logo logo
ارسال شده در تاریخ 2022/10/10 - ساعت 11:57 ارسال شده در دسته اخبار معاونت پژوهشی

دستاوردی دیگر از پژوهشگران جهاددانشگاهی امیرکبیر؛ دستیابی به دانش تولید فیلتراسیون، دوستدار محیط زیست

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، زهرا اسماعیل زاده، کارشناس پژوهش واحد پژوهش جهاددانشگاهی امیرکبیر گفت: در حال حاضر یکی از مهمترین چالش هایی که کارخانه های تولید سیمان یا فولاد با آن مواجه هستند، آلودگی ها و مشکلات محیط زیستی ناشی از گازهایی است که توسط کارخانه ها تولید و وارد محیط زیست می شود. این مشکل باید از طریق سیستم ها برطرف شود. یکی از این سیستم ها فیلتراسیون است.

وی افزود: پژوهشگران واحد پژوهش جهاددانشگاهی امیرکبیر برای رفع این مشکل موفق به بومی سازی و تولید فیلتراسیون فیلترهای کیسه ای شده اند؛ هم اکنون این طرح مراحل نهایی خود را سپری می کند.

اسماعیل زاده پیرامون جزئیات این طرح اظهارداشت: این فیلتراسیون از الیاف پارچه شیشه ای تهیه شده است. الیاف پارچه شیشه ای نیز برای نخستین بار در ایران تولید می شود که روی آنها غشایی از "پی تی اف ای" وجود دارد؛ این غشا متخلخل بوده و ابعادش به اندازه ای است که می تواند ذرات مشکل ساز محیط زیست را جدا کند. این ذرات روی سطح این غشا می نشینند و از سیستم هوا خارج و توسط سیال فیلتر می شوند.

وی بیان کرد: این سیستم برای کارخانه های تولید مواد معدنی، فلزات، زباله سوزی و صنایع سیمان کاربرد دارد. پیش از این چنین سیستم هایی از کشورهای دیگر وارد ایران می شد. اصلا چنین سیستمی در ایران تولید نمی شد اما تیم پژوهشی واحد ما برای نخستین بار در ایران موفق به بومی سازی این دانش شده است. اکنون 60 درصد مراحل کار این طرح انجام شده است که اگر به مرحله تولید انبوه برسد، می تواند از واردات این محصول جلوگیری و ارزآوری زیادی به همراه داشته باشد.

اسماعیل زاده گفت: ما اکنون در مرحله دستیابی به دانش فنی این محصول هستیم؛ محصولی که در کشورهای خارجی مانند سوئیس و چین تولید می شوند. قطعا کیفیت این محصول با نمونه های مشابه خارجی برابری می کند. قیمت آن نیز تقریبا 60 درصد کمتر از محصولات وارداتی است.

به گزارش سیناپرس، کارشناس پژوهش واحد پژوهش جهاددانشگاهی امیرکبیر به مشکلات اجرایی این طرح اشاره کرد و اظهارداشت: یکی از مشکلات ما برای تولید این محصول، اجازه واردات دستگاهی برای لمینت کردن غشای "پی تی اف ای" بود. تا مدت ها به جهاددانشگاهی به عنوان یک مرجع علمی کشور، اجازه ورود این دستگاه داده نمی شد. پس از گذشت 4 الی 5 ماه ما توانستیم این مانع را برطرف کنیم. چنین مشکلاتی در اجرای روند کاری مان تاخیر به وجود می آورد بنابراین از دولت توقع حمایت بیشتری در این زمینه داریم.