آیین رونمایی از « مرکز طراحی و تولید تورهای قفس پرورش ماهی» جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی امیرکبیر، دکتر مهدی ورسه ای از رونمایی از « مرکز دانش بنیان طراحی و تولید تورهای قفس پرورش ماهی » این واحد در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی توسط دکتر اسحاق جهانگیری  خبر داد.

آیین رونمایی از « مرکز طراحی و تولید تورهای قفس پرورش ماهی» جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر با اعلام این خبر افزود: به مناسبت هفته پژوهش و مقارن با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی « مرکز دانش بنیان طراحی و تولید تورهای قفس پرورش ماهی » جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر با حضور معاون اول ریاست جمهموری دکتر اسحاق جهانگیری به صورت ویدیو کنفرانس رونمایی شد.

ایشان ادامه داد: در مراسم رونمایی از این مرکز که با حضور دکتر صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی و ریاست سازمان شیلات ایران و دکتر شهبازی استاندار البرز در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی همراه بود، خط تولید تورهای صنعتی قفس های پرورش ماهی  پس از تایید معاون اول ریاست جمهوری آقای دکتر جهانگیری، به وسیله ایشان افتتاح گردید.

مدیر پروژه تولید تورهای قفس پرورش ماهی پیرامون این صنعت و کاربردهای آن گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی داخل کشور و وجود سواحل دریای خزر، خلیج‌فارس و دریای عمان، پرورش ماهی در قفس از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود. تور یکی از بخش‌های اصلی قفس پرورش ماهی در دریا است که نقش مؤثری در حفاظت از سرمایه‌گذاری انجام‌شده و بهره‌وری پرورش ماهی، در این روش دارد.

ورسه ای ادامه داد: تاکنون این تورها از کشورهای اروپایی و چین وارد می‌شد که مشکلاتی را برای فعالان صنعت شیلات به وجود آورده بود. تورهای وارداتی از اروپا، قیمت بالایی داشته و زمان تحویل آن‌ها طولانی است. همچنین اغلب تورهای چینی کیفیت مناسبی برای استفاده در قفس‌های پرورش آبزیان در دریا را ندارد، بنابراین در هر دو حالت ریسک و هزینه‌های تولید صنعتی ماهی به روش پرورش در قفس، افزایش می‌یابد.

دکتر ورسه ای در پایان پیرامون تورهای تولید شده در جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر و مزیت های آن اذعان داشت: نمونه تورهای تولیدشده، آزمون‌های کیفی مکانیکی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند.و قیمت آن ها حدودا ۳۰ تا ۴۰ درصد پایین‌تر از نمونه‌های خوب نروژی است.