logo logo
ارسال شده در تاریخ 2020/8/2 - ساعت 9:40 ارسال شده در دسته اخبار عمومی

سومین گردهمایی غیرحضوری معاونان فرهنگی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، سومین گردهمایی غیرحضوری معاونان فرهنگی و روسای سازمان‌ها و مراکز فرهنگی جهاددانشگاهی در سراسر کشور امروز چهارشنبه، هشتم مردادماه با محوریت «بحث، بررسی و هم‌اندیشی پیرامون چگونگی برنامه‌ریزی، اجرا و چالش‌های فعالیت‌های فرهنگی در شرایط شیوع کرونا»، به همراه رونمایی از کتاب چهل (چهل برگ از رویدادهای فرهنگی جهاددانشگاهی) و سامانه رویتاب (سامانه بازتاب رویدادهای فرهنگی جهاددانشگاهی)، با حضور مهندس علیرضا زجاجی مدیرکل حوزه ریاست جهاددانشگاهی و دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی  در سالن شهید صبوری این نهاد برگزار شد.

 

اجرای طرح «هر خانه، یک حسینیه»

بر اساس این گزارش، در آغاز این گردهمایی غیرحضوری که با حضور مجازی مدیران و معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی در سراسر کشور همراه بود، دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، با بیان این‌که این سومین گردهمایی مجازی معاونان فرهنگی این نهاد بوده و تجربه نویی است، اظهار کرد: اگر جهاددانشگاهی در چهلمین سال خود توانسته به دستاوردهایی در حوزه‌هایی مانند آموزش  یا حتی پژوهش دست یابد، متاثر از فرهنگ جهادی بوده و معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی نقش به‌سزایی در رسیدن به این دستاوردها داشته است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با بیان این‌که مناسک مهم حج و ایام سوگواری محرم را پیش‌رو داریم که دو مقوله‌ی مهم در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی است، ادامه داد: امسال بنا به شرایط پیش‌آمده، حج برگزار نشد، اما نباید از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای پرداخت به این دو حوزه غافل شد. با در نظر گرفتن شرایط موجود، در تلاش هستیم از جنبه رسانه‌ای و با هم‌اندیشی با مدیران خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنا حول این محور که در ایام کرونا، چگونه پیرو مناسک باشیم و چگونه عزاداری کنیم، تولید محتواهای مناسبی داشته باشیم. از سوی دیگر، در سال تحصیلی پیش‌رو حضور درصدی از دانشجویان را نخواهیم داشت و باید به این جمع‌بندی برسیم که در حوزه‌ی فرهنگی، چه فعالیت‌هایی را بر مبنای بستر فضای مجازی می‌توانیم انجام دهیم.

دکتر علیزاده اضافه کرد: در آستانه‌ی چهلمین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی قرار داریم و خوب است در فضای رسانه‌ای، دستاوردهای فرهنگی این نهاد تبیین شود و ساختارهای نویی که از سوی جهاددانشگاهی به‌وجود آمد و بعدا به‌عنوان الگو از آن‌ها استفاده شد، به جامعه معرفی شود. هم‌چنین درباره‌ی نیروی انسانی دغدغه‌مند و یا رویدادهای فرهنگی جهاددانشگاهی که هر کدام منشا اثر بوده‌اند، اهتمام بیشتری شود و به این موضوعات پرداخته شود.

وی گفت: موضوع التزام به شعائر سوگواری ماه محرم، موضوعی است که بسیار جدی باید بر روی آن متمرکز شویم؛ تبیین چگونگی تعظیم شعائر محرم و با در نظر گرفتن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از جمله‌ی موضوعاتی است که از منظر رسانه‌ای باید به‌خوبی به آن پرداخته شود. در این زمینه نهادی موفق خواهد بود که سرمایه‌گذاری خوبی بر بستر فضای مجازی داشته به‌نحوی که بعدا و با از بین رفتن این بیماری، این فضا را کنار نگذاشته و رها نکند، بنابراین اقتضای انجام فعالیت‌ها و اقدامات فرهنگی جدی در این بستر وجود دارد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه ما نیازمند انجام کارهای هماهنگ در بستر فضای مجازی هستیم، افزود: فعالیت در چنین بستری، هماهنگی‌هایی در سطح ملی نیاز دارد و بر همین اساس، برنامه‌ها باید در سطح ملی برگزار شود. تجربه‌ی جشنواره‌ی شعر دانشجویی و برگزاری آن در همین بستر، و مشارکت هم‌زمان حدود 500 دانشجو در زمان برگزاری این جشنواره به صورت مجازی، این موضوع را بیش‌ازپیش روشن کرد که می‌توان برنامه‌های فرهنگی را در این بستر و با مشارکت بیشتر دانشجویان برگزار کرد.

دکتر علیزاده گفت: در خصوص ویژه‌برنامه‌های فرهنگی ماه محرم، یکی از مهمترین برنامه‌هایی که در دستور کار داریم، طرح «هر خانه، یک حسینیه» است که مقرر شده با مجموعه‌ی خبرگزاری ایکنا این طرح دنبال شود. همچنین در مباحث معرفتی، قرار است کتب مربوط به شعائر محرم و عاشورا و عزاداری حسینی، ترویج شود. برنامه‌های متعدد و در سطوح مختلف ملی و بین‌المللی در ایام ماه محرم هر ساله برگزار می‌شد که در نوع خود با شکوه بودند، از جمله آن‌ها برنامه‌ای است که هر ساله توسط مجمع جهانی شیرخوارگان حسینی و به صورت بین‌المللی برگزار می‌شد، که امسال برنامه‌هایی در چنین سطح برگزار نخواهند شد. بنابراین خبرگزاری‌های ما باید به سمت تولید محتوا بروند و نیز در بخش چندرسانه‌ای پیگیری برای تولیدات خوب صورت بگیرد و تا حد امکان تلاش کنیم، از جنبه‌های معرفتی عزاداری و شعائر ایام محرم را دنبال کنیم.

وی درباره سامانه رویتاب (بازتاب رویدادهای فرهنگی) نیز بیان کرد: یکی از دلایل راه‌اندازی این سامانه، این بود که در جهاددانشگاهی، موضوع مستندسازی فرهنگی چندان قوی نبود و یکی از خصایص این وب‌سایت و سامانه مربوطه این است که هر برنامه‌ی فرهنگی که برگزار می‌شود، ماندگار خواهد بود.

در ادامه مهندس علیرضا زجاجی مدیرکل حوزه ریاست جهاددانشگاهی نیز در این گردهمایی حضور داشت و در سخنانی با بیان اینکه این ایام چهلمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی را پیش‌رو داریم، گفت: همکاران فرهنگی از چندی قبل در تلاش هستند بازتاب تلاش‌ها و زحمات چهل ساله این نهاد را به نمایش بگذارند. از جمله‌ی دلایل پایداری و مانایی جهاددانشگاهی؛ انقلابی و خالصانه کار کردن، نداشتن دید جناحی و سیاسی و برای خدا کار کردن (علی‌رغم وجود سلیقه‌های مختلف)، داشتن عدالت و انصاف و رعایت اصول اخلاقی است. در شرایط فعلی هم خدمت‌رسانی به مردم باید اولویت اول این نهاد باشد.

مهندس زجاجی با تاکید بر این‌که طی چند ماه آینده مراحل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در سراسر کشور را خواهیم داشت و نقش‌آفرینی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در این زمینه را شاهد خواهیم بود، ادامه داد: تقریبا اکثریت اعضا در سایر حوزه‌های جهاددانشگاهی، از طریق کانال فعالیت‌های فرهنگی وارد جهاددانشگاهی شده‌اند و زحمت‌کش‌ترین اعضای این نهاد حضور جدی و فعالی در حوزه‌ی فرهنگی جهاددانشگاهی داشته‌اند. کار در این حیطه، به دلیل عقیده و نیت پاک انجام می‌شد و مباحث سیاسی و نیات مادی مدنظر نیست، لذا وظیفه‌ی مسوولان ارشد جهاددانشگاهی این است که به دغدغه‌های فرهنگی اعضای این نهاد توجه کنند.

 

مهدی رفیعی رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نیز در این گردهمایی و طی سخنانی به ارایه گزارشی از آخرین دستاوردها و نتایج پیمایش‌های انجام‌شده از سوی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران پرداخت و اظهار کرد: با توجه به شرایط شیوع کرونا که در آغاز سال جاری با آن مواجه بودیم، امکان نظرسنجی حضوری وجود نداشت، البته در این مدت و طبق استعلام از وضعیت برخی استان‌ها که در وضعیت سالم قرار داشتند، شرایط برای اجرای طرح‌های پایلوت حضوری فراهم شد، اما در بعضی استان‌ها ازجمله‌ی تهران که قرار بود طرح‌هایی به‌صورت پایلوت اجرایی شود، امکان انجام مصاحبه و نظرسنجی به‌صورت حضوری وجود نداشت. طی امسال، سه تا چهار طرح پایلوت 10 هزارتایی داریم که می‌بایست با همکاری معاونت‌های استانی و پس از بهبود شرایط شیوع کرونا به مرحله اجرا برسند، اما در شرایط حاضر، کماکان پیمایش‌ها به‌صورت تلفنی انجام می‌شود. در طول مدت شیوع کرونا، تعداد 16 طرح کارفرمایی، 5 طرح خویش‌فرمایی اجرایی شده است که فقط 10 طرح به موضوع کرونا اختصاص داشته است.

رییس ایسپا با تاکید بر عدم اعتبار نظرسنجی به صورت اینترنتی، گفت: در مرکز ما، نظرسنجی‌های اینترنتی مطلقاً فاقد اعتبار است و در این ایام، نظرسنجی به صورت مجازی را جایگزین نظرسنجی‌های حضوری کرده‌ایم. امسال همچنین قرار است، یک نرم‌افزار نظرسنجی که با امکانات بسیار پیشرفته و خوب طراحی کرده‌ایم و در خود ایسپا هم طراحی شده و برنامه‌ای فوق پیشرفته است، رونمایی کنیم. بر این اساس، پس از تهیه‌ی پکیج آموزشی، این نرم‌افزار در اختیار شعب ایسپا قرار می‌گیرد. در بحث سخت‌افزاری نیز تعدادی تبلت در اختیار استان‌ها قرار گرفته که این امر با توجه به حجم نمونه استان‌ها صورت گرفته است. تلاش داریم با اتخاذ این رویکرد، در اجرای طرح‌های پیمایشی کاغذ را به‌طور رسمی حذف کنیم و به واسطه وسایل الکترونیکی کار انجام شود. آخرین نظرسنجی انجام‌شده توسط ایسپا مربوط به موضوع وضعیت اقتصادی و معیشتی و نگرش‌های اقتصادی مردم با حجم نمونه یک‌هزار و 600 نفری در همه استان‌ها طی هفته اخیر بوده که نتایج و خروجی این پیمایش به‌زودی منتشر خواهد شد.

 

شبکه‌ی «شهر دانشجو» راه‌اندازی می‌شود

در این گردهمایی همچنین مهدی عباسی، رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در سخنانی با ارایه گزارش اقدامات این سازمان اظهار کرد: در شرایط امروز، دانشجویان در فضای فیزیکی دانشگاه حضور ندارند، با مجازی شدن برگزاری کلاس‌های دانشگاه، فعالیت در این عرصه بیشتر شده و حضور فیزیکی دانشجویان به صورت سنتی و فیزیکی مرسوم وجود ندارد. اما در بحث فعالیت‌های فرهنگی در فضای دانشگاهی، رویکرد دانشجو حائز اهمیت است، که این رویکرد همدلانه و هماهنگ با فضای فرهنگ رسمی در دانشگاه نیست. در این‌باره با چند موضوع روبرو هستیم، نخست گزار از نگرش‌های سنتی به مقوله‌ی فرهنگ به سمت رویکردهای فرهنگی-فناوری‌محور و گزار از دانشجوی گاهی در دسترس به دانشجوی همیشه در دسترس. امروز مخاطب برنامه‌های فرهنگی ما در بستر فناوری، گسترش پیدا کرده و باید بپذیریم جهاددانشگاهی به جهان پیشاکرونا باز نخواهد گشت.

رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با بیان این‌که در این سازمان قرار است برخی سیاست‌های کلان پیگیری شود، افزود: قرار است سازمان دانشجویان و شعب آن در دانشگاه‌ها به عنوان تشکل فراگیر دانشجویی شناخته و تقویت شوند و فعالیت آن‌ها گسترش پیدا کند. رایزنی‌ها در این زمینه صورت گرفته و به چند دستاورد رسیده‌ایم، بر اساس هماهنگی با مجموعه‌ی وزارتین علوم و بهداشت، قرار است دانشجویان عضو فعال در کانون‌های دانشجویی سازمان دانشجویان از امتیاز برخوردار شوند و این موضوع در انتخاب دانشجویان نمونه مدنظر قرار خواهد گرفت. بر این اساس، با مشارکت کانون‌های سازمان دانشجویان سراسر کشور جشنواره‌ای داخلی برگزار می‌کنیم و برگزیدگان آن به رویداد ملی رویش راه پیدا می‌کنند.

وی گفت: طبق توافقی هم انجام شده، قرار است روسای شعب سازمان دانشجویان در سراسر کشور، عضو کارگروه فرهنگی و اجتماعی شبکه‌ی جامعه‌ی دانشگاهی در سراسر کشور باشند. ظرف هفته‌ی آینده این مسئله به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد. در راستای بحث شبکه‌سازی دانشجویی و افزایش عضویت دانشجویان نیز هفته آینده سایت شبکه‌ی فراگیر «شهر دانشجو» راه‌اندازی می‌شود. این سایت امکانات زیادی دارد و هر دانشجو پروفایل اختصاصی دارد و تبدیل وضعیت عضویت آن‌ها از این طریق صورت می‌پذیرد. شعب و کانون‌های مختلف سازمان دانشجویان در این شبکه دارای صفحه مستقل خواهند بود و اعضا با یکدیگر می‌توانند ارتباط بگیرند. با راه‌اندازی سامانه شهر دانشجو بستر مطلوبی برای گسترش شبکه دانشجویی فراهم خواهد شد.

دکتر حامد علی اکبرزاده رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی نیز در این گردهمایی ضمن ارایه بخش‌هایی از دستاوردها و اقدامات این سازمان در حوزه نشر و پایان‌نامه، اظهار کرد: فضای مجازی امروز یکی از مسایل مهم است، بسیاری از فعالیت‌هایمان را در این بستر دنبال می‌کنیم، البته همچنان معتقدیم در زمینه‌ی کتاب صوتی عقب هستیم و باید کار در این حوزه را جدی بگیریم. همچنین تلاش داریم مرکز تحقیقات نشر سازمان انتشارات جهاددانشگاهی را که مجلات الکترونیکی چاپ و منتشر می‌کند، تقویت کنیم.