logo logo
ارسال شده در تاریخ 2021/6/29 - ساعت 16:26 ارسال شده در دسته اخبار عمومی

رییس جهاددانشگاهی در مراسم تقدیر از عوامل ساخت این برج تاکید کرد: بی‌نظیر بودن برج فناوری جهاددانشگاهی کرمانشاه در سطح کشور/ حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان تنها راه برون‌رفت کشور

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، هم‌زمان با افتتاح برج فناوری جهاددانشگاهی در استان کرمانشاه که دوشنبه 7 تیرماه بافرمان رییس جمهور انجام گرفت، در مراسم تقدیر از عوامل همکار در اجرای این طرح فناورانه، آن را از کارهای شاخص سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه  دانست و  گفت: در حال حاضر در تمام واحدهای جهاددانشگاهی کارهای شاخصی در حوزه فناوری در حال انجام است که به اذعان مسئولان ساخت برج فناوری و کارخانه نوآوری توسط جهاددانشگاهی در کرمانشاه نه‌تنها در منطقه غرب کشور که در سطح ملی کار بی‌نظیری است.
دکتر طیبی بابیان اینکه علاوه بر احداث این برج، راه‌اندازی کارخانه تولید کربن فعال از قیر طبیعی هم کار شاخص دیگری است که در جهاددانشگاهی کرمانشاه پیگیری می‌شود و در آینده‌ای نزدیک هم از این پروژه رونمایی خواهیم کرد ادامه داد: همچنین مجموعه 120 هکتاری هم در این استان حال آماده‌سازی است تا واحدهای فناور و دانش‌بنیان بتوانند ایده‌ها و پروژه‌های خود را در آنجا عملیاتی کرده و تأمین‌کننده نیازهای کشور باشند.
رییس جهاددانشگاهی در بخش دیگری از سخنانش بابیان اینکه حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان تنها راه برون‌رفت کشور از مشکلات فعلی است، گفت: برای حل مشکلات اقتصادی امروز کشور چاره‌ای نداریم جز اینکه اقتصادی دانش‌بنیان داشته باشیم.

وی بابیان اینکه باید به اقتصادی دست پیدا کنیم که بتواند به‌صورت مرتب خود را توانمند کرده و از طرفی قابل‌رقابت باشد افزود: در راستای چنین تفکراتی جهاددانشگاهی سال ۱۳۵۹ پابه عرصه وجود گذاشت تا بتواند الگوی توانمندسازی کشور به‌ویژه در حوزه فناوری شود و در حال حاضر در تمام واحدهای جهاددانشگاهی کارهای شاخصی در حوزه فناوری در حال انجام است و برج فناوری کرمانشاه نیز ازجمله فعالیت‌های شاخص سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه است.
وی همچنین دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان را نیازمند عزم راسخ مسئولان دانست و افزود: حال که در آستانه تشکیل دولت جدید هستیم باید انتخاب مدیران ارشد اجرایی کشور بر اساس شاخص‌هایی باشد و اگر واقعاً اراده کنیم که صاحب اقتصاد دانش‌بنیان شویم، انجام این کار طی دو برنامه پنج‌ساله شدنی است.

استقرار  110 شرکت دانش‌بنیان و فناور در بُرج فناوری جهاددانشگاهی کرمانشاه 

بهرام بادکو، رئیس سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه نیز در این مراسم  بابیان اینکه ظرف هفته‌های آینده شاهد استقرار واحدهای فناور و دانش‌بنیان در این برج خواهیم بود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت استقرار 110 واحد فناور و دانش‌بنیان در طبقات برج پیش‌بینی‌شده است.
وی افزود: علاوه بر این تعداد واحد فناور و دانش‌بنیان، ساختارهای زیست‌بوم فناوری استان شامل مراکز نوآوری، شتاب‌دهنده‌ها، واحدهای R&D صنایع بزرگ، کارگزاری‌های فناوری وموسسات و واحدهایی که در مرحله پیش رشد و رشد قرار دارند نیز در این برج مستقر خواهند شد.
رییس سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه ابراز امیدواری کرد راه‌اندازی این برج موجب بالندگی و هم‌افزایی زیست‌بوم فناوری استان شود.
بادکو افزود: همچنین امیدواریم فعالیت این برج موجب تحرک و هم‌گرایی مجموعه‌ها و مراکز علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی استان شده و شاهد حضور هرچه بیشتر نخبگان در این مرکز باشیم.
رییس سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه از اشتغال‌زایی 400 تا 500 نفر به‌صورت مستقیم در قالب شرکت‌ها و واحدهای فناور و دانش‌بنیان در این برج خبر داد و افزود: علاوه بر این، راه‌اندازی این برج بیش از 700 مورد اشتغال غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد.
بادکو در ادامه بابیان اینکه افراد زیادی در ساخت و راه‌اندازی این برج نقش داشته‌اند گفت: در همان سال‌های اولیه فعالیت پارک علم و فناوری کرمانشاه برخی بزرگان جهاددانشگاهی ایده راه‌اندازی برج فناوری را مطرح کردند.
وی افزود: از همان ابتدا ابهاماتی در خصوص کارکرد این برج و ضرورت اجرای آن وجود داشت، اما صاحبان این ایده از همان ابتدا با وسعت نظر و نیازسنجی دقیق این پروژه را عملیاتی کردند تا امروز شاهد برکات آن باشیم.
وی افزود: امروز و با افتتاح این برج فضای در دسترس واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان تحت حمایت پارک علم و فناوری کرمانشاه به بیش از سه برابر افزایش‌یافته و همین امر نشان از اهمیت و کارکرد این برج دارد.
بادکو گفت: استقرار اجزای اکوسیستم فناوری در یک محل و در برج فناوری هم موجب افزایش عملکرد آن‌ها می‌شود و این امر هم یکی دیگر از کارکردهای مهم این برج را نشان می‌دهد.
رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان کرمانشاه با تقدیر از پیگیری و تلاش‌های دکتر طیبی رئیس جهاددانشگاهی کشور در راه‌اندازی هرچه سریع‌تر برج فناوری کرمانشاه گفت: در کنار جهاددانشگاهی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استانداری کرمانشاه هم تلاش‌های بی‌دریغی برای راه‌اندازی این مجموعه داشته‌اند.
 

کمک برج فناوری کرمانشاه برای هم‌افزایی میان اکوسیستم فناوری استان

مهندس مریم ملونی، مدیرکل دفتر نوآوری و کسب‌وکار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم با قدردانی از متصدیان راه‌اندازی این برج، گفت: اگر کرمانشاه بخواهد به قطب فناوری کشور تبدیل شود، باید هم‌افزایی و هماهنگی میان اکوسیستم فناوری استان ایجاد کند که وجود فضاهایی مانند برج فناوری به این موضوع کمک می‌کند.
مدیرکل دفتر نوآوری و کسب‌وکار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: برای تقویت این اکوسیستم در کنار تأمین فضای کار، نیاز است که همه دانشگاه‌های استان پای‌کار آمده و هر یک نقش‌پذیری در اکوسیستم فناوری استان داشته باشند.
مهندس ملونی با تاکید بر لزوم تدوین سند آمایش فناوری استان کرمانشاه گفت: در این زمینه نیاز است که تمام دانشگاه ها و مراکز علمی استان پای کار بیایند.
وی تاکید کرد: : برای تبدیل‌شدن کرمانشاه به قطب صنعتی در چند حوزه خاص باید افق چشم‌انداز تدوین شود و در این زمینه نیاز است که تمام دانشگاه‌های استان پای کار بیاند.

مدیرکل دفتر نوآوری و کسب‌وکار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه مساحت 20 هزار مترمربعی برج فناوری کرمانشاه را بخشی از فضای یک میلیارد مترمربعی عنوان کرد که در اختیار شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان کشور قرار داده‌شده و افزود: این میزان فضای کار طی دو سال اخیر با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ایجادشده است.
وی افزود: در کنار فضای کسب‌وکار، حمایت‌های مالی هم از واحدهای فناور و دانش‌بنیان صورت گرفته و درمجموع بسته حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان استان کرمانشاه بیش از 47 میلیارد تومان بوده است.
مدیرکل دفتر نوآوری و کسب‌وکار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به نسل سوم حمایت‌های این معاونت از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان گفت: در نسل اول تنها به دنبال توسعه فناوری به‌ویژه درزمینه دانش‌های خاص مثل نانو بودیم و توسعه علم و رقابت‌پذیری در سطح جوامع را دنبال می‌کردیم.
وی افزود: در نسل دوم حمایت‌ها هم‌شکل گیری مراکز نوآوری و مراکز رشد به‌صورت منطقه‌ای و زیست‌بوم هر منطقه در دستور کار قرار گرفت.
مدیرکل دفتر نوآوری و کسب‌وکار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: در همین دوره، سال 1389 بحث شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح شد که تاکنون 5800 شرکت دانش‌بنیان در کشور راه‌اندازی شده‌اند.
مهندس ملونی گفت: در نسل سوم حمایت‌ها نیز که هم‌اکنون اجرایی می‌شود نگاه ما چندجانبه است و علاوه بر اینکه بر ساختار و ارکان توسعه زیست‌بوم دقت داریم تلاش داریم حمایت‌های مالی و معنوی هم درقالب 110 خدمت به شرکت‌ها داشته باشیم و درکنار آن به دنبال توسعه فناوری‌های نوین و کاربردی هستیم.

گفتنی است در این مراسم با حضور رییس جهاددانشگاهی از تعدادی از همکاران این نهاد و مدیران ارشد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دیگر نهادهای همکار که در مراحل ساخت و بهره برداری رسیدن این برج فناوری همکاری داشتند، تقدیر شد.