logo logo
ارسال شده در تاریخ 2021/10/12 - ساعت 19:11 ارسال شده در دسته اخبار عمومی

در بازدید اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی مطرح شد؛

رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در بازدید از مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز، دستاوردها و فعالیت‌های جهاددانشگاهی را موجب امید برای آینده کشور دانست و گفت: تلاش می‌کنیم با حمایت‌های مجلس این امید در کشور ارتقاء و افزایش یابد.

 

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، دکتر مهدی ورسه ای از بازدید رییس و اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با همراهی دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، دکتر مهدی باصولی معاون هماهنگی و امور مجلس و مهندس مهدی عباسی رییس مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی در روز دوشنبه 19 مهرماه از مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی و سوله دانش بنیان جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر و دستاوردهای این واحد از جمله تور پرورش ماهی در قفس، پارچه فیلترهای کیسه ای و زخم پوش خبر داد.

در این بازدید، منادی سفیدان، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس در حاشیه این بازدید اعلام کرد: حمایت از پژوهش و فناوری و تجاری‌سازی خواسته نظام به‌ویژه مقام معظم رهبری است و مجلس شورای اسلامی همه توان خود را برای حمایت از پژوهش و فناوری و در صدر آن پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری به کار خواهد بست.

وی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم کشور نگاه حمایتی بیشتری نسبت به حوزه پژوهش و فناوری خواهیم داشت گفت: در سال جاری نیز تلاش کردیم حمایت خوبی از حوزه پژوهش و فناوری داشته باشیم و در همین راستا بودجه حوزه پژوهش و فناوری کشور شامل (معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و ...) 4200 میلیارد تومان نسبت به رقم پایه همیشگی رشد و افزایش داشت.

رییس کمیسیون آموزش ، تحقیقات  و فناوری مجلس با اشاره به اینکه بودجه جهاددانشگاهی از اول انقلاب تاکنون دستاوردها و فعالیت‌های بسیار ارزشمندی داشته یادآور شد: همه تلاش خود را به کارخواهیم بست تا بودجه جهاددانشگاهی به‌ویژه مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز را که در رتبه آخر قرار دارد بهبود بخشیده و به سطح مطلوب و قابل‌قبول برسانیم.


وی بر ضرورت پیگیری‌های مستمر برای این منظور تأکید کرد و گفت: مجلس نگاه حمایتی به علم و فناوری و پژوهش دارد و باید با پیگیری‌های خوب و برگزاری بازدیدهای متعدد، دستاوردهای جهاددانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز به جامعه، مسئولان و مدیران دولتی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی معرفی شود.

رییس کمیسیون آموزش ، تحقیقات و فناوری مجلس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به امیدآفرینی در کشور از طریق توسعه علم و فناوری گفت: آنچه از دستاوردها و فعالیت‌های جهاددانشگاهی می‌بینیم موجب امید برای آینده کشور است و ما تلاش می‌کنیم با حمایت‌های مجلس این امید در کشور ارتقاء و افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه استان البرز رتبه سوم را درزمینه شرکت‌های دانش‌بنیان دارد گفت: باید تلاش کنیم عقب‌ماندگی قبلی استان به دلیل تازه تأسیس بودن آن درزمینه بودجه و امکانات جبران شود.


رییس جهاددانشگاهی نیز در این بازدید با تشریح برخی از دستاوردهای جهاددانشگاهی به‌ویژه فعالیت‌ها و دستاوردهای این نهاد در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز تصریح کرد: جهاددانشگاهی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیاری دارد که اگر بودجه‌ها و حمایت‌های لازم از آن صورت بگیرد می‌تواند دستاوردهایی باارزش افزوده چند برابری عاید کشور کند.

دکتر طیبی با تشریح برخی از دستاوردهای این نهاد در توسعه فناوری در بخش‌های فنی و مهندسی، کشاورزی، پزشکی، گیاهان دارویی و پرورش انواع دام‌ها با نژاد و ژن جدید و ... خاطرنشان کرد: برای تولید انبوه و گسترش این دانش‌ها به جامعه در سراسر کشور به حمایت‌های جدید نیاز داریم؛ آنچه همه مسئولان و مدیران در جهاددانشگاهی می‌بینند این است بودجه‌ای که به این نهاد اختصاص می‌یابد به ارزش‌افزوده چند برابری منجر می‌شود.


وی با تصریح اینکه مشکل تولید دانش و فناوری در کشور نداریم اظهار داشت: جهاددانشگاهی در بحث تجاری‌سازی و تولید انواع فناوری‌ها ازجمله واگن‌های قطار، دکل‌های نفت، فرستنده‌های رادیویی، مته‌های حفاری و ... توانمندی خود را به اثبات رسانده و اگر حمایت‌های لازم صورت بگیرد، دستاوردها و فعالیت‌ها چند برابر خواهند شد.


رییس جهاددانشگاهی در این بازدید به موضوع مهم نبود آزمایشگاه‌های مرجع در کشور اشاره کرد و گفت: آزمایشگاه‌های مرجع در کشورهای مختلف در کنار صنایع شکل می‌گیرند و این امر با حمایت‌های مجلس و دولت می‌تواند توسط جهاددانشگاهی در بخش‌های مختلف شکل بگیرد و با شبیه‌سازی‌های مناسب به توسعه صنعت بادانش فنی تولیدی توسط جوانان کشورمان بیانجامد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در زمینه تولید فناوری‌های پزشکی  اقدامات راهبردی درمان ناباروری انجام شد گفت: در این زمینه پژوهشگاه‌ها ازجمله رویان و ابن‌سینا فعالیت خوبی داشتند و ۵۰ درصد درمان ناباروری کشور توسط جهاددانشگاهی صورت می‌گیرد.


دکتر طیبی افزود: در زمینه فناوری‌های نوین سلول‌های بنیادی اولین مرکز تولید محصولات ژنی را در پژوهشکده رویان آغاز کردیم.



وی افزود: در حوزه گیاهان دارویی اولین پژوهشکده گیاهان دارویی را ایجاد کردیم که تولید دارو از این گیاهان بسیار بااهمیت است.



رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه در محصولات مرتبط با کرونا هم اولین کیت تشخیص کرونا را ساختیم، به اهمیت راه‌اندازی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی اشاره کرد و گفت: بسیاری از ذخایر ژنتیکی کشور در حال از بین رفتن است و با تاکید مقام معظم رهبری جهاددانشگاهی کار را به‌صورت جدی در این زمینه پیگیری کرده و قطب ذخیره زیستی کشور محسوب می‌شود.

دکتر طیبی بابیان اینکه در حوزه کشاورزی کسب دانش فنی پرورش ماهی در قفس و  اصلاح نژاد دام سبک و سنگین در کشور برای اولین بار توسط جهاددانشگاهی انجام‌شده است افزود: با توجه به خشکی و منابع محدود نیاز به دام‌هایی با بازدهی بالاست که نتایج خوبی دارد. در حوزه فنی و  مهندسی، سیستم‌های فناورانه مختلفی برای حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع مختلف ساخته شد.


وی در این بازدید همچنین از اقدامات مناسب برای انتقال تکنولوژی نام برد و گفت:  سال گذشته سومین الکترو فیلتر بزرگ دنیا را به‌صورت صد در صد ایرانی ساختیم . بسیاری از فناوری‌ها را برای اولین بار در کشور داشته‌ایم که در مواردی زمان‌بر بوده است.


وی با اشاره به اهمیت اقتصاد دانش‌بنیان گفت: در کشور مشکل توسعه فناوری نداریم؛ پیشنهاد داریم برنامه هفتم توسعه کشور پروژه محور و با حداکثر تکیه بر توان داخل و انتقال تکنولوژی تدوین شود.


همچنین در این مراسم دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز از طریق تماس تلفنی بر حمایت بیشتر از جهاددانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز تأکید کرد و گفت: این حمایت‌ها را افزایش خواهیم داد.


در ادامه  این بازدید دکتر مهدی باصولی معاون هماهنگی و امور مجلس این نهاد نیز در سخنانی بر حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از فعالیت‌های جهاددانشگاهی تأکید کرد و گفت: جهاددانشگاهی الگوی تولید علم و فناوری در کشور است و حمایت‌های مجلس و دولت می‌تواند موجب توسعه بیش‌ازپیش علم و فناوری و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور شود.

بر اساس اعلام روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر در این بازدید با همراهی مهندس مهدی عباسی رییس مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی، پروژه‌های فناوری پمپ درون‌چاهی نفت(ESP) و مرکز ماشین‌های الکتریکی واحد خواجه نصیر؛ ابرخازن پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی؛ تور پروش ماهی، پارچه فیلترهای کیسه ای و زخم پوش واحد صنعتی امیرکبیر؛ مرکز اصلاح نژاد دام‌های سنگین پژوهشگاه ابن‌سینا، مبدل‌ها و منابع تغذیه صنعتی فشارقوی الکتریکی واحد علم و صنعت، بذرهای هیبریدی مرکز ذخایر ژنتیک ایران؛ آفت‌کش‌های گیاهی، داروهای گیاهی جایگزین آنتی‌بیوتیک طیور، خشخاش ایرانی پژوهشکده گیاهان دارویی و... مورد بازدید قرار گرفتند.