برگزاری کارگاه آشنایی با روند تسلیم اظهارنامه های ثبت بین المللی اختراعات در جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر

بسم اله الرحمن الرحیم ضمن عرض سلام و تبریک بمناسبت در پیش بودن ایام دهه فجر و گرامیداشت یاد معمار کبیر انقلاب و شهدای عزیز این سرزمین و آرزوی توفیق و سلامتی برای رهبری عظیم الشان .

خیر مقدم عرض می کنم خدمت جناب آقای دکتر تویسرکانی  معاون محترم قوه قضاییه و ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و هیات همراه ایشان، جناب آقای ساندج معاون محترم مدیرکل سازمان جهانی مالکیت معنوی و همراهان ایشان  به کشور ایران مهد علم و اندیشه و اخلاق و دانشگاه صنعتی امیرکبیر پلی تکنیک تهران، جناب آقای دکتر صفایی رییس محترم انجمن علمی " حقوق مالکیت فکری ایران" ، اساتید، دانشجویان ، محققین، مخترعین و مدعوین محترم حاضر در این محفل علمی.

 جهاد دانشگاهی بعنوان یک انسیتو تحقیقاتی و فناورانه در کشور افتخار دارد  که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر که از پیشگامان در عرصه نواوری و ابداعات و اختراعات علمی و تحقیقاتی می باشد و بفرموده مقام معظم رهبری مادر دانشگاه های صنعتی کشور میزبان شما عزیزان باشد.

همانطور که مستحضرید در دنیای امروز ایده و نوآوری اصلی­ترین پارامتر پیشرفت و توسعه است و نیاز اولیه برای آن، حفاظت از ایده و حفظ حقوق معنوی  صاحبان ایده هاست.  از طرفی با توجه به حضور پررنگ و شایان توجه کشور جمهوری اسلامی ایران در محافل علمی و به خصوص در حوزه اختراعات و ابداعات، نیاز داریم که این حضور را مستند تر و مستدل تر به جامعه جهانی عرضه نماییم.

بی تردید معاهده ی همکاری ثبت اختراعات  که در  سال ۱۹۷۰ تصویب و در سال ۱۹۷۸ اجرایی شد براي مخترعين و صاحبان ایده ها مسير خوبي را جهت برخورداري از حمايت های ثبت اختراع در سطح بين الملل ايجاد كرده است. و در این راستا با تلاش همگان جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۳ به عنوان یکصدو چهل و هشتمین کشور به عضویت این معاهده پیوسته است تا ضمن برطرف کردن حقوق معنوی جامعه مخترین کشور  در عرصه بین المللی شاهد رشد و توسعه اقتصاد دانش بنیان و رسیدن به چشم انداز افق ۱۴۰۴ در عرصه های علمی در منطقه و جهان باشیم.  

در همین راستا جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر به همراه دانشکده مدیریت، علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و به پیشنهاد ارزنده جناب آقای دکتر تویسرکانی و همکاری سازمان جهانی مالکیت معنوی و سازمان مالکیت فکری برآن شد تا این کارگاه دو روزه را جهت آشنایی هرچه بیشتر اساتید، مخترعین و محققین و علاقه مندان این حوزه با این معاهده و روند ارائه ثبت بین­المللی اختراعات پتنت برگزار نماید.

 به امید آنکه بتوانیم در اعتلای نقش بین المللی جمهوری اسلامی در این معاهده و حفاظت از ایده ها و پژوهش ­های گسترده دانشگاه­ ها و مراکز تحقیقاتی کشور که امروزه در بسیاری از زمینه ها از پیشتازان دنیا می باشد، نقش سازنده ای ایفا نماییم.

گفتنی است در تاریخ ۶ بهمن ماه ۱۳۹۴ افتتاحیه این کارگاه آغاز و بعد از سخنرانی ریاست جهاددانشگاهی صنعتی امیرکبیر آقایان دکتر تویسرکانی معاون محترم قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ، دکتر صفائی (استاد دانشگاه تهران و رئیس انجمن علمی مالکیت فکری) و جان ساندج ( John Sandage) معاون مدیر کل سازمان جهانی مالکیت معنوی در بخش اختراعات و فناوری ها سخنرانی کردند،

بعداز افتتاحیه مراسم کارگاه های آموزشی با سخنرانی آقایان محمد حسین مویدالدین وکیل محترم دادگستری (IP) ، معاون و سرپرست سابق دفتر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه (WIPO )، علی جزایری کارشناس ارشد بخش همکاری های بین المللی PCT وایپو ، محمدحسن کیانی رئیس محترم مرکز مالکیت معنوی،دکتر میرحسینی استاد محترم دانشگاه و دبیر شورای سیاستگذاری مالکیت فکری ، دکتر حبیبا استاد محترم دانشگاه و رئیس موسسه حقوق تطبیقی دانشگاه تهران ، و جناب آقای دکتر صادقی استاد دانشگاه و معاون محترم انجمن علمی حقوق مالکیت فکری، دکتر مجیدپور معاون محترم پژوهشی دانشکده مدیریت علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر عزیزی استاد محترم دانشگاه ، نصیری مدیر دفتر مالکیت معنوی فدراسیون بین المللی مخترعین آغاز و تا ۷ بهمن به پایان رسید.