تجاری‌سازی مجموع فناوری‌های تولیدشده‌/ انتقاد از محدودیت برای «رویان» توسط دولت آمریکا

دکتر طیبی با اشاره به پیگیری جدی تجاری‌سازی مجموع فناوری‌های تولیدشده‌ی جهاددانشگاهی، گفت: بسیار متاسفیم که به دلیل تحریم‌های ظالمانه‌ی آمریکا، تعداد زیادی از کارشناسان خارجی نتوانستند در بیستمین کنگره‌ی رویان حضور پیدا کنند.

تجاری‌سازی مجموع فناوری‌های تولیدشده‌/ انتقاد از محدودیت برای «رویان» توسط دولت آمریکا

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، (چهارشنبه ۶ شهریورماه) در مراسم افتتاحیه و هم‌زمان اختتامیه‌ی بیستمین جشنواره و کنگره‌ی بین‌المللی تحقیقاتی رویان، گفت: سلامت و امنیت دو رکن اساسی و ضامن بقای دوام هر جامعه‌ای است؛ سلامت به معنای امنیت غذایی، دارویی و درمانی است و امنیت هم به معنای داشتن امنیت اقتصادی، دفاعی و نظامی است؛ این دو رکن زمانی می‌توانند ضامن بقا باشند که پایدار باشند.
وی افزود: ۴۰ سال قبل را خیلی از شما به یاد می‌آورید. بسیاری از ما در آن زمان دانشجو یا استادان جوانی بودیم که از وضعیت توسعه‌ی فناوری ناراضی بودیم.
دکتر طیبی درباره‌ی تاسیس جهاددانشگاهی، گفت: با گذشت یک‌سال‌ونیم از عمر انقلاب، تعدادی از دانشجویان و اساتید تصمیم گرفتند سنگ بنای مجموعه‌ای علمی به نام جهاددانشگاهی را بگذارند؛ ما اثبات کردیم که توان حرکت در مرز علم را داریم و می‌توانیم علم خود را به فناوری تبدیل کنیم؛ پژوهشگاه رویان حاصل کار مهمی است که در گذشته آغاز شده است.
رییس جهاددانشگاهی با بیان این‌که این نهاد در حوزه‌ی پزشکی علاوه بر پژوهشگاه رویان، مراکزی چون پژوهشگاه ابن‌سینا و معتمد را نیز دارد، گفت: جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در حوزه‌ی پزشکی فعالیت دارند؛ در این واحدها فعالیت‌هایی در زمینه‌ی زیست‌فناوری، داروهای نوترکیب و سرطان پستان در جریان است.
وی افزود: این نهاد علاوه بر پزشکی در زمینه‌ی مهندسی، کشاورزی، صنایع غذایی و کارآفرینی نیز فعال است. نگاه حاکم بر فعالیت‌های جهاددانشگاهی کاملا کاربردی است و ما به جد پیگیر هستیم که مجموع فناوری‌های تولیدشده حتما تجاری‌سازی شوند.
دکتر طیبی خاطرنشان کرد: در جاهایی که صاحب فناوری نیستیم، باید از حضور شرکت‌های خارجی در بازار به ازای انتقال فناوری بهره برد.
رییس جهاددانشگاهی ادامه داد: این نهاد دو دانشگاه علم‌وفرهنگ و علم‌وهنر را دارد که در آن‌ها دانشجویان به خوداشتغالی تشویق می‌شوند. در حوزه‌ی اجتماعی به دنبال این هستیم که مشاغل خانگی توسعه یابند و زنان سرپرست خانوار بتوانند صاحب اشتغال شوند. جوانان ایرانی دارای پتانسیل خوبی هستند و جهاددانشگاهی هم تلاش کرده که از حضور آن‌ها استفاده کند.
وی در پایان با گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ی دکتر کاظمی آشتیانی و تشکر از دکتر گورابی و شاهوردی گفت: بسیار متاسفیم که به دلیل تحریم‌های ظالمانه‌ی آمریکا، تعداد زیادی از کارشناسان خارجی نتوانستند در بیستمین کنگره رویان شرکت کنند.