کتاب اصول و نظریات آزمایشهای فیزیکی الیاف، نخ و پارچه در جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر منتشر شد

به گزارش مهندس مجتبی آهنگر؛ معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر کتاب اصول و نظریات آزمایشهای فیزیکی الیاف، نخ و پارچه توسط انتشارات واحد منتشر گردید.

کتاب اصول و نظریات آزمایشهای فیزیکی الیاف، نخ و پارچه در جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر منتشر شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، تالیف و ترجمه کتاب توسط خانم مهندس وجیهه ملکی (عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ) و خانم دکتر ناهید انصاری (عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر)، انجام گرفته است.

در مقدمه این کتاب آمده است:  تحریر این کتاب بدنبال احساس نیاز به آموزش آزمون های فیزیک نساجی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد انجام گرفت. مباحث این کتاب شامل بخش های گستردهای از آزمایش های تعیین مشخصات فیزیکی الیاف، نخ و پارچه است که در طول سال های متمادی به دانشجویان مقطع کارشناسی آموزش داده شده است. آزمایشگاه های فیزیک الیاف و کنترل کیفیت دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر سابقه بسیار قدیمی در آموزش دانشجویان مقاطع مختلف با گرایش های متفاوت در مهندسی نساجی، افراد مراجعه کننده از صنعت نساجی و فارغ التحصیلان رشته های دیگر فعال در رشته نساجی و پلیمر و میان رشته ای داشته است. لذا محتویات این کتاب به طوری تدوین گردیده است که نیاز طیف بسیاری از شاغلین در مراکز صنعتی و دانشجویان مراکز مختلف دانشگاهی در زمینه نساجی را تامین نماید. صنایع نساجی تولیدات مختلفی در زمینه الیاف، نخ، پارچه و پوشاک دارند و تعیین مشخصات فیزیکی این مواد حائز اهمیت است. لذا تاکید مولفین در سرتاسر این کتاب بر روی آزمایشهای استاندارد و قابل تکرار است. برای تعیین یک مشخصه فیزیکی همچنین لازم است که یک زمان مشخص و یک روش معین انتخاب گردد، زیرا بسیاری از آزمایشها که بر روی یک کالای معین و یکسان انجام می شوند به دلیل انتخاب متفاوت روش و یا زمان های مختلف، جواب های متفاوتی را نتیجه می دهند. بسیار مهم است که در هنگام انجام آزمایش های فیزیکی نساجی همواره آخرین استاندارد مرتبط را مورد نظر قرار داد. زیرا استاندارد عملی شامل جزییاتی است که ذکر آنها برای هر آزمایش اعم از ملی یا بین المللی در این کتاب مقدور نمی باشد.