از بومی‌سازی تورهای قفس پرورش ماهی در دریا تا تجاری‌سازی لباس‌های دیرسوز پنبه‌ای

دکتر مهدی ورسه‌ای بیان کرد: توانستیم بومی‌سازی چند محصول و هم‌چنین تجاری‌سازی آن‌ها را انجام دهیم که از جمله آن می‌توان به بومی‌سازی و تجاری کردن تورهای قفس پرورش ماهی در دریا، تجاری‌سازی لباس‌های دیرسوز پنبه‌ای، فعالیت در حوزه‌ی نانو فناوری، فیلتراسیون، منسوجات پزشکی و... اشاره کرد.

از بومی‌سازی تورهای قفس پرورش ماهی در دریا تا تجاری‌سازی لباس‌های دیرسوز پنبه‌ای

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی صنعتی امیرکبیر، دکتر مهدی ورسه‌ای رییس جهاددانشگاهی صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: بحث جهاددانشگاهی و مأموریت‌ها و اهداف آن از اهمیت بالایی برخوردار است که با توجه به سیاست‌هایی که جهاددانشگاهی در سال‌های اخیر داشته، خوشبختانه بر اساس آمایش سرزمینی و مزیت‌های استانی گام برداشته و هدف‌گذاری در هر استان متناسب با مزیت‌های بومی و منطقه‌ای آن سعی شده است که فعالیت‌های شاخصی انجام شود؛ بنابراین با توجه به اهدافی که در هر حوزه و برای هر واحد استانی در استان‌ها و واحدهای مستقر در استان تهران برای همکاران جهاددانشگاهی تعیین‌شده، هدف‌گذاری خوبی انجام شده که امید است بتوان به آن دست پیدا کرد.
وی ادامه داد: جهاددانشگاهی صنعتی امیرکبیر نیز در همین راستا به‌عنوان یک واحد دانشگاهی در کنار سایر واحدهای دانشگاهی در استان تهران بر اساس مزیت‌های بومی و دانشگاهی خودش گام برداشته که با هدف‌گذاری در حوزه‌ی مهندسی نساجی و پوشاک کشور که یکی از مزیت‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این حوزه است، برنامه‌ریزی‌های ارزنده‌ای انجام داده و سعی شده در حوزه‌ی محصولات و تکنولوژی‌های نوین در تولیدات نساجی ورود پیدا کند و گام‌های خیلی خوبی را هم برداشته شده است.
دکتر ورسه‌ای افزود: توانستیم بومی‌سازی چند محصول و همچنین تجاری‌سازی آن‌ها را انجام دهیم که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به بومی‌سازی و تجاری کردن تورهای قفس پرورش ماهی در دریا، تجاری‌سازی لباس‌های دیرسوز پنبه‌ای، فعالیت در حوزه‌ی نانو فناوری، فیلتراسیون، منسوجات پزشکی و... اشاره کرد.
رییس جهاددانشگاهی صنعتی امیرکبیر با تاکید بر این‌که ایجاد رونق اقتصادی نیازمند حمایت‌های لازم در همه‌ی زمینه‌ها است، اظهار کرد: مبنای رونق اقتصادی به حمایت‌هایی که باید انجام شود باز می‌گردد و همان‌طوری که مقام معظم رهبری در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب به صراحت این موضوع را اعلام کردند که از شاخص‌های آن بیانیه بحث جوان انقلابی امید به آینده پیشرفت در علم و دانش و نهایتا اقتصاد قوی است.
وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم در شرایط فعلی که بحث تحریم‌ها مطرح است، بیانیه‌ی گام دوم می‌تواند چراغ راهی برای رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی باشد و در حقیقت پشتیبانی است برای دوری از هر آسیب و گزندی که دشمنان انقلاب برای این کشور و برای این نظام خواب آن را دیده‌اند؛ پس داشتن اقتصاد قوی به‌عنوان نقطه‌ی قوت و عامل مهم سلطهپ‌ناپذیری است که یکی از دلایل آن می‌تواند همین رونق تولید باشد و جهاددانشگاهی با توجه به آن سابقه‌ی دیرینه‌ای که همان توجه ویژه به ظرفیت‌های داخلی با نگاه جهانی است، توانسته اقتصاد دانش‌بنیان را به کار گیرد؛ به‌طوری‌که دانش‌های زیادی در حوزه‌ی فنی ـ مهندسی، علوم پزشکی و علوم انسانی در مجموعه‌ی جهاددانشگاهی به منصه‌ی ظهور رسیده و آن‌ها را توانسته بارور کند و به‌عنوان یک نقطه‌ی قوت به آن دست یابد. این مساله می‌تواند چراغ راهی برای سایر مراکز تحقیقاتی کشور باشد.
وی بیان کرد: این‌که صرفا دانش تولید کنیم و این دانش را در اختیار غرب قرار دهیم، فایده‌ای ندارد و باید بتوانیم از این دانش برای صنایع خودمان و برای صنعت کشور و رفع نیازهای داخلی استفاده کنیم. جهاددانشگاهی بر اساس مأموریت خود در سال رونق تولید ملی با انجام طرح‌های فناورانه جهت بومی‌سازی برخی مواد و کالاهای مورد نیاز کشور، برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده که از جمله آن می‌توان به تصویب ۳۱ طرح فناور ملی برای بومی‌سازی محصولات مختلفی در حوزه‌های فنی ـ مهندسی، پزشکی و کشاورزی نام برد که امید است با انجام آن گام بسیار مهمی در بی‌نیازی کشور به برخی از محصولات و نهایتا عدم خروج ارز از کشور برداشته شود.
رییس جهاددانشگاهی صنعتی امیرکبیر ادامه داد: باید تاکید کنیم مشکلات اقتصادی صرفا ناشی از تحریم نیست، بلکه موانع داخلی هم تاثیرگذار است که این مهم نیاز به همت دارد و ضمن کاهش بروکراسی اداری، توجه ویژه به توانمندی‌های داخلی و ظرفیت عظیم نیروی جوانی که در کشور وجود دارد نیز ضروری است.
دکتر ورسه‌ای با اشاره به این‌که رونق تولید زمانی اتفاق می‌افتد که بسیاری از قوانین ضدونقیض در بخش تولید، سرمایه‌گذاری، امور بانک‌ها و بیمه‌ها مرتفع شود، تصریح کرد: بعضا شاهدیم قانونی که در یک حوزه قانون‌گذاری می‌شود، دقیقا در همان حوزه‌ای که قرار است رونق رخ دهد، در یک سیستم دیگر قانونی وضع می‌شود که برای آن مانع خواهد بود؛ بنابراین باید قوانین یک جامعیتی داشته باشد تا بتواند این مسایل را مرتفع کند؛ بنابراین می‌توانیم بگوییم که فقط تحریم باعث عدم رونق تولید نشده، بلکه قوانین و بسیاری از دست‌اندازهای داخلی باعث تشدید این امر شده است.
وی افزود: از طرفی یکی از موارد مهم در بحث رونق تولید، نگاه مدیریت جهادی و نترس بودن در سکان تصمیم‌گیری و مدیریتی کشور است و بسیاری از مدیران کشور متاسفانه به دلیل احتمال آسیب‌های آینده‌ای که احتمال دارد بر آن‌ها وارد شود از تصمیم‌گیری‌های مدیریتی قاطع و انقلابی معمولا سر باز می‌زنند که همین امر آفتی است در سیستم مدیریتی کشور که باید مرتفع شود.

نگرش فرهنگ جهادی؛ عامل موفقیت یک سازمان
رییس جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر در رابطه با رسالت جهاددانشگاهی در خصوص پرورش سرمایه‌ی انسانی تراز فرهنگ جهادی گفت: یکی از مباحث اصلی، پرورش فرهنگ جهادی کشور، خارج شدن از تفکر کارمندی و داشتن روحیه‌ی جهادی است؛ یعنی این‌که هر کاری که به ما گفتند، اگر توانمندی آن را داشتیم، انجام می‌دهیم و اگر توانمندی آن را نداشتیم، آن توانمندی را کسب می‌کنیم که این از مواردی است که باید در دانشگاه‌ها و مدارس به آن پرداخته شود؛ هرگز پیشرفت نخواهیم کرد و هیچ فردی موفق نخواهد بود، مگر این‌که با کسب دانش و تجربه خود را توانمند کنیم؛ پس وقتی‌که عامل موفقیت یک فرد، پرکاری و روحیه‌ی جهادی استف عامل یک سازمان هم همین نگرش فرهنگ جهادی است.
وی تاکید کرد: این روحیه در جهاددانشگاهی از بدو تاسیس جاری بوده است؛ هرچند در مواقعی برخی به اشتباه وارد این سیستم شدند و فکر کردند این نهاد، نهادی کارمندی است و در یک ساعت معین یک کار معین را باید انجام دهند و وارد این مجموعه‌ی جهاددانشگاهی شدند، اما معمولا این افراد با داشتن این روحیه در جهاددانشگاهی موفق نبوده و پس از مدتی از آن خارج یا حذف می‌شوند.
دکتر ورسه‌ای افزود: داشتن روحیه‌ی جهادی به معنای بی‌منت کار کردن و بدون در نظر گرفتن زمان انجام دادن هر آنچه در توان است، می‌باشد که این از اصول کار جهادی است.
رییس جهاددانشگاهی صنعتی امیرکبیر در پایان اظهار کرد: از طرفی بحث جوان انقلابی و مدیریت جهادی که در حقیقت الهام گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل ما می‌توانیم که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره کرده است، راه گشا است؛ ما باید با هدف‌گذاری‌های صحیحی که انجام می‌دهیم و با پرورش نیروی انسانی که به فرموده امام خمینی (ره) دانشگاه کارخانه انسان‌سازی است، به این امر دست پیدا کنیم که در دانشگاه‌ها و در مراکز تحقیقاتی فقط به بعد دانشی نگاه نکنیم و به دنبال افزایش ایمان به خدا و روحیه خودباوری و واژه «ما می‌توانیم» در بین دانشجویان باشیم و این می‌تواند ما را از بسیاری از برنامه‌هایی که غرب برای ما دیده است، جدا کند و کشور را به تعالی برساند؛ به‌هرحال یکی از رسالت‌های جهاددانشگاهی با توجه به حضور در بدنه‌ی دانشگاه و ارتباط خوب با قشر جوان دانشگاهی است که می‌تواند به جذب آن‌ها در مجموعه‌های نظام کمک کند و به‌عنوان ورودی برای کارورزی و کارآموزی و نهایتا تمرین مدیریت جهادی برای اهداف بزرگ‌تر باشد.

دسترسی به لینک

http://acecr.ac.ir/fa/news/10573