بازدید مدیران جهاد دانشگاهی ودانشجویان از شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، سید علی محمدپور از بازدید تعدادی از مدیران فرهنگی جهاد دانشگاهی و دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر از شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران سازمان انرژی اتمی در روز دوشنبه دوازدهم تیرماه خبر داد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر با اعلام این خبر گفت: در ابتدای این بازدید که علاوه بر دانشجویان با حضور علی اکبر مرآتی، رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، علیرضا سامانی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه فرهنگی جهاد دانشگاهی و رحیم یعقوب زاده، رئیس مرکز گردشگری سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی همراه بود؛ نشستی با حضور دکتر سید پژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران برگزارشد.

در این نشست، شیرمردی ضمن اشاره به تاریخچه ای از بخش های مختلف صنعت هسته ای به تأسیس شرکت توسعه کاربرد پرتوها در سال ۱۳۹۰ اشاره  داشت و در زمینه کاربردهای پرتودهی ادامه داد: پرتودهی بخش مهمی را در صنعت استریلیزاسیون تجهیزات یکبارمصرف پزشکی در کشورهای پیشرفته دنیا ایفا می کند. همچنین در حوزه از بین بردن آفات کشاورزی نیز کاربرد موثری دارد.

شیرمردی در ادامه با اشاره به حجم زیاد ضایعات کشاورزی در ایران، خاطرنشان کرد: پرتودهی علاوه بر از بین بردن آفات، می تواند با تغییرات مولکولی فیزیکی که ایجاد می کند سبب دیر رس شدن محصولات و افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی گردد.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران همچنین به نقش پرتودهی در صنعت پرداخت و در این زمینه مطرح نمود: در حوزه صنعت و در بحث افزایش استحکام تایر، کابل ها و... پرتودهی می تواند بسیار موثر باشد.

در ادامه این جلسه رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر ضمن استقبال از برگزاری این نشست علمی، به ایجاد زمینه های همکاری مشترک بین جهاد دانشگاهی و شرکت توسعه کاربرد پرتوها در برخی محورها از جمله فیلتر اشاره داشت که با استقبال دکتر شیرمردی همراه بود تا به عنوان اولین همکاری مشترک مجموعه جهاد دانشگاهی با شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران پس از انعقاد تفاهم نامه ماه گذشته آن شرکت و جهاد دانشگاهی کل کشور، تعریف گردد.

در بخش بعدی، رحیم یعقوب زاده ضمن قدردانی از مطالب پربار جلسه به انتقاد از اطلاع رسانی ضعیف در خصوص کاربردهای بی شمار پرتودهی به عنوان یکی از زیرمجموعه های صنعت هسته ای کشور پرداخت و در ادامه با اشاره به سالگرد اولین بازدید علمی طرح ملی ایران مرز پرگهر خواستار افزایش بازدیدهای علمی دانشجویان از طریق مرکز گردشگری سازمان دانشجویان  از واحد های پرتودهی فعال در سراسر کشور با هدف افزایش آگاهی و آشنایی دانشجویان با این صنعت شد.

مجتبی آهنگر، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی امیرکبیر نیز به بررسی امکان همکاری های آموزشی طرفین در زمینه اطلاع رسانی هر چه بهتر نقش پرتودهی در حوزه سلامت و... پرداخت که مقرر شد همکاری ها در این حوزه نیز پیگیری گردد.

در ادامه این نشست و پس از طرح پرسش و پاسخ دانشجویان از دکتر شیرمردی، بازدید به اتفاق کارشناسان این حوزه از بخش هایی از شرکت توسعه کاربرد پرتوها انجام گرفت.