دوره‌های آموزشی جهاد دانشگاهی؛ زمینه ورود دانشجویان به بازار کار...

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه جهاد دانشگاهی با کمترین هزینه و بهترین نتیجه همواره موفق عمل کرده، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، با برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت، زمینه ورود دانشجویان به بازار کار را فراهم می‌کند.

دوره‌های آموزشی جهاد دانشگاهی؛ زمینه ورود دانشجویان به بازار کار...

مهدی ورسه‌ای، رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به فعالیت‌های این واحد طی یکسال گذشته، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌های جهاد دانشگاهی در حوزه تحقیقات و پژوهش، در جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر سعی کردیم بر اساس اقتصاد مقاومتی و تجاری سازی یافته‌های پژوهشی با هدف تولید و اشتغال کار کنیم و یک کار ارزنده که در این راستا شروع شده است، تولید تورهای قفس پرورش آبزیان در دریا بود که همکاران گروه پژوهشی نساجی جهاد دانشگاهی دانش فنی تولید این تورها را کسب و در سال ۹۵ به صورت تجاری و تولید صنعتی توانستیم حدود ۶۰ تور را تولید و با در اختیار قرار دادن به بهره برداران و کار فرمایانی که متقاضی این تور بودند، در خلیج فارس، جزیره قشم و دریاچه پشت سد کارون ۴، به بهره‌برداری برسانیم. با این کار بالغ بر ۲۵۰۰ تن ماهی در دریا  پرورش داده شده و گواهی بر موفقیت آمیز بودن تورهای تولیدی است.

استفاده از ظرفیت سواحل و دریاها، مورد تاکید مقام معظم رهبری
وی ادامه داد: همین امر باعث شد بتوانیم این کار را ادامه دهیم و یک مجتمع تولیدی در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی احداث شود که به زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و ماشین آلات تولیدی در آن متمرکز میشوند. فعالیت در این عرصه از جمله منویات مورد تاکید مقام معظم رهبری است و ایشان استفاده از ظرفیت سواحل و دریاها را مورد تاکید قرار داده‌اند و استفاده از این منابع طبیعی خدادادی را به عنوان یک فرصت قلمداد کردند که متاسفانه در طول سال‌های گذشته به آن بها داده نشده و اکنون جهاد دانشگاهی امیرکبیر به همراه مجموعه جهاد کشاورزی، سازمان شیلات و شرکت سرمایه‌گذاری جهاد نصر متولی این کار شده‌اند تا پرورش آبزیان در قفس که از اولویت‌های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی در برنامه ششم توسعه کشور بوده و سهم اشتغال‌زایی بالایی را دارد، در کشور بومی و توسعه یابد.

برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت، زمینه ورود به بازار کار
رئیس جهاد دانشگاهی واحد امیرکبیر با بیان اینکه این واحد با برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت، زمینه ورود دانشجویان به بازار کار را فراهم می‌کند، تصریح کرد: در زمینه اشتغال‌زایی، دانشگاه‌ها با یکدیگر متفاوت هستند.  هر دانشگاه به خصوص دانشگاه‌های مادر از جمله دانشگاه امیرکبیر ویژگی‌های خاص و برنامه‌های اجرایی خود را دارد، البته ما با ارکان دانشگاه و جامعه فارغ التحصیلان دانشگاه کارهای خوبی را شروع کردیم و در بحث توانمندسازی دانشجویان، از طریق آموزش‌های کوتاه‌مدت فعال هستیم و این مجموعه کلاس‌های کوتاه‌مدت یک نوع توانمندی در دانشجویان ایجاد می‌کند و آنها را آماده ورود به بازار کار می‌کند.

وی افزود: البته همیشه این اعلام آمادگی را کرده‌ایم که در زمینه پروژه‌های کلان دانشگاه امیرکبیر همکاری نماییم، اما  هنوز آن طور که باید از همه ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی استفاده نشده، هر چند که خود ما در این مجموعه، طرح‌های کلانی را دنبال می‌کنیم که تولید تورهای آبزیان یکی از همین طرح‌هاست و این امر یکی از اولویت‌های برنامه ششم توسعه کشور است.

ورسه‌ای با اشاره به آمادگی جهاد برای ورود به عرصه حمایت از پروژه‌های کلان ملی، گفت: در کل باید گفت هر جا که نیاز به توان جهادگران جهاد دانشگاهی باشد، این آمادگی وجود دارد که به این پروژه‌ها ورود پیدا کند و کارهای به زمین مانده را به سرانجام برساند.

پیشتازی جهاد دانشگاهی امیرکبیر در چاپ کتاب
رئیس جهاد دانشگاهی امیرکبیر با بیان اینکه این واحد در چاپ و انتشار کتب همواره پیشتاز بوده، عنوان کرد: در مقوله فرهنگی، دو بحث اصلی را دنبال می‌کنیم؛ یکی چاپ کتاب است و معتقدیم در حوزه نشر کتب علمی به عنوان یکی از معتبرترین انتشارات، به خصوص در حوزه فنی و مهندسی، جهاد دانشگاهی موفق عمل کرده و در میان تمام واحدهای جهاد دانشگاهی، جهاد دانشگاهی امیرکبیر پیشتاز بوده به‌طوری که در سال گذشته بیش از ۶۰ عنوان کتاب را چاپ نموده‌ایم و از آغاز تا کنون مجموعا بالغ بر ۸۰۰ عنوان کتاب توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر چاپ و منتشر شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از زمینه‌های دیگر در حوزه فرهنگی برگزاری اردوهای علمی و بازدید دانشجویان از پروژه‌های صنعتی کلان و مفاخر و میراث فرهنگی کشور است و این کار را در قالب طرح ملی ایران مرز پر گهر دنبال می‌کنیم، این اردوها در کنار اردوهایی که خود دانشگاه برگزار میکند، با همکاری و مساعدت  اداره کل فرهنگی و دانشجویی دانشگاه امیرکبیر انجام می‌شود.

پیشنهاد تاسیس کانون دانشجویان متاهل
ورسه‌ای خاطرنشان کرد: همچنین یکی از بحث‌های مغفول در دانشگاه‌ها، توجه به دانشجویان متاهل است، بر این اساس پیشنهاد از سوی جهاد دانشگاهی امیرکبیر مبنی بر تاسیس کانون دانشجویان متاهل دانشگاه به شورای فرهنگی دانشگاه در سال ۹۶ ارائه شده است.

موفقیت جهاد دانشگاهی با کمترین هزینه و بهترین نتیجه
وی در پایان گفت: لازم است بگویم، جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای انقلابی است که توانسته فعل خواستن را همیشه با کمترین هزینه‌ها و بهترین نتایج، صرف کند و از بدو تاسیس یعنی از ۱۶ مرداد سال ۱۳۵۹ خدمات ارزندهای به کشور ارائه کرده است، این نهاد، این ظرفیت را دارد که در همه زمینه‌ها اعم از آموزشی، پژوهش و  فناوری، فرهنگی و ... خدمات ارزنده‌ای به کشور ارائه دهد و باعث رشد و تعالی نظام شود.