logo logo
ارسال شده در تاریخ 2020/12/19 - ساعت 12:16 ارسال شده در دسته اخبار عمومی

گزارشی از گردهمایی مجازی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی

گردهمایی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی سراسر کشور با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با حضور رییس و معاونان جهاددانشگاهی در دفتر مرکزی این نهاد و حضور مجازی روسای واحدهای سازمانی سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، گردهمایی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی سراسر کشور امروز (پنج‌شنبه 27 آذرماه) با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، معاونان پژوهش و فناوری، فرهنگی،  آموزشی، پشتیبانی و مدیریت منابع، هماهنگی و امور مجلس، رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان، رییس دانشگاه علم و فرهنگ  و مدیران کل حوزه ستادی در دفتر مرکزی این نهاد و حضور مجازی روسای واحدهای سازمانی سراسر کشور  برگزار شد.
 

 ضرورت بازنشر موضوع علم و فناوری در جامعه/ لزوم بهره‌گیری از ظرفیت مسئولان و نخبگان استانی
دکتر طیبی در سخنان آغازین خود در این گردهمایی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به پیشرفت در هر کشوری راهی جز برنامه‌ریزی نداریم و اداره جامعه باید بر اساس منطق، خرد باشد گفت: باید اقتدار اقتصادی و دفاعی دانش‌بنیان داشته باشیم که آن‌هم مبتنی بر توان داخلی باقدرت رقابت‌پذیری باشد.

وی با اشاره به اینکه با برنامه‌های چهارساله و هشت‌ساله نمی‌توانیم به اهداف بلندمدت برسیم و در این زمینه لازم است تا برنامه‌ریزی‌های طولانی‌تری انجام شود افزود: با گردش‌های سیاسی در کشور نباید برنامه‌ها تغییر کند و سیاسیون در مسائل ملی باید به یک وفاق برسند.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه این مهم در سخنرانی روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای خانواده و ستاد بزرگداشت شهید سپهبد سلیمانی مورد تاکید قرارگرفته است عنوان کرد: همواره در جهاددانشگاهی این تأکیدها را انجام می‌دهیم و این نهاد انقلابی از ابتدای تشکیل خود دو موضوع توسعه فرهنگی و توسعه علمی و فناورانه را به‌عنوان عامل اصلی پیشرفت کشور در دستور کار خود قرار داده و موفق به الگوسازی‌های خوبی در این رابطه شده است.

وی در ادامه به اهداف پیش‌بینی‌شده برای جهاددانشگاهی بر اساس سند چشم‌انداز کشور در سال ۱۴۰۴ و برنامه‌های توسعه کشور اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در سخنانی در مورد این نهاد تاکید فرمودند: جهاددانشگاهی باید حرف گزین را به میدان آورد و یا اینکه ما به جهاددانشگاهی برای آینده کشور امیدواریم. همچنین رییس جمهوری نیز از جهاددانشگاهی به‌عنوان سازمانی نام برد که اقتدار علمی را به دنیا نشان داد.

دکتر طیبی بابیان اینکه این سخنان مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند تاکید کرد: همه واحدهای  جهاددانشگاهی باید با توجه به مزیت‌های ملی و منطقه خود دارای فعالیت‌های شاخص باشند که این فعالیت‌ها می‌تواند با توان خودواحد یا کمک از واحدهای موفق دیگر تدوین شود.

وی بابیان اینکه در این رابطه می‌توان از ظرفیت مسئولان و نخبگان استانی بهره برد ادامه داد: همچنین در شرایط فعلی خطراتی نیز ما را تهدید می‌کند که یکی از موارد موضوع آموزش است و باید امور آموزشی را به هوشمندی هدایت کنیم.

دکتر طیبی بابیان اینکه در جهاددانشگاهی به‌غیراز انجام کارهای الهام‌بخش در توسعه علم و فناوری، امور فرهنگی و مهارت‌آموزی، یک وظیفه بزرگ اجتماعی نیز داریم عنوان کرد: این وظیفه فرهنگ‌سازی در الزامات تحقق انقلاب اسلامی است که ازجمله این الزامات می‌توان به وفاق سیاسی در کشور اشاره کرد.

وی همچنین به تشکیل دولت کارآمد و احزاب قوی در کشور تاکید کرد و افزود: ضرورت بازنشر موضوع علم و فناوری در جامعه نیز نباید فراموش شود، زیرا بسیاری از کشورهای قدرتمند جهان در کنار قدرت اقتصادی در حوزه علم و فناوری نیز حرف اول را می‌زنند که نمونه آن کشور چین است.

برنامه‌ریزی برای حضور حداکثری و آگاهانه مردم در انتخابات/ جذب نیروی انسانی بر مبنای فرهنگ جهادی
رییس جهاددانشگاهی همچنین در سخنان پایانی خود در این گردهمایی به اهمیت توجه به موضوع انتخابات اشاره کرد و گفت: برای انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل یک دولت کاربلد و خودباور، برنامه ریزی و اجرای اقدامات فرهنگی و رسانه‌ای توسط جهاددانشگاهی در جهت حضور حداکثری و آگاهانه مردم در انتخابات ضروری است.

موضوع دیگر مورد تاکید دکتر طیبی اهمیت جذب نیروی انسانی در واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی بود و گفت: جذب نیرو در واحدهای سازمانی این نهاد باید بر مبنا و خصوصیات فرهنگ جهادی انجام شود.

وی توجه به اجرای پروژه‌های فناورانه بین‌المللی نیز اشاره کرد و بابیان اینکه انجام فعالیت‌های فناورانه در خارج از کشور جدی گرفته شود تاکید کرد: در این رابطه اقدامات خوبی شکل‌گرفته است اما از الزامات تحقق این هدف داشتن ابزار تبلیغی و پاسخگویی مناسب است.

رییس جهاددانشگاهی همچنین به رعایت هویت بصری ابلاغی جهاددانشگاهی نیز تاکید کرد و گفت: هویت بصری پس از تدوین در اداره کل روابط عمومی به واحدهای سازمانی ابلاغ‌شده است که باید الزامات آن رعایت شود.

دکتر طیبی در ادامه به موضوع راه‌اندازی رسانه در بستر دیجیتال و غیر دیجیتال و انتشار محصولات رسانه‌ای توسط واحدهای سازمانی اشاره کرد و گفت: در مواردی مشاهده می‌شود که افراد خودشان بدون کسب مجوز از دفتر مرکزی اقدام به تولیدات صوتی و تصویری و یا تبلیغات در فضای مجازی می‌کنند که در این رابطه  لازم است در شواریی متشکل از مدیرکل حوزه ریاست، مدیرکل روابط عمومی و معاون فرهنگی جهاددانشگاهی که تشکیل آن در حال نهایی شدن است، مجوز این فعالیت‌ها کسب شود.

وی بابیان اینکه باید حفظ شأن و منزلت جهاددانشگاهی در تدوین برنامه‌ انجام گیرد افزود: پول درآوردن و درآمدزایی به هر شیوه‌ای را نمی‌پذیریم و باید شأن و منزلت جهاددانشگاهی موردتوجه قرار گیرد.

ساماندهی شرکت‌ها و رعایت مقررات و دستورالعمل‌های ابلاغی و تشکیل هلدینگ دانش‌بنیان جهاددانشگاهی از دیگر تأکیدات دکتر طیبی بود و خطاب به روسای واحدهای سازمانی گفت: ارتباطات خود را با استانداران، ائمه جمعه، نمایندگان مجلس قوی‌تر کنند و از ظرفیت آن‌ها در جهت توسعه و اقدامات شاخص در واحدهای سازمانی بهره گیرند.

اجرای طرح‌های فناورانه با محوریت حل مشکلات جامعه
در بخش دیگری از این گردهمایی دکتر محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی به ارایه گزارشی از طرح‌های فناورانه و در دست اجرای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی پرداخت و گفت: دانش فنی و ساخت نمونه مته‌های حفاری PDC بدنه ماتریکسی توسط پژوهشکده تکنولوژی تولید جهاددانشگاهی خوزستان با پیشرفت 85 درصدی، طراحی و ساخت موتورهای هیدرولیکی درون چاهی حفاری توسط سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف با پیشرفت 83 درصدی و تکمیل دانش فنی و ساخت سیستم رانش یک دستگاه قطار 7 واگنه مترو توسط جهاددانشگاهی واحد علم و صنعت با پیشرفت 70 درصدی عنوان بخشی از این طرح‌‌ها است.

وی بومی‌سازی دانش فنی ساخت و تولید کریستالیزاتور صنایع فولاد و ریخته‌گری توسط سازمان جهاددانشگاهی تهران با پیشرفت 74 درصدی، تولید جنین ممتاز برای اصلاح نژاد گاوهای شیری و گوشتی توسط پژوهشگاه علوم و فناوری‌های نوین زیستی ابن‌سینا با پیشرفت 100 درصدی، بومی‌سازی و تکمیل دانش فنی تولید فرمون مبارزه با آفت کرم خراط در درخت گردو توسط سازمان جهاددانشگاهی تهران با پیشرفت 83 درصدی، تولید محیط شستشوی گامت انسانی و محیط‌های انجماد - ذوب تخمک و جنین انسانی موردنیاز مراکز درمان ناباروری، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها توسط پژوهشگاه رویان با پیشرفت 100 درصدی و تدوین دانش فنی و بومی‌سازی تولید زخم پوش‌های فومی در داخل کشور توسط سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با میزان پیشرفت 91 درصدی را عنوان بخش دیگری از این طرح‌ها اعلام کرد.

وی همچنین مهم‌ترین اقدام‌های انجام‌شده در حوزه پژوهش و فناوری را بازنگری در ساختار ارزشیابی گروه‌های پژوهشی، ارزیابی مراکز خدمات تخصصی، موظفی اعضاء هیات علمی، مراکز تحقیقات و فناوری، تاسیس صندوق پژوهش و فناوری، تغییر مدل کسب کار در حوزه پژوهش و فناوری و انجام کار پژوهشی و کسب فناوری درون قرارداد حرفه‌ای عنوان کرد.

دکتر پورعابدی با تاکید بر بازآفرینی در حوزه پژوهش و فناوری، چالش‌های این حوزه را منابع انسانی، ساختار، زمینه کاری و منابع مالی دانست و افزود: در حوزه منابع انسانی: کشف استعدادها - ارتقای استعدادها - حفظ و نگهداشت استعدادها، تربیت منابع انسانی چند سو توان و چیره‌دست، نظام جبران خدمات و حل مسائل منابع انسانی اولویت اول مدیران، در حوزه منابع مالی: نظام بودجه‌ریزی در حوزه پژوهش و فناوری، افزایش نسبت بودجه جاری به درآمدی (فرصت یا تهدید) و استفاده بهینه از منابع دولتی، در زمینه‌ی کاری: انتخاب زمینه کاری مناسب (که کما کان چالش برخی از واحدها است)، انتخاب مدل مناسب برای ارتقای زمینه‌های کاری و توجه به زنجیره تامین و ارزش و در آخر ساختار: متناسب سازی ساختارها با وظایف و فعالیت‌ها، تدوین یک مدل یا مدل‌های مناسب مشارکت و تدوین ساختارهای متناسب با تجاری‌سازی فناوری از مهم‌ترین چالش‌ها هستند.

وی همچنین در رابطه با 31 طرح فناورانه جهاددانشگاهی گفت: در تلاشیم برای سال‌ 1400 و 1401 نیز این طرح‌ها را با محوریت طرح‌هایی که مشکلات جامعه را حل کند اجرا کنیم.

آسیب جدی کرونا به حوزه فرهنگی و لزوم تقویت سواد رسانه‌ای
دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز در این گردهمایی به بیان آسیب کرونا به حوزه فرهنگی کشور پرداخت و اظهار کرد: ضربه اقتصادی یکی از این آسیب‌هاست. روزهای رونق کسب‌وکارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای کشور با آغاز بحران همه‌گیری بیماری کرونا به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد، چنانچه روند رکود و کسادی در سال جاری نیز تداوم‌یافته است.

وی با اشاره به آماری از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حاشیه جلسه شورای هنر که در مهرماه 1399 برگزار شد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد که خسارات ایام کرونا در برخی موارد به اصحاب فرهنگ و هنر بین 60 تا 80 درصد (بیش از 4000 میلیارد تومان) بوده است.

دکتر علیزاده ادامه داد: تعطیلی مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی یکی دیگر از آسیب‌های کرونا در حوزه فرهنگی است که باعث شد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مسابقات بین‌المللی قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه، نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، مراسم عبادی، سیاسی حج تمتع، عزاداری محرم به شکل سنتی و مراسم راهپیمایی روز اربعین برگزار نشوند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خسارت به اقتصاد فرهنگ در حوزه کتاب، گردشگری، صنایع‌دستی و استارت آپ‌ها را بخش دیگری از آسیب کرونا به این حوزه عنوان کرد.

وی در ادامه به ارایه گزارشی از فعالیت 9 ماهه سال 1399 این معاونت پرداخت و در رابطه با مهم‌ترین اقدام‌های معاونت فرهنگی گفت: برگزاری چهار گردهمایی مجازی معاونان فرهنگی و روسای مراکز و سازمان‌های فرهنگی، توجه و ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی در حوزه مجازی، بالا بردن سواد رسانه‌ای همکاران جهت بهره‌مندی از فضای مجازی در ایام کرونا با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، انتشار «کتاب چهل» (به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی)، آماده سازی و تجمیع 340 گزارش و پژوهش در سایت دفتر مطالعات جهت بهره‌مندی همکاران، ارزیابی و پایش سال‌های 1397 و 1398 برنامه ششم توسعه جهاددانشگاهی توسط اداره کل برنامه ریزی و توسعه فرهنگی، برنامه‌ریزی و ابلاغ 18 طرح ملی، 380 طرح هماهنگ، 8 طرح سراسری و 7 طرح منطقه‌ای توسط اداره کل برنامه‌ریزی و توسعه فرهنگی بخشی از این فعالیت‌ها است.

دکتر علیزاده تصریح کرد: برگزاری بیش از 9 نشست فرهنگی با موضوع انفعال دانشگاه، سواد رسانه‌ای، مسوولیت اجتماعی دانشگاه، بحران کرونا و سبک زندگی ایرانیان واعطای مجوز تاسیس چهار مرکز نوع ب «مرکز تولید محتوای دیجیتال و نشر الکترونیک (ستاک) سازمان انتشارات»، «مرکز هنر و رسانه ایران (مهرا) در جهاددانشگاهی قم»، «مرکز مطالعات و تحقیقات بازار ایسپا» و «مرکز فرهنگی - گردشگری دریایی امواج خلیج‌فارس در جهاددانشگاهی هرمزگان» نیز بخش دیگری از اقدام‌های معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به رونمایی از سامانه رویتاب اظهار کرد: هدف از راه‌اندازی این سامانه یکپارچه‌سازی رویدادهای معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به‌منظور مستندسازی و تشکیل بانک اطلاعاتی از دانشجویان و اساتید حوزه فرهنگی، شناسایی دانشجویان فعال در حوزه فرهنگ و درگاه مشترک اطلاع‌رسانی رویدادها است.

دکتر علیزاده بابیان اینکه کرونا به ما نشان داد که باید سواد رسانه خود را ارتقا دهیم گفت: یکی از مهم‌ترین موارد تولید محتوای مناسب در رسانه‌های تصویری است که در این رابطه می‌توان به رسانه بوم در معاونت جهاد فرهنگی جهاددانشگاهی اشاره کرد.

وی در ادامه به ارایه گزارشی از فعالیت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، خبرگزاری ایکنا، مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران، سازمان دانشجویان کشور، مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت‌فقیه و انقلاب اسلامی، مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران و صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان پرداخت.

دکتر علیزاده مهم‌ترین اقدام‌های حوزه فرهنگی در ایام کرونا را توسعه و ارتقای زیرساخت‌های مجازی به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، انجام اقدام‌های آموزشی باهدف بالا بردن سواد رسانه‌ای نیروها و همکاران معاونت فرهنگی ستاد و واحدها و تلاش در جهت تولید محتوای فاخر و ارزشمند در همه حوزه‌ها برای انعکاس در فضای مجازی عنوان کرد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی به افتخارات کسب‌شده توسط حوزه‌های این معاونت گفت: در سال جاری «ایکنا» به‌عنوان رسانه برگزیده پویش تولید و نشر محتوا در فضای مجازی و «ایسنا» به‌عنوان رسانه برتر یازدهمین جشنواره «نانو و رسانه» معرفی و شعبه ایسنا استان آذربایجان غربی موفق به کسب رتبه اول عکاس ایسنا آذربایجان غربی در جشنواره مطبوعات شمال غرب کشور و جهاددانشگاهی استان مرکزی موفق به کسب رتبه برتر در نخستین جشنواره بین‌المللی تألیفات برتر علمی شد و خبرنگاران ایسنا و ایکنا مازندران در جشنواره خبرنگاران برتر منطقه دو کشور خوش درخشیدند.

وی در رابطه با تهدیدها و فرصت‌های کرونا برای فعالیت‌های فرهنگی، مهم‌ترین تهدید در این حوزه را کاهش امکان جذب مشارکت‌های مادی و معنوی و توقف اجرای بسیاری از گردهمایی‌ها، جشنواره‌ها و نشست‌ها به‌صورت حضوری دانست و افزود: تعلیق برخی از فعالیت‌هایی که برگزاری مجازی آن‌ها امکان‌پذیر نبوده است، کاهش درآمدهای ناشی از تعلیق یا توقف برخی فعالیت‌های مشارکتی و درآمدزا، کاهش ارتباط رودررو با دانشجویان و درنتیجه کم‌رنگ شدن ارتباط مؤثر با مخاطبان، عدم امکان همکاری مؤثر با سایر نهادهای دانشگاهی و کاهش مشارکت مؤثر دانشجویان ازجمله‌ی این تهدیدها است.

دکتر علیزاده در پایان تصریح کرد: از فرصت‌های ایجادشده می‌توان به ایجاد بستر لازم جهت اجرای بین‌المللی بسیاری از برنامه‌ها، استفاده از اساتید مختلف داخلی و خارجی به‌صورت آنلاین، امکان ارتباط بیشتر با مخاطبان به لحاظ کمی به دلیل عدم محدودیت‌های گذشته و گسترده‌تر شدن دایره مخاطبان و ساعات دسترسی به دانشجویان در فضای خارج از دانشگاه‌ها، کاهش هزینه‌های اجرایی مادی و معنوی (نیروی انسانی، حمل‌ونقل و ...) در مقابل فعالیت‌ها، همایش‌ها و جشنواره‌های حضوری، امکان بازنگری در بسیاری از برنامه‌ها و توجه به نقاط ضعف، فراغت بیشتر دانشجویان برای حضور در برخی برنامه‌ها، مانند کتاب و کتابخوانی، فراهم شدن انگیزه مناسب برای حرکت ناشران به سمت جدیدترین فناوری‌ها در ارایه، فروش و معرفی کتاب، افزایش تعداد برنامه‌ها به دلیل سهولت در برگزاری و ایجاد فرصت برای تقویت برنامه‌های مشارکت اجتماعی دانشجویان در فضای ناشی از کرونا اشاره کرد.


گسترش اقدامات در حوزه تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان
دکتر بهروز بادکو رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان نیز در گردهمایی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی به ارایه گزارشی از اقدامات این حوزه پرداخت و وضعیت توسعه سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها و مؤسسات این سازمان را تشریح کرد.

وی در رابطه با خدمات تخصصی و مشاوره‌ای معاونت توسعه سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌ها و مؤسسات، اظهار کرد: این معاونت در چهار مورد مشاوره و خدمات درزمینه‌ی امور ثبتی و مالیاتی شرکت‌ها و موسسات (ثبت شرکت و برند، ثبت تغییرات، مشاوره مالیاتی، تنظیم صورتجلسات مجامع- تهیه و تدوین اساسنامه شرکت‌های تازه تاسیس و ...)؛ مشاوره و خدمات درزمینهی امور حقوقی شرکت‌ها (شامل قراردادهای حقوقی بین سهامداران، حل مشکلات حقوقی شرکت‌ها و...)؛ مشاوره درزمینه‌ی تهیه و تدوین مطالعات امکان‌سنجی و طرح توجیهی و خدمات ارزش‌گذاری فناوری به ارایه مشاوره و خدمات می‌پردازد.
رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی ادامه داد: در طراحی کریدور مجازی تجاری‌سازی فناوری موفق به شناسایی 55 خدمت در حوزه تجاری‌سازی و تقسیم‌بندی مشابه در 16 ایستگاه شدیم.

وی افزود: در حال حاضر نیز جهاددانشگاهی دارای 3 پارک، 24 مرکز رشد، 32 منش (مرکز نوآوری و شکوفایی)، 641 واحد فناور و 116 شرکت دانش‌بنیان است.

معاون جهاددانشگاهی با تاکید بر برنامه‌های در دست اقدام این سازمان گفت: تدوین و پیاده‌سازی مدل همکاری واحدهای فناور با واحدها، اصلاح ساختار توزیع منابع بر اساس مدل عملکردی، توسعه مراکز نوآوری در تمامی واحدها و بهره‌برداری متقابل مراکز رشد مستقل و پارک‌ها از ظرفیت‌های یکدیگر از برنامه‌های در دست اقدام این سازمان است.

دکتر بادکو در رابطه با اجرای طرح مراکز نوآوری و شتابدهی جوانان اظهار کرد: اجرای قرارداد منش جوانان در 13 استان (فارس، آذربایجان غربی، ایلام، زنجان، هرمزگان، سمنان، گلستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، کرمانشاه، اردبیل و قزوین) در 6 ماه آتی و توسعه طرح در سراسر کشور تا نیمه اول سال آینده در صورت تامین منابع از محورهای این طرح است.

رییس سازمان تجاری‌سازی و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی در ادامه به فعالیت‌های اقتصادی خارج از کشور به‌ویژه مزیت کشورهای عراق و سوریه، اشاره کرد و افزود: مقبولیت بالای ایران، دسترسی آسان و ارزان، امکان تردد بدون ویزا و تامین بیش از 80 درصد نیازهای خود از خارج ازجمله‌ی این مزیت‌هاست.

وی در ادامه توسعه زیرساخت تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی، ارتقای دانش تجارت خارجی و توسعه همکاری واحدها با کارگزار را از الزامات ورود به بازارهای خارجی عنوان کرد.

دکتر بادکو تصریح کرد: جذب سرمایه‌گذار خصوصی در حوزه معدن، پزشکی و گردشگری، ایجاد ظرفیت جذب دانشجوی بورسیه خارجی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و فلوشیپ از کشور سوریه، تهیه و تدوین طرح و راه‌اندازی اولین پارک علم و فناوری در سوریه و شرکت در نمایشگاه دستاوردهای جمهوری اسلامی در محل نمایشگاه‌های دائمی شهر حلب سوریه از برنامه‌های در دست اجرای این سازمان است.

معاون جهاددانشگاهی در پایان مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های جهاددانشگاهی در منطقه آزاد کیش با توجه مفاد تفاهم‌نامه‌ی منعقدشده را استفاده از مزیت‌های صادرات و وارداتی، فراهم آوردن زمینه مناسب جهت انتقال فناوری، ایجاد نمایشگاه معرفی دستاوردهای جهاددانشگاهی و توسعه کارکردی فعالیت‌های جهاددانشگاهی (تجاری‌سازی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی) بیان کرد.

تدوین برنامه‌های آموزشی برای دوران پسا کرونا
دکتر محمدصادق بیجندی معاون آموزشی جهاددانشگاهی نیز در این گردهمایی به وضعیت حال حاضر حوزه آموزش جهاددانشگاهی و تدوین برنامه‌ها برای دوران پسا کرونا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حوزه آموزش دارای 2 دانشگاه، 6 موسسه آموزش عالی و 41 مرکز علمی و کاربردی، امور هیات، 170 مرکز آموزش کوتاه‌مدت تخصصی و مهارتی، مرکز آزمون (حضور 415823 نفر در 12 آزمون مرکز آزمون جهاددانشگاهی از 12 دی‌ماه 97)، کانون ارزیابی و توسعه شایستگی، پروژه تولید محتوای زبان‌های خارجی (Eight) و مرکز بازار کار و توسعه اشتغال و کارآفرینی است.

وی در ادامه به مطرح کردن سؤال‌هایی برای آموزش در دوران پسا کرونا اظهار کرد: باید ببینیم آیا برای دوره پسا کرونا آماده‌ایم؟ چه برنامه‌هایی برای دوران پسا کرونا داریم؟ چه برنامه‌هایی انجام داده‌ایم؟ چه برنامه‌هایی باید انجام دهیم؟ و چه تجربه‌هایی از قبل و پس از کرونا کسب کرده‌ایم که می‌توانیم برای پسا کرونا از آن برخوردار شویم؟

دکتر بیجندی ارکان یادگیری (آموزش) الکترونیک به‌عنوان یک ابزار مهم یادگیری ترکیبی برای دوران قبل از کرونا، پس از کرونا و پسا کرونا شامل نظام آموزشی (انعطاف دیدگاه سنتی آموزش و مقاومت آن در برابر تغییر، مقررات و ضوابط کافی، سیاست، برنامه منسجم و...)، امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری (اینترنت و سامانه کلاس مجازی) و سرمایه انسانی (سیاست‌گذاران و برنامه ریزان، اساتید، فراگیران، مدیریت و کارکنان مراکز آموزشی و خانواده‌ها) می‌شود.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی برنامه‌های در دست اقدام و اجرا برای آینده حوزه آموزش (پسا کرونا) را به چهار بخش تقسیم کرد و گفت: بخش اول توجه بیش‌ازپیش به آموزش‌های مهارتی و تخصصی جهت تحقق مأموریت‌های محوله در نقشه جامع علمی کشور است که شامل توسعه آموزش عالی مبتنی بر نقشه راه آموزش عالی جهاددانشگاهی، مدرسه ملی مهارت برای مشاغل آینده، تقویت دوره‌های آموزش عالی آزاد و توسعه فعالیت‌های بازار کار و کاریابی، نظام جامع هدایتی شغلی می‌شود.

وی ادامه داد: بخش دوم توسعه یادگیری الکترونیکی است که توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری (LMS)، ارتقا رویش، توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری، راه‌اندازی رسمی مرکز تولید محتوا و توسعه آموزش‌های ضمن خدمت را شامل می‌گردد.

دکتر بیجندی تصریح کرد: بخش سوم توسعه سامانه‌ها و ایجاد پنجره واحد است که شامل راه‌اندازی سامانه جدید معاونت آموزشی، راه‌اندازی سامانه مدرسان، راه‌اندازی سامانه فروش محتوای آموزشی، راه‌اندازی سامانه جامع دوره‌ها و مراکز آموزشی است.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی بیان کرد: بخش چهارم توسعه طرح‌های ملی است که شامل طرح سرباز ماهر، طرح‌های حوزه اشتغال، پروژه 8 و تبلیغات و اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی همچنین بابیان اینکه جهاددانشگاهی مرجع آموزش سرباز در پادگان‌های کشور شناخته‌شده است از انجام تفاهم برای آموزش ۵۰ هزار سرباز تا پایان سال سخن گفت و افزود: امیدواریم از بتوانیم از ظرفیت آموزش سالانه ۴۰۰ هزار سرباز بهره‌مند شویم.

ساماندهی برنامه جامع منابع انسانی در جهاددانشگاهی
دکتر سید محمدجواد شوشتری معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی نیز در این گردهمایی با ارائه گزارشی از اقدامات حوزه معاونت پشتیبانی و منابع به یکپارچه‌سازی اطلاعات و بانک‌های اطلاعاتی اشاره کرد و گفت: در تلاشیم تا بتوانیم این بانک‌های اطلاعاتی را آماده نموده تا بتوانیم از این اطلاعات در تصمیم‌گیری‌ها استفاده مناسب‌تری داشته باشیم.

وی همچنین به ساماندهی برنامه جامع منابع انسانی در جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات دیجیتالی کردن پرونده منابع انسانی است تا از این طریق کارکنان بتوانند به‌غیراز موارد محرمانه حداقل به پرونده دیجیتالی خود دسترسی داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید به شناسایی منابع جدید در بودجه جهت کمک به واحدهای سازمانی تلاش کنیم تا بتوانند از طریق کشف پروژه‌های جدید فعالیت‌های خود را گسترش دهند.
معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی در این جلسه همچنین توصیه‌هایی درزمینهی بیمه، مفاصا حساب‌های مالیاتی، تنظیم اسناد حقوقی و ... به روسای واحدهای سازمانی داشت.

بازتعریف نظام برنامه ریزی در جهاددانشگاهی
دکتر مهدی باصولی معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی در این گردهمایی بابیان اینکه باید نظام برنامه‌ریزی را یک بازتعریف کنیم به طراحی سامانه جامع برنامه‌ریزی اشاره کرد و گفت: این سامانه تا پایان سال نهایی می‌شود تا برنامه‌ریزی‌ها بر بستر اینترنت انجام شود.

وی همچنین به تغییر مدل‌های کسب‌وکار در واحدهای سازمانی اشاره کرد و با اشاره به اینکه باید همکاری‌های بین واحدی گسترش یابد تاکید کرد: همان‌گونه که ریاست جهاددانشگاهی نیز تاکید کردند همه واحدهای سازمانی باید دارای دستاوردهای شاخص باشند و می‌توانند از همکاری بین واحدی استفاده کنند.
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی به موضوع ارزیابی عملکرد کارکنان و روسای جهاددانشگاهی نیز اشاره کرد و گفت: نظام ارزیابی عملکرد نیز در حال تدوین است تا از طریق این نظام بتوانیم به نحو مناسب‌تری ارزیابی‌ها را انجام دهیم.

گفتنی است که در این گردهمایی برنامه‌های ارایه شده توسط معاونان جهاددانشگاهی با همفکری مدیران ارشد ستادی و مسئولان مجموعه‌های جهادی در سراسر کشور موردبررسی قرار گرفت و در پایان برخی از روسای واحدهای سازمانی نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

ازجمله موارد مطرح‌شده می‌توان به تدوین منشور حقوقی جهاد و جهادگران، برنامه ریزی جهت حل مشکلات واحدهای سازمانی در ایام کرونا، وضعیت برگزاری جشنواره‌های ملی و منطقه‌ای، تعریف مدل کسب‌وکار جدید، مشکلات بودجه، نحوه جذب کارکنان و پست‌های سازمانی، فعالیت‌های بین واحدی و... اشاره کرد.