تولید تورهای قفس های پرورش ماهی در دریا

 معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر از برنامه توسعه دانش فنی کسب شده تورهای بدون گره قفس­های پرورش ماهی در دریا و تولید صنعتی آن در جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر خبر داد.

تولید تورهای قفس های پرورش ماهی در دریا

 

معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر از برنامه توسعه دانش فنی کسب شده تورهای بدون گره قفس ­های پرورش ماهی در دریا و تولید صنعتی آن در جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر خبر داد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر،  مهندس علی­ بابایی معاون پژوهشی این واحد گروه پژوهشی تکنولوژی نساجی واحد صنعتی امیرکبیر را تنها مرکز پژوهش و فناوری کشور در زمینه منسوجات صنعتی با ۲۰ سال سابقه تحقیق، پژوهش و تولید صنعتی عنوان کرد و گفت :  با برنامه­ ریزی مدیریت جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، این گروه بر اساس نیاز کشور به توسعه امنیت غذایی کشور، با همکاری سازمان شیلات و شرکت ابنیه طراحان البرز، موفق به کسب دانش فنی تولید تورهای قفس­ های پرورش ماهی شده است و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مرحله تولید صنعتی و ارزیابی عملکرد میدانی این تورها در شرایط واقعی قرار دارد.

وی به اهمیت تورهای مذکور اشاره کرد و یادآور شد؛ با توجه به محدودیت منابع آبی داخل کشور و وجود سواحل دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، پرورش ماهی در قفس در اولویت­ های وزارت کشاورزی قرار دارد. تور یکی از بخش­ های اصلی قفس پرورش ماهی در دریا است که نقش مؤثری در حفاظت از سرمایه­ گذاری انجام شده و بهره­ وری پرورش ماهی، در این روش دارد، به طوری که با بروز کوچکترین مشکلی در تورهای بدون گره مصرفی، کل سرمایه، امکانات و زمان مصرف شده برای پرورش آبزیان محصور در قفس، از بین خواهد رفت. در حال حاضر این تورها از کشورهای اروپایی و چین وارد می­ شود که باعث بروز مشکلاتی برای فعالان صنعت شیلات شده است. تورهای وارداتی از اروپا، قیمت بالایی دارد و زمان تحویل آنها طولانی است، همچنین اغلب تورهای چینی کیفیت مناسبی برای استفاده در قفس ­های پرورش آبزیان در دریا را ندارد، لذا در هر دو حالت ریسک و هزینه­ های تولید صنعتی ماهی به روش پرورش در قفس، افزایش می­ یابد.

معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: نمونه تورهای تولید شده، آزمون­ های کیفی مکانیکی را با موفقیت پشت سر گذاشته ­اند. لذا با دانش فنی کسب شده ضمن تولید صنعتی، مراحل ارزیابی عملکرد میدانی این تورهای بومی شده در شرایط واقعی دریای خزر، با همکاری سازمان شیلات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت ابنیه طراحان البرز و جهاد نصر، توسط محققان و کارشناسان گروه پژوهشی تکنولوژی نساجی این واحد در دست پیگیری است.

به گفته وی، اجرای این طرح، ضمن کمک به توسعه صنعت آبزی پروری کشور، نقش مؤثری در ثبات اشتغال ساحل نشینان و امنیت اقتصادی و غذایی کشور دارد.