چاپ کتاب "باطله های معدن و ارزیابی چرخه حیات معدنکاری" در انتشارات جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحدصنعتی امیرکبیر، کتاب "باطله های معدن و ارزیابی چرخه حیات معدنکاری" تألیف مرتضی اصانلو توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر به چاپ رسید.
در پیشگفتار این کتاب آمده است:
"اصطلاح معدنکاری پایدار "sustainable mining" به استفاده مطلوب از تکنولوژی به¬منظور کاهش تاثیرات زیست محیطی ناشی از فعالیت های معدنکاری اطلاق می گردد . فعالیت های معدنکاری به سه دوره به شرح ذیل تقسیم می شوند:
(۱) دوره قبل استخراج (pre-mining) که شامل پی جویی و اکتشاف است.
(۲) دوره یا زمان استخراج (mining proper ‎/ timing) که شامل طراحی، آماده سازی و استخراج می گردد.
(۳) بعد از استخراج (post- mining) که شامل فرآوری کانسنگ و بازیابی فلز یا کانی به روش های متالورژیکی است. بعد از سال ۱۹۹۲ این دوره اخیر (بعد از استخراج) جایگزین شده با فعالیت بستن معدن که این فعالیت شامل دو بخش می باشد (الف) متوقف شدن ارسال کانسنگ به کارخانه فرآوری و از رده خارج کردن کارخانه فرآوری (decommissioning) و (ب) تکمیل کردن پلان بستن که از مرحله قبل از استخراج آغاز می شود. بطورکلی وقتی صحبت از تاثیرات زیست محیطی ناشی از معدنکاری می شود منظور تاثیرات منفی آن است؛ مانند: فرسایش زمین، تولید آب اسیدی معدن (acid mine drainage)، آلوده نمودن منابع آب اعم از سطحی و زیر زمینی، تولید مواد سرطان زا (carcinogenic) و غیر سرطانی (non- carcinogenic) اما مضر برای انسان و ایجاد گودال یا ناهمسان سازی زمین. ایجاد این گودال که در معدنکاری سطحی به آن پیت "pit" می گویند مستلزم جابجایی میلیون ها تن مواد اعم از باطله و کانسنگ می شود که شرایط را برای آلوده شدن محیط های جدید فراهم می کنند. به منظور پرهیز از این آثار زیان بخش معدنکاران علاوه بر رعایت قوانین و مقررات زیست محیطی که توسط دولت ها و ذینفعان تهیه می شود، می توانند با شناسایی این آثار زیان بخش و اتخاذ تصمیمات فنی نسبت به کاهش آنها اقدامات لازم را به عمل آورند. ارزیابی چرخه حیات معدنکاری (mining life cycle assessment- MLCA) در راستای محو یا کمینه کردن آثار منفی زیست محیطی و بهبود شرایط فعالیت های معدنکاری و موجب معدنکاری پایدار می گردد. در طول عمر کوتاهی که از ارزیابی چرخه حیات معدنکاری گذشته است، از آنجایی که استفاده از این روش در راستای معدنکاری پایدار صورت گرفته اما ارزیابی تنها ارزیابی تاثیر منفی معدنکاری بر محیط زیست نمی تواند موجب ارزیابی واقعی از معدنکاری پایدار شود. بر این اساس در ارزیابی چرخه حیات، علاوه بر تاثیرات معدنکاری بر محیط زیست باید دو عامل دیگر مانند تاثیر معدنکاری بر اقتصاد و توسعه زیرساخت که باعث توسعه انسانی می شود نیز در ارزیابی چرخه حیات پروژه معدنکاری مورد ارزیابی قرار گیرند."

شایان ذکر است این کتاب در ۴۰۴ صفحه، ۸ فصل و با قیمت ۲۵۰ هزار تومان به بازار کتاب عرضه شده است.

روش های خرید
حضوری: تهران، خیابان حافظ جنب درب اصلی دانشگاه، فروشگاه و نمایشگاه دائمی انتشارات جهاددانشگاهی امیرکبیر
فروشگاه اینترنتی: http://jdamirkabir.ac.ir/shop
تلفن تماس: ۶۴۵۴۲۳۲۶ ـ ۰۲۱