سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور خبر داد؛ پخش محتوای پویش روضه‌های خانگی با آغاز ماه محرم

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی محمدحسین حسنی سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با اشاره به آغاز پویش «#روضه_های_خانگی» گفت: روضه‌های خانگی یکی از سنت‌های حسنه‌ در تعظیم شعائر حسینی با قدمتی دیرینه در بین شیعیان است که منشأ برکات تربیتی و اجتماعی گسترده‌ای ازجمله آموزش احکام دینی و آشنایی با سیره اهل‌بیت (ع)، توسعه همدلی، ایجاد روحیه مشارکت و انسجام بین افراد جامعه، به‌ویژه در گروه‌های کوچک اقوام و همسایگان با محوریت اهل‌بیت (ع) می‌گردید.

سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور خبر داد؛ پخش محتوای پویش روضه‌های خانگی با آغاز ماه محرم

حسنی بابیان این‌که روضه‌های خانگی حتی در برهه‌ای از زمان یکی از رویدادهای اصیل در حفظ فرهنگ شیعی بوده است، افزود: در دوران حکومت پهلوی اول، علی‌رغم ایجاد موانع بسیار برای برگزاری عزاداری سالار شهیدان، این سنت حسنه‌ی روضه‌های خانگی موجب حفظ و تقویت شعائر حسینی در جامعه‌ی ایرانی گردید، به‌نحوی‌که ما شاهدیم که اغلب شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تربیت‌یافته این روضه‌ها است.

سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با اشاره به شرایط کنونی جامعه به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و تحمیل محدودیت‌هایی در جامعه، یادآور شد: امسال ضرورت توجه به روضه‌های خانگی بیش‌ازپیش نمایان بوده، چراکه ممکن است افراد در جوامع به دلایل مختلفی مانند حفظ سلامتی خود یا دیگران، وجود افراد آسیب‌پذیر مانند سالمندان یا دارای بیماری خاص، دل‌تنگ روضه‌ی اباعبدالله باشند ولی امکان حضور در مجالس عمومی برای‌شان فراهم نباشد، لذا همکاران جهادی ما در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور جهت ترویج سنت حسنه روضه‌های خانگی و به‌منظور تعظیم شعائر الهی اقدام به راه‌اندازی پویش روضه‌های خانگی نموده‌اند که امیدواریم با عنایت سیدالشهدا و همراهی آزادگان و خیر اندیشان منجر به ترویج بیش‌ازپیش مکتب حسینی (ع) شود.

حسنی هدف از اجرای این طرح را احیا و تقویت سنت حسنه‌ی روضه‌های خانگی، ارائه الگوهای عملی سبک زندگی منبعث از قرآن کریم و سیره پیامبر اکرم (ص) و اهل‌بیت در ابعاد فردی و اجتماعی، تقویت همبستگی نظام خانوادگی و نظام همسایگی برشمرد و خاطرنشان کرد: البته معتقد نیستیم که این پویش و توسعه روضه‌های خانگی می‌تواند جایگزین سایر آیین‌های عزاداری باشد. آیین‌های محرم هرکدام کارکردهای متفاوتی دارند و حفظ و استمرار آن‌ها البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است.

سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور گفت: این پویش دارای ابعاد و بخش‌های مختلفی است که کلیه اقشار جامعه را پوشش می‌دهد و هرکسی به سهم خود می‌تواند در این پویش مشارکت داشته باشد. در بخش محتوایی تولید آثار چندرسانه‌ای برای سیزده شب از طریق فضای مجازی، برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور اندیشمندان و صاحب‌نظران و ... از برنامه‌های این پویش فراگیر است.

وی افزود: در بخش رویدادی؛ برگزاری مسابقات برای اقشار و رده‌های سنی مختلف، تولید پادکست و برودکست، ارسال بسته‌های فرهنگی، شامل پرچم عزای امام حسین (ع) و اقلام متبرک به دانشجویان نوخانه (اولین سال تشکیل خانواده) و بسیاری برنامه‌های دیگر برنامه‌ریزی‌شده است که علاقه‌مندان و عاشقان حسینی می‌توانند جهت پیوستن به این پویش «لبیک یا حسین» به سرشماره ۱۰۰۰۰۰۱۱۴ را ارسال نمایند. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.isqa.ir و یا @isqa در شبکه‌های اجتماعی مراجعه نمایند.

شایان ذکر است که پخش محتوای پویش روضه‌های خانگی شامل قرار عاشقی (لبیک یا حسین)، تلاوت قرآن با صدای قاریان ممتاز و بین‌المللی و تدبر در آیات، سخنرانی(بیان فضیلت‌های شخصیت‌های والای کربلا)، پاسخ به شبهات، مقتل‌خوانی، روضه و مداحی، عکس‌نوشته، بیان احکام و... از امشب، پنجشنبه، ۳۰ مردادماه، آغاز می‌شود.

بسته محتوایی پویش روضه‌های خانگی رأس ساعت ۲۲:۳۰ از طریق سایت isqa.ir و نشانی‌های @iqnanews و @isqa.ir در شبکه اینستاگرام بارگذاری می‌شود.