انتشار کتاب معرفی و کاربرد زئولیت های طبیعی (معدن، کشاورزی و محیط زیست) در انتشارات جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر

به گزارش مهندس مجتبی آهنگر؛ معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر کتاب معرفی و کاربرد زئولیت های طبیعی (معدن، کشاورزی و محیط زیست) زیر مجموعه مهندسی عمران توسط انتشارات واحد منتشر گردید.

انتشار کتاب معرفی و کاربرد زئولیت های طبیعی (معدن، کشاورزی و محیط زیست) در انتشارات جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، تالیف کتاب توسط آقایان دکتر اردشیر هزارخانی (استاد تمام دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر) ، دکتر مجید غلامحسینی (سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر) ، دکتر محمد حسین داوودی (سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مؤسسه تحقیقات خاک و آب) و مهندس سید سعید قنادپور ، انجام گرفته است. در ذیل خلاصه ای از کتاب را می خوانید:

زئوليت­ ها کاني­ هاي آلومينوسيليکاته و از رايج­ ترين ترکيبات معدني در ميان سنگ ­ها هستند. از لحاظ ساختاري، زئوليت­ ها سيليکات­ هاي داربستي با ساختار سه وجهي باز از سيليس و آلومينيوم می ­باشند که براي تعادل بار الکتريکي ساختمان خود به حضور کاتيون ­ها در ساختارشان نياز دارند. قطر حفرات و کانال­ هاي هر گونه از زئوليت­ ها جزو ويژگي­ هاي اختصاصي آن زئوليت مي باشد. کانال­ ها و حفرات زئوليت با مولکول ­هاي آب و کاتیون‌ هایی که قابليت تبادل دارند، اشغال شده است. زئولیت­ ها به طور کلی شامل دو دسته طبیعی و مصنوعی هستند. از بين ۴۰ نوع زئوليت طبيعي مطالعه شده توسط گروه­هاي تحقيقاتي، شناخته شده­ ترين آنها عبارتند از کلينوپتيلوليت، اريونيت، شابازيت، هيولانديت، موردنيت، استيلبيت و فيليپسيت و حدود ۱۰۰ گونه از زئولیت­ ها نیز به طور مصنوعی در آزمایشگاه ساخته می­ شوند. خواص فيزيکي و شيميايي منحصر به فرد زئوليت ­ها، همراه با فراواني آنها در ترکيبات رسوبي و سنگ­ هاي آتشفشاني، کاربرد زئوليت­ ها را در صنایع مختلف به خصوص در بسیاری از بخش­ هاي کشاورزي و محيط زيست چون محيط کشت گياهان بدون نياز به کودهاي شيميائي و افزايش کارایی استفاده از آنها،  افزايش توليد محصولات زراعي، کاهش شستشوي عناصر غذايي مؤثر، پيشگيري از مسموميت­ هاي آمونياكي و فلزات سنگين، همچنین کاهش جذب عناصر راديواكتيو توسط دام­ ها، تصفیه آب و فاضلاب، توليد کود ها و سموم شيميائي کندر ها، کاهش آلودگي خاک ها و غیره مقدور ساخته است.