کتاب «جان بی‌آرامِ صبح» رونمایی شد/ تدوین کتب شهدای جهاددانشگاهی برای گروه سنی دبستان و دبیرستان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، کتاب «جان بی‌آرام صبح» که توسط انتشارات جهاددانشگاهی به چاپ رسیده است امروز، ۲۶ دی‌ماه با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، حجت الاسلام و المسلمین شکری نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، دکتر حسن قدسی پور رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر علی اکبر مراتی سرپرست جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی و دکتر حسن فارسی سرپرستان معاونت فرهنگی و هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی، دکتر حامد علی اکبرزاده رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، دکتر علی منتظری رییس پژوهشکده علوم بهداشتی و دیگر مسئولان این نهاد در واحد صنعتی امیرکبیر رونمایی شد.

کتاب «جان بی‌آرام صبح» مجموعه‌ای از روایت‌های همکاران، دوستان و نزدیکان شهید علی صبوری قمی درباره زندگی، شخصیت، فعالیت‌های و خدمات علمی و فرهنگی اوست که به همت ناصر ملایی جمع آوری و به رشته تحریر درآمده است. 

شهید علی صبوری قمی از اعضای جهاددانشگاهی صنعتی امیرکبیر بود که علاوه بر خدمات فرهنگی و نقش‌آفرینی در ماجرای لانه جاسوسی، در هنگام شهادت مسئولیت مهندسی رزمی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) را بر عهده داشت.

 

تدوین کتب شهدای جهاددانشگاهی برای گروه سنی دبستان و دبیرستان

دکتر مسلمی نائینی در این مراسم با بیان این که الگوگیری و الگوبرداری از افراد خوب، شایسته است، گفت: کاری که انتشارات جهاددانشگاهی شروع کرده است کار بزرگ و خوبی است و  از آن قدردانی می کنم.

وی افزود: باید این کتاب ها برای سطح دبستان و دبیرستان هم منتشر شود، زیرا بهترین سن یادگیری خردسالی است تا این شهدا الگوی بچه‌های ما شوند نه الگوهایی که فضای مجازی و رسانه برای بچه‌ها الگو کردند.

رئیس جهاد دانشگاهی ضمن تشکر از انتشارات جهاد برای انتشار این کتاب، عنوان کرد: بنده بخشی از کتاب را خواندم و مدیریت، شجاعت و اعتقادات ایشان را بسیار پررنگ دیدم. حتی در خط مقدم جبهه هم بحث‌های اعتقادی را فراموش نمی‌کردند.

مسلمی نائینی در بخش دیگر سخنان خود ضمن اشاره به سالروز شهادت جمعی از شهدای جهاد دانشگاهی در تبریز گفت: فردا ۲۷ دی سالروز شهادت شهدای بسیج دانشجویی و جهاد دانشگاهی در کارگاه دانشکده فنی دانشگاه تبریز است که مهمات جنگی تولید می‌کردند که متأسفانه رژیم بعث عراق متوجه عمل آن‌ها شد و کارگاه آنان را بمباران کرد که درنتیجه آن ۲۲ نفر از عزیزان ما به شهادت رساند و ۸ نفر هم جانباز شدند.

وی افزود: یکی از شهدای این واقعه شهید امین جواهری، از دوستان ما در اصفهان بود که بنده دانشگاه صنعتی اصفهان و ایشان دانشگاه تبریز قبول شد و این‌طور نبود که فقط در بخش فنی و مهندسی مشغول باشد، بلکه در خط مقدم جبهه هم حضور داشت و یک بار در عملیات بیت‌المقدس تا مرز شهادت پیش رفته بود؛ حتی او را در نایلون و سپس در تابوت گذاشته بودند اما با بخاری که در نایلون ایجاد شده بود متوجه شده بودند که زنده است و او را نجات داده بودند و ایشان بسیار تأسف می‌خورد که چرا شهید نشده است.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه شهید جواهری معمولاً خود را به نماز جمعه تهران می‌رساند، اضافه کرد: در جریان انفجاری که در نماز جمعه تهران اتفاق افتاد ایشان حضور داشتند و باز هم تأسف می‌خورد که چرا شهید نشده است لذا همان صحبتی که سردار شهید قاسم سلیمانی فرمودند که تا شهید نباشی، شهید نمی‌شوی درباره ایشان اتفاق افتاد و خداوند به او توفیق شهادت داد.

حجت الاسلام و المسلمین شکری نیز در این مراسم اظهار کرد: آخرت نگری گاهی به عنوان آخرت و گاهی به عنوان قیامت از ضرورت های دین ما است. آخرت نگری یکی از معناهایش این است که از تنگناها به وسعت ها برسیم و از سطح به عمق برویم.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با تأکید بر اینکه یکی از فلسفه‌های آخرت‌نگری این است که ما کار را برای خدا و آخرت انجام دهیم زیرا اگر با خدا شروع کنیم و تا خدا پیش برویم، چیزی جز توفیق نیست.

حجت‌الاسلام شکری در بخش دیگر سخنان خود ضمن اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های انسان این است که دوست دارد به چشم بیاید و تعریف و تمجید شود، اضافه کرد: راه رسیدن به این مقصود، در مکتب فکری ما یک چیز است و در خیال‌ها یک چیز دیگر. برخی با ریا و منت گذاشتن برای کارهایی که انجام داده‌اند، به سمت این مقصود می‌روند اما طبق فرمایش خود خداوند، اگر از اول تا آخر کار خداوند را دیدیم، حتماً خداوند ما را مطرح خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در راه خدا باید جهاد کرد، تأکید کرد: هر جهادی، جهاد در راه خدا نیست، جهادی مطرح است که مؤمنانه و با الگو از پیغمبر(ص) باشد و این راه نجات همه بشریت در طول تاریخ است.

 

۷ شهید در جهاددانشگاهی صنعتی امیرکبیر

دکتر مراتی نیز در این مراسم اظهار کرد: این مراسم به مناسبت ۲۷ دی ماه سالروز شهدای جهاددانشگاهی برگزار شد تا مقام این بزرگواران را گرامی بداریم.

وی افزود: از بین شهدای جهاددانشگاهی ۷ شهید متعلق به جهاددانشگاهی صنعتی امیرکبیر است؛ شهید احمدی، شهید استکی، شهید بسطامی، شهید رئیس زاده، شهید شرفی، شهید سحرخیز و شهید صبوری قمی اسامی این شهیدان است.

 

توجه به کتاب و کتابخوانی از ویژگی های شخصیتی شهید صبوری است

در ادامه دکتر کلانتر مهرجردی اظهار کرد: جهاددانشگاهی یک نهاد انقلابی است که متاثر از رخداد انقلاب اسلامی برای تغییر و تحول در فضای دانشگاه تاسیس شده است و در طول این سال ها خدمات شایسته ای را حوزه علم، فناوری و فرهنگ انجام داده که یکی از آن‌ها انتشار خاطراتی درباره زیست جهادی شهید علی صبوری قمی است. شهید صبوری قمی از موثرینی بود که در تاسیس این نهاد مبارک نقش و جایگاه مبارکی داشت.

وی افزود: شهید صبوری قمی که این مجلس برای گرامیداشت یاد و خاطره او برپا است هم ازجمله مؤثرین در تأسیس این نهاد مبارک نقش و جایگاه ارزشمندی داشت.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه ضمن اشاره به برخی ویژگی‌های شخصیتی شهید صبوری قمی که از خاطرات دوستان درباره این شهید بزرگوار در کتاب «جان بی‌آرام صبح» گرداوری شده ، تأکید کرد: لازم است در دوره‌های آتی، ارزش و تأثیراتی که این شهید بزرگوار داشته است در نقش‌های جدید تقویت شود.

کلانتر مهرجردی در بیان ویژگی‌های شاخص شهید علی صبوری قمی، عنوان کرد: این شهید بزرگوار همواره سبک و سیاق مدیریتی متناسب با انقلاب اسلامی را در دستور کار خود قرار داده و در عرصه‌ها و میدان‌هایی که حضور داشته، پیش‌قراولی و پیشگامی او زبانزد بوده است، یعنی همیشه ابتدا خود اقدام و بعد دیگران را دعوت می‌کرده است.

وی با اشاره به اینکه دیگر اینکه حتی در مسیر اقدام و فعالیتی که در عرصه‌های جنگ داشت، همیشه اهمیت مطالعه و کتاب دغدغه اصلی شهید صبوری بوده، اضافه کرد: مطالعه و پژوهش چه در جنگ و چه در خارج از آن از توصیه‌های جدی ایشان بوده و اگر ما لایق پیروی این شهید بزرگوار باشیم، باید بدانیم که امروز یکی از مسئله‌های حوزه فرهنگی ما این است که مخاطبان کمتر با حوزه نشر و کتاب ارتباط دارند لذا باید در راستای ایده‌‌های نو و تولید ابتکارات جدید در موضوع مطالعه کتاب اهتمام جدی داشته باشیم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی اهمیتی که شهید صبوری برای مردم و مخاطبان در امر خدمت قائل بود را از دیگر ویژگی‌های مهم منش و روش این شهید بزرگوار خواند و افزود: جابه‌جایی‌های سنگین این شهید بزرگوار از غرب به جنوب و از جنوب به غرب کشور به‌ویژه در امر مهندسی جنگ، یکی از ویژگی‌های این شهید بزرگوار است که باید امروز مورد توجه قرار بگیرد.

کلانتر مهرجردی پرورش نیروهای توانمند یا جانشین‌پروری را یکی از شاخصه‌های مهم دیگر شهید صبوری قمی خواند و فزود:  امروز یکی از مشکلات ما در حوزه‌های مختلف، عدم اهتمام جدی در پرورش نیروهای لایق و توانمند است، لذا اگر دوستان تورقی بر منش و روش این شهیدان داشته باشند می‌توانند آن‌ها را به مثابه یک الگو در پرورش نیروهای شایسته و جانشین‌پروری توجه کنند.

 

پرداختن به تاریخ شفاهی جهاددانشگاهی در سازمان انتشارات جهاددانشگاهی

دکتر اکبرزاده اظهار کرد: مجموعه سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و تمام شعب آن در کشور یکی از مجموعه هایی است که در حوزه نشر کار می کند و بزرگترین ناشر دانشگاهی کشور از جهات مختلف است.

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی ادامه داد: علاوه بر آثاری که این مجموعه در حوزه‌های علمی و رشته‌های مختلف علمی منتشر می‌کند، از تقریباً ۲ سال پیش‌تولید یکسری کارهایی در موضوع فرهنگی را هم شروع کردیم، که ازجمله آن‌ها بحث تاریخ شفاهی جهاد دانشگاهی است. طی این پروژه تلاش کردیم دستاوردهای جهاد دانشگاهی اعم از دستاوردهای علمی، فرهنگی و انسانی جهاد دانشگاهی روایت کنیم.

علی‌اکبرزاده گفت: یکی از اولین کارهایی که شروع شد، در حوزه شهدای جهاد دانشگاهی بود که از دستاوردهای انسانی این نهاد بودند؛ درواقع برای تبرک از این عزیزان شروع کردیم و تاکنون چند کتاب ازجمله زیست جهادی دکتر کاظمی آشتیانی و زندگی شهید امیر مهرداد از شهدای جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، تولید شده که امروز از کتاب صوتی آن رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: کتاب «جان بی‌آرام صبح» که امروز برای آن جمع شدیم درباره شهید علی صبوری قمی از شهدای جهاد دانشگاهی صنعتی امیرکبیر است که هم‌زمان با فعالیتی که در جهاد دانشگاهی داشتند، زمان شهادتشان مسئولیت مهندسی رزمی  لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله را هم برعهده داشتند.

رئیس جهاد دانشگاهی از رونمایی چند کتاب دیگر با موضوع شهدای جهاد دانشگاهی طی چند ماه آینده خبر داد و گفت: زیست جهادی شهید علی‌اکبر همتی از شهدای جهاد دانشگاهی در حوزه علوم انسانی و اثری درباره شهید تقوی، رئیس اسبق سازمان قرآنی دانشگاهیان ازجمله این آثار است. امیدواریم با حمایت و همراهی همه عزیزان بتوانیم این کار را ادامه دهیم زیرا تا الان حمایت خاصی در این کارها نداشتیم و ادامه این کارها نیاز به حمایت جدی دارد.

علی‌اکبرزاده در پایان گفت: فردا ۲۷ دی‌ماه سالروز شهادت ۲۲ نفر از شهدای جهاد دانشگاهی در تبریز است. طبق  دستور شورای فرهنگی عمومی تصمیم بر این شده که روز ۲۷ دی‌ماه به‌عنوان روز شهدای جهاد دانشگاهی ثبت شود، که همین‌جا از مسئولان درخواست می‌کنم در ثبت این روز کمک و همراهی کنند، زیرا شهدای جهاد واقعاً مظلوم هستند.

دکتر قدسی پور نیز در این مراسم با تقدیر و تشکر از جهاددانشگاهی برای انجام این کار به بیان خاطراتی از شهید علی صبوری قمی و شهید وزوایی پرداخت.

 

تاکید بر تداوم راه شهدا و اسم و رسم آن ها

در ادامه دکتر منتظری بیان کرد: اگر توانسته ایم تا الان انقلاب را برپا نگهداریم به برکت خون شهدا است. پیام این جلسات این است که اگر به انقلاب دلبستگی دارید این راه را باید بروید و این راه است که باقی خواهد ماند و باقی راه ها مانند کف آب دریا رفتنی است.

وی افزود: امیدواریم این جلسات درسی برای ما باشد تا این راه را ادامه دهیم و امیدواریم کاری که جهاددانشگاهی برای این مسیر آغاز کرده است تداوم داشته باشد.

ناصر ملائی نویسنده کتاب نیز با اشاره به این که امیدواریم بتوانیم پیرو واقعی شهدا باشیم، اظهار کرد: برای نوشتن این کتاب با ۵۲ نفر ار همکاران، دوستان و نزدیکان شهید صبوری تماس گرفتم که تعدادی از آن ها فوت کرده بودند.

وی افزود: از آن جایی که بخش بزرگی از شخصیت شهید در کوران حوادث و رخدادها ساخته شده و به کمال رسیده در این نوشتار سعی شده است فعالیت های شهید و شخصیت وی در لابه لای حوادث روایت شود.

در این مراسم همچنین از کتاب صوتی «بالای آسمان‌ها»، روایت‌هایی از زندگی جهادگر شهید امیر مهرداد رونمایی شد.

گفتنی است، این سومین اثری است که توسط سازمان انتشارات جهاد‌دانشگاهی در راستای پروژه ثبت تاریخ شفاهی جهاددانشگاهی به عنوان یکی از نهادهای برآمده از انقلاب اسلامی و همچنین ثبت دستاوردها و پیشرفت‌های ایرانِ پس از انقلاب اسلامی منتشر می‌شود.