logo logo
ارسال شده در تاریخ 2018/12/26 - ساعت 17:06 ارسال شده در دسته اخبار معاونت فرهنگی

پرداختن به تله شخصیتی " کمال گرایی" در چهارمین جلسه کارگاه رسم انتخاب

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر و به نقل ازایکنا؛ چهارمین جلسه از کارگاه آموزشی «رسم انتخاب»، از سلسله جلسات طرح هماهنگ «امید وصل» به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و جهاددانشگاهی دانشگاه امیرکبیر  سوم دی‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد برمایی، استاد دانشگاه، کارشناس خانواده و مسائل ازدواج، با موضوع «تله‌های شخصیتی در ازدواج» در این دانشگاه و با حضور چشمگیر دانشجویان برگزار شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین برمایی در ابتدای این جلسه همچون جلسات گذشته ضمن پاسخ به برخی از سؤالات دانشجویان به اصلی‌ترین تله‌های شخصیتی در ازدواج پرداخت و اظهار کرد: کمال‌گرایی و کمال‌طلبی تله‌های شخصیتی هستند که فرد باید برای شروع یک رابطه و مقدمه ازدواج آن‌ها را در خود درمان کند.
وی در ادامه با معرفی ویژگی‌های افراد کمال‌گرا گفت: کمال‌گرایی مجوعه‌ای از افکار همراه با خودخوری است و شما را وادار می‌کند بخواهید به اهدافی برسید که از نظر عملی غیرواقع‌گرایانه هستند. کمال‌گرایی بلا‌های زیادی سر شما می‌آورد و زندگی شما را سخت می‌کند و شما را وادار می‌کند بخواهید به اهدافی برسید که از نظر عملی غیرواقع‌گرایانه هستند. در واقع بلا‌های زیادی سر شما می‌آورد و زندگی را سخت می‌کند.
این کارشناس خانواده و مسائل ازدواج در ادامه تصریح کرد: کمال‌گرایی سبب می‌شود که لذت، اعتمادبه‌نفس، توانایی برای انجام کارها، اشتیاق و توانایی رشد شما را بگیرد. افراد کمال‌گرا از آنجایی که می‌خواهند همه چیز کامل باشد نمی‌توانند به خواسته‌های خود برسند و این بزرگترین دام برای این افراد است. افراد کمال‌گرا اعتقاد دارند هر‌چیزی باید کامل کامل باشد یا اصلاً نباید باشد و معمولاً چون هیچ‌وقت نمی‌توانند کامل باشند ترجیح می‌دهند که نباشند! متأسفانه واقعیت این است که کمال‌گرایی ناشی از احساس کمبود و بی‌توجهی به خود است. قبول نمی‌کنیم که همین‌ طور که هستیم، خوبیم و ناچاریم که نقص‌هایمان را با کسب عنوانی بی‌نقص مثل «آقا یا خانم همه چیز تمام» جبران کنیم و این اتفاق اصلاً خوب نیست.

چرا کمال‌گرا می‌شویم
حجت‌الاسلام‌والمسلمین برمایی با بیان اینکه مشکل کمال گرایی زمانی است که در کار‌هایی که لازم نیست بسیار دقیق انجام شود این کار را انجام می‌دهیم، اضافه کرد: اینکه چرا کمال‌گرا می‌شویم دلایل زیادی دارد، اما اصلی‌ترین دلیلش نقش والدین کمال‌گرا و فشا‌ر آنهاست. داشتن باور‌های غلط و فشار و اثرات سیستم آموزشی که همیشه ۲۰ باید باشیم و یا همیشه اول باید باشیم از جمله این دلایل است.
وی اظهار کرد: کمال‌گرایی با ازدواج ارتباط بسیاری دارد و همه افرادی که به ازدواج اقدام می‌کنند ابتدا باید این کمال‌گرایی را درمان کنند و بعد ازدواج کنند. در این میان یک مانع دیگری هم به نام کامل‌شدن وجود دارد. البته کمال در معنای حقیقی یعنی جویای حق و حقیقت شدن، یعنی در مسیر خداوند و سیر سلوک عرفانی قرار گرفتن، یعنی رسیدن به قرب الهی، یعنی هدف غایی انسان و رسیدن به رسالت خویشتن؛ تمامی این مفاهیم یعنی کمال؛ اما از دید دیگری کامل‌گرا، یعنی کسی که در حد کمال همه چیز را می‌خواهد.
این استاد دانشگاه بیان کرد: کامل یعنی بدون نقص، بدون عیب و ایراد، بی‌هیچ کم و کاستی و همه چیز تمام بودن. کامل‌گرا یعنی کسی که همیشه دنبال کامل‌ کردن است و به دنبال این هست که بدون عیب و نقص کاری را انجام دهد و این افراد همواره تمام تلاش خود را می‌کنند که سنگ تمام بگذارند و چیزی کم و کسر نداشته باشد. شخص کامل‌گرا هیچ‌وقت از خودش راضی نیست و همیشه استاندارد‌ها و توقعاتی که از خودش دارد بالاست و به صورت وسواسی قصد انجام کار‌ها را به نحوی بسیار عالی دارد.
حجت‌الاسلام‌ برمایی ادامه داد: کم پیش می‌آید که کامل‌گرا‌ها از خودشان راضی باشند؛ افراد کامل‌گرا چون می‌خواهند همه چیز کامل باشد هر‌جایی از کار را که تکمیل می‌کنند، باز هم جایی برای بهتر شدن می‌بینند و باز هم تلاش می‌کند و همیشه خسته می‌شوند و در آخر کار باز هم به مراد دل خود نمی‌رسند. شخص کامل‌گرا همه چیز را در کنار هم می‌خواهد و یا به عبارتی کامل می‌خواهد یا هیچی نمی‌خواهد؛ همیشه نیاز به تأیید دیگران دارد، چون خودش نظر قطعی ندارد و در تصمیم‌گیری‌ها و انتخا‌ب‌هایش همیشه مشکل دارد.

آنچه را خواستی نشد؛ آنچه را شد بخواه
وی با بیان به مشخصات افراد کامل‌گرا همچون خواستار بهترین‌ها بودن، بهترین را خواستن، بی‌انعطافی در روابط، نگرش انتقادی داشتن و استاندارد‌های غیرعقلانی افزود:، اما حضرت علی(ع) جمله بسیار زیبایی دارند که همه مخصوصاً این افراد باید به آن توجه و آن را در زندگی اجرا کنیم؛ آن‌ جمله این است: «آنچه را خواستی نشد؛ آنچه را شد بخواه» لذا باید بدانیم.

این کارشناس مسائل خانواده در ادامه بیان کرد: در معاشرت‌های زندگی و زناشویی برای رسیدن به یک جای درست حداقل ۳ تا ۵ ماه زمان لازم داریم. در این میان نداشتن انعطاف فرد مشخص می‌شود. بزرگترین مشکل کامل‌گرا‌ها نداشتن انعطاف است. یکی دیگر از مشکلات آن‌ها گرفتار شدن در «ترین» است که باعث شده امروز ازدواج در جامعه با مشکل مواجه شود. پدر و مادر‌ها به یک شکل و خود جوانان به شکل دیگری با این «ترین» دست‌وپنجه نرم‌ می‌کنند.
حجت‌الاسلام برمایی با بیان اینکه باید توجه کنیم به‌گونه‌ای وارد «ترین‌ها» نشویم که به اصل ازدواج لطمه وارد نشود، به ویژگی‌های کمال‌گرایی مثبت و منفی اشاره کرد و گفت: انسان‌کمال‌گرا را معنابخشی به زندگی و انعطاف نجات می‌دهد. رهایی از کمال‌گرایی بسیار ساده است؛ مثلاً سعی کنیم فقط کمی بهتر از متوسط باشیم؛ باور کنیم که هر انسانی فقط در چند حیطه خاص می‌تواند بهترین باشد.

کمال‌گرایی در ازدواج به خواستگاری‌های متعدد منجر می‌کند
استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: کمال‌گرایی در ازدواج شما را به خواستگاری‌های متعدد منجر می‌کند و در کمال‌گرایی‌های مثبت افراد از عملکرد خودشان انتظار خوبی دارند و در کمال‌گرایی منفی ازدواج را نفی می‌کنند. همان‌طور که مشخص است کمال‌گرایی منفی یا کامل گرایی، مانع بزرگی در رسیدن به موفقیت و دستاورد‌های مختلف است. همچنین باعث می‌شود که حال ما با خودمان و اطرافیانمان بد شود و زندگی را برایمان دچار مشکلات زیادی می‌کند.
وی اضافه کرد: کمال‌گرایی منفی در سه بعد شناختی مشکل دارند و این سه بعد شامل خود‌قانونی، خود‌نظارتی و خودارزیابی است. در خودارزیابی کار‌های کوچک خودشان را کوچک می‌شمارند و کار‌های کوچک دیگران را بزرگ؛ لذا توصیه می‌کنم از امروز آن را جدی بگیرید و اگر این قفل ذهنی را دارید در جهت رفع آن گام بردارید. با کمال‌گرایی از بسیاری فرصت‌ها محروم خواهید شد و کار‌هایی را که می‌توانید خوب، اما نه ایده‌‌آال انجام بدهید، هرگز به انجام نخواهید رساند. برای اینکه کمال‌گرایی از سرتان بیفتد، به هیچ نسخه عجیب‌وغریبی نیاز ندارید. فقط کافی است کمی طرز فکرتان را تقویت کنید یا تغییر دهید.
پایان چهارمین کارگاه آموزشی «رسم انتخاب» با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد برمایی با حضور دانشجویان دانشگاه امیرکبیر که اکثراً از متولدین دهه ۷۰ بودند، با پرسش و پاسخ‌های دانشجویان و حضور یک زوج جوان و تجربه ازدواج و آشنایی آن‌ها با خصوصیات شخصیتی کمال‌گرا همراه بود.