چاپ کتاب

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، کتاب " آبخیزداری در عمل " ترجمه آقای دکتر سید حسین علوی نیا و آقای دکتر سید جواد ساداتی نژاد، توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر به چاپ رسید.

چاپ کتاب " آبخیزداری در عمل" توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر‌

در پیشگفتار این کتاب آمده است:

  " یک دهه پیش فائو نتایج یک بررسی جهانی را ارائه نمود که مربوط به پروژه‌های آبخیزداری بود که طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ میلادی انجام شده بود. کتاب "نسل جدید پروژه­ها و برنامه­های آبخیزداری" که توسط فائو در سال ۲۰۰۶ منتشر گردید منعکس‌کننده پذیرش گسترده مدیریت حوزه آبخیز به عنوان رویکردی یکپارچه برای توسعه و حفاظت از محیط زیست، بررسی حفاظت از منابع آبی، زمین و تنوع زیستی و بهبود وضعیت معیشت محلی از طریق افزایش و تنوع تولید می­باشد. این کتاب دیدگاه‌ها و ایده‌های نو برای اقدامات آتی را مشخص می­نماید.

در سال‌هایی که این اقدامات انجام می‌گرفت فائو بسیاری از پروژه‌های جدید را تدوین و اجرا می‌نمود که رویکردهای جدید آبخیزداری در آنها نشان داده و بررسی شده است. مطالعه حاضر یک بررسی مقایسه­ای از ۱۲ پروژه این چنینی است که در بسیاری از کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکای لاتین انجام گرفته است. این بررسی تلاشی برای گردآوری و اشاعه درس­ها و تجربیاتی است که از این پروژه­ها و دستاوردها و مشکلات آنها می‌توان آموخت.

بر اساس تجربیات این پروژه‌ها، گزارش حاضر توصیه­های مفصلی برای دست اندرکاران امور مرتبط با برنامه‌ها، پروژه‌ها و نوآوری­های مربوط به مدیریت حوزه­های آبخیز در سطوح ملی، منطقه­ای و محلی ارائه می­نماید. همچنین امیدواریم که این گزارش برای مدیران و برنامه‌ریزان درگیر در سایر برنامه­های مدیریت یکپارچه سیمای زمین و برنامه­ریزی منابع طبیعی و تجدید منابع نیز ارزشمند باشد. برای تحقق اهداف توسعه پایدار (SDGs)، استراتژی‌هایی برای مقابله با نابرابری­های مداوم و مکرر در فقیرترین اقتصادها، جایی که توسعه، وابستگی و نیازمندی بسیار زیادی به منابع طبیعی دارد، لازم می باشد. پرداختن به اهداف توسعه پایدار همزمان نیازمند استفاده از رویکردهای یکپارچه با هدف دستیابی به انسجام در سیاست‌ها و اقدامات در مقیاس­های محلی تا جهانی و همچنین در بخش­های مختلف می باشد. آبخیزداری رویکرد یکپارچه این چنینی می­باشد و از همکاری بین بخش­ها، مقیاس­ها و بازیگران حاضر در حوزه آبخیز، برای برقراری تعادل در نیازهای رقابتی و ایجاد مزایا و منافع همزمان برای مردم و محیط زیست حمایت می­کند. رویکرد مدیریت حوزه آبخیز که در این گزارش مطرح شده است، هم­راستا با رویکردی جامع و برای پرداختن به چالش­های پیچیده و به هم پیوسته است و برای دستیابی به انسجام بین اسناد راهبردی سازمان و دستور کار برنامه ۲۰۳۰ می باشد که غذا و کشاورزی نقش محوری در آن دارد. اقدام فائو در رابطه با آبخیزداری به طور مستقیم با پنج اصل پایداری غذا و کشاورزی هم تراز می‌باشد که این اصول ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی توسعه پایدار را متوازن و متعادل می­نمایند. این اصول شامل بهبود بهره­وری در استفاده از منابع، مدیریت پایدار منابع طبیعی و اکوسیستم­ها، حفاظت و بهبود معیشت روستایی و رفاه اجتماعی، افزایش انعطاف­پذیری و سازگاری مردم، جوامع و اکوسیستم­ها، و ترویج و ارتقاء مکانیسم­های نوآورانه، موثر و مسئولانه حاکمیت، در هر دو سیستم طبیعی و انسانی می­باشند.با رعایت این اصول، مدیریت حوزه آبخیز ضمن جلوگیری از تخریب محیط زیست و از بین رفتن تنوع زیستی، مکانیسم و شیوه‌های پایدارتر تولید در بخش‌های زراعی، دامی، جنگلی و شیلات را ترویج و ارتقاء می‌دهد. این امر نشان­دهنده دیدگاه فائو در مورد غذا و کشاورزی پایدار می­باشد، دیدگاهی که بیان می‌دارد در جهان غذای مغذی در دسترس همگان قرار گیرد و منابع طبیعی به گونه‌ای اداره ­گردد که منابع حاصله از وجود، عملکرد و تنوع زیستی اکوسیستم­ها برای تأمین نیازهای حال حاضر و آینده بشر حفظ گردند."

شایان ذکر است این کتاب در ۲۵۶  صفحه و به قیمت  ۷۵۰ هزار ریال به بازار کتاب عرضه شده است.

علاقمندان میتوانند کتاب مذکور را از طریق فروشگاه و نمایشگاه دائمی انتشارات جهاددانشگاهی امیرکبیر واقع در خیابان حافظ جنب درب اصلی دانشگاه و یا فروشگاه اینترنتی انتشارات به آدرس jdamirkabir.ac.ir/shop  ؛ خریداری نمایند.