مطالعه امکان سنجی و تهیه طرح توجیهی احداث واحدهای صنعتی

مطالعه امکان سنجی و تهیه طرح توجیهی احداث واحدهای صنعتی

مطالعات امکان‌سنجی، فرآیندی کنترل شده برای مشخص نمودن همزمان ‏مشکلات و مزایای اجرای یک پروژه یا ورود به یک موقعیت سرمایه‌گذاری است و همراه با توصیف کامل شرایط و برآورد ‏عواید و هزینه‌های ‏(آنالیز هزینه- فایده) انجام آن صورت می‌گیرد. هدف از مطالعات امکان سنجی تعیین میزان امکان‌پذیری و اجرایی بودن یک پروژه و ثمربخشی آن می‌باشد. ‏این مطالعات در حکم گام نخست در فرآیند تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران یا ‏مدیران به حساب می‌آید.‌ لذا مطالعات امکان سنجی نوعی مطالعه بر مبنای تجزیه و تحلیل و آزمون می­باشد که ‏فراهم‌کننده اطلاعات لازم به منظور تصمیم گیری برای حرکت به سمت مراحل طراحی مهندسی و اجرای هر پروژه یا انجام ‏سرمایه‌ گذاری است. از این­رو، مطالعات امکان سنجی را می‌توان نقطه عطف فرآیند تصمیم‌گیری در اجرای پروژه یا انجام سرمایه‌ گذاری دانست.

در امکان­سنجی تولید محصول مدنظر بعد از مطالعات اولیه و خلاصه طرح که شامل اهداف و معرفی محصول، بازار هدف، بررسی ظرفیت اسمی تولید محصول،... است، مطالعات در سه مرحله ذیل انجام می­شود:

  1. مطالعه بازار: بازار محصول از جنبه­ های مختلف از جمله عرضه و تقاضا، ظرفیت تولید داخل، واردات، صادرات، برآورد تقاضای داخلی، ... مورد بررسی قرار می­گیرد.
  2. مطالعه فنی: در این قسمت فن­آوری، ظرفیت ، محل اجراء، ماشین­آلات و تجهیزات موردنیاز، ساختار اجرایی طرح و ... ، مورد مطالعه قرار می­گیرد.
  3. مطالعه های و اقتصادی طرح: در این قسمت به محاسبه و تحلیل شاخص­های اقتصادی طرح نظیر هزینه­ های ثابت، در گردش، سالیانه،... و شاخص­های مالی از جمله نرخ بازده داخلی، دوره بازگشت سرمایه، سودآوری طرح و ... ، پرداخته می­شود.

اغلب طرح­های مطالعات امکان­سنجی انجام شده در معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر،  طرح تولید در حوزه­های نساجی و پوشاک، منسوجات صنعتی، مواد و تجهیزات پلیمری، نانو و بیو مواد، مواد  معدنی و شیمیایی است. در این طرح­ها، مطالعات در قالب متدولوژی مطالعات امکان سنجی مقدماتی تهیه گردیده است. مطابق این متدولوژی، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی­های لازم روی بازار آن صورت گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرم افزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند.

 

عناوین طرحهای امکان سنجی شده