چاپ کتاب "میدان تنش در پوسته‌ زمین" در انتشارات جهاددانشگاهی امیرکبیر

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، کتاب " میدان تنش در پوسته‌ زمین" تألیف آرنو زنگ، اُوی استفانسون و ترجمه اصغر راست بود توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر به چاپ رسید.

در پیشگفتار این کتاب آمده است:

" کتاب میدان تنش در پوسته زمین بر اساس جزوات درسی تهیه شده است که برای یک دوره آموزشی دانشجویان کارشناسی در رشته علوم و مهندسی زمین در دانشگاه پاتسدام ارائه شده بود. به عقیده من، این کتاب بدون شک به عنوان یک کتاب مرجع استاندارد بر روی میز مطالعه بسیاری از محققینی که با سنگ سر و کار دارند، مانند ژئوفیزیکدانان، زمین شناسان ساختمانی، کارشناسان مکانیک سنگ، و همچنین مهندسین ژئوتکنیک و نفت، وجود خواهد داشت. دلیل این امر آن‌ است که موضوع این کتاب به مهم‌ترین ویژگی سنگ مربوط می‌شود - یعنی شرایط اولیه تنش در سنگ. سنگ همواره تحت وضعیت طبیعی تنش قرار دارد، این وضعیت تنش عمدتاً ناشی از نیروهای گرانشی و تکتونیکی است که سنگ در معرض آن قرار دارد. تنش‌های پوسته‌‌ای می‌توانند به صورت منطقه‌ای و موضعی تغییر کنند و همچنین ممکن است در مکانهائی به مقادیر قابل توجهی رسیده، و منجر به شکستگی طبیعی مکانیکی یا شکستگی مکانیکی ناشی از فعالیتهای انسانی شوند. ویژگی تنش از قبل موجود در سنگ، آن را از اکثر مواد دیگر مجزا کرده و یکی از بخش‌های اصلی رشته ”مکانیک سنگ“ می‌باشد که در طول قرن گذشته توسعه یافته است.

در بین سایر ویژگی‌های سنگ، آگاهی از میزان تنش در سنگ برای شناخت ساز و کار‌های گسلش و ایجاد زلزله، طراحی مغارهای پایدار زیرزمینی و میادین تولید نفت، و بهبود روش‌های معدن‌کاری و استخراج انرژی زمین گرمایی امری ضروری است. چندین کتاب در این مورد نوشته شده، اما هیچکدام به جامعیت کتاب نوشته شده توسط زَنگ و استفانسون نمی‌باشند. کتاب حاضر صرفاً به ارائه توصیف دقیق روش‌های رایج اندازه‌گیری تنش برجا و میدان‌های مختلف تنش در سراسر جهان محدود نمی‌شود. این کتاب نخست شرح دقیق و کاملی از مفهوم تنش، منابع تنش برجا، و معیارهای شکست سنگ ارائه می‌دهد. سه فصل ابتدائی این کتاب ، مربوط به پایه و اساس علم مکانیک سنگ بوده و می‌تواند به صورت یک کتاب درسی برای یک دوره آموزشی مقدماتی در این زمینه استفاده شود. موضوع سه فصل آخر فراتر از روش‌های اندازه‌گیری تنش است، تا مقادیر تنش را در پوسته زمین، میادین‌ منطقه‌ای تنش، نقشه جهانی تنش، و سه پروژه میدانی جدید بین المللی توصیف ‌کند. دانشمندان از بسیاری از کشورها در این سه پروژه مشارکت داشته و تعیین وضعیت تنش برجا از اولویت‌های نخست آن‌ها می‌باشد. این پروژه‌ها کا تی بی (KTB)، سافود (SAFOD) و اُلکیلوتو (Olkiluoto) هستند. این کتاب خلاصه بسیار خوبی از این پروژه‌های بزرگ را ارائه می‌دهد، که نتایج آنها به طور گسترده‌ای در بسیاری از انتشارات ارائه شده است. نتایج این یافته‌ها منابع ارزشمندی برای محققان، مدرسین و دانشجویان علوم زمین است."

شایان ذکر است این کتاب در ۴۲۴ صفحه، ۱۱ فصل و با قیمت ۲۲۰ هزار تومان به بازار کتاب عرضه شده است.

روش های خرید

حضوری: تهران، خیابان حافظ جنب درب اصلی دانشگاه، فروشگاه و نمایشگاه دائمی انتشارات جهاددانشگاهی امیرکبیر

فروشگاه اینترنتی: http://jdamirkabir.ac.ir/shop

تلفن تماس: ۶۴۵۴۲۳۲۶ ـ ۰۲۱