو به‌عنوان یک چالش اصلی علمی و صنعتی پیش روی جهانیان باشد.

درواقع به‌کارگیری تکنولوژی نانو موجب کاهش مصرف انرژی، کاهش انتشار و تولید زائدات و مصرف مواد خام و درنتیجه کاهش خسارت به محیط‌زیست می‌شود.

کاربرد نانوتکنولوژی در محیط‌زیست هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با پیشرفت علم و تکنولوژی و ورود صنایع مختلف آلودگی‌های زیست‌محیطی نیز افزایش می‌یابد. در این میان فعالیت‌های ناشی از معدن کاری، ساخت و تولید، مکان‌های دفع زباله و پساب خانه و کارخانه‌ها اساسی‌ترین علت افزایش آلاینده‌های آلی و معدنی اعم از هیدروکربن‌های نفتی، فلزات سنگین و مواد شیمیایی دیگر مانند نیترات‌ها در خاک است.

خاک سواحل و اطراف رودخانه و دریاها از راه‌های مختلف مانند ورود پساب‌ها، نشتی‌ها، تخلیه بار از اسکله‌ها، حمل‌ونقل مواد شیمیایی و صنعتی، ورود مواد سمی و آفت‌کش‌ها و غیره در معرض خطر و آسیب جدی قرار بگیرد چون ممکن است در اثر انتقال مواد آلاینده از خاک‌ها و سواحل به منابع آبی از طریق سیلاب‌ها و روان آب‌ها سایر مناطق آبی و خاکی نیز در معرض تخریب آن‌ها باشد.

کاربرد و تحقیقات مربوط به نانوتکنولوژی در محیط‌زیست آب‌وهوا زیاد است، ولی مطالعات و فعالیت‌های زیادی در خصوص حذف آلاینده‌ها از خاک انجام شده است.

اهمیت مطالب ذکرشده در این کتاب کاربرد نانوذرات آهن صفر ظرفیتی، دی‌اکسید تیتانیوم، نانو ذرات نقره، نانولوله‌های کربنی و فتوکاتالیست‌ها در حذف آلاینده‌های آلی، معدنی و نفتی از خاک به ویژه خاک سواحل رودخانه‌ها و دریاها می‌باشد.

این کتاب حاوی مطالب و تحقیقات مهمی درزمینهٔ حذف آلاینده‌های آلی نفتی، فلزات سمی و سنگین و نیترات‌ها از خاک می‌باشد که می‌تواند راهنمای خوبی برای انجام کارهای علمی و صنعتی برای متخصصان و صاحبان صنعت و نیز برای دانشجویان و اساتید باشد."

شایان ذکر است این کتاب در ۲۱۵ صفحه، ۹ فصل و با قیمت ۱۵۰ هزار تومان به بازار کتاب عرضه شده است.

روش های خرید

حضوری: تهران، خیابان حافظ جنب درب اصلی دانشگاه، فروشگاه و نمایشگاه دائمی انتشارات جهاددانشگاهی امیرکبیر

فروشگاه اینترنتی: http://jdamirkabir.ac.ir/shop

تلفن تماس: ۶۴۵۴۲۳۲۶ ـ ۰۲۱