logo logo
ارسال شده در تاریخ 2023/1/22 - ساعت 9:28 ارسال شده در دسته اخبار معاونت فرهنگی

با حضور رییس جهاددانشگاهی انجام گرفت؛ برگزاری مراسم گرامی‌داشت مقام زن در جهاددانشگاهی/ حضرت فاطمه(س) اسوه همه زنان و مردان جهان در همه زمان ها به شمار می آید

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، جشن میلاد حضرت زهرا(س) و مراسم گرامی‌داشت مقام زن با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، دکتر حسن فارسی سرپرست معاونت هماهنگی و امور مجلس، دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی سرپرست معاونت فرهنگی، دکتر نجمه یزدان فرد مشاور رییس جهاددانشگاهی در امور بانوان و جمعی از مدیران ارشد و بانوان جهادگر استان تهران امروز، 1 بهمن ماه در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری این نهاد برگزار شد.

رئیس جهاددانشگاهی در این مراسم با بیان اینکه امام خمینی (ره) در خصوص مقام زن گفته است: اسلام به زنان آزادی داده است. اسلام با آزادی زن نه تنها موافق است، بلکه خود پای گذار آزادی زن در تمام ابعاد وجودی زن است ادامه داد: تشیع نه تنها زنان را از صحنه زندگی اجتماعی طرد نمی کند، بلکه آنان را در جامعه، در جایگاه رفیع انسانی خود را می دهد. در نظام اسلامی ، زن همان حقوقی را دارد که مرد دارد؛ حق تحصیل ، حق کار ، حق مالکیت، حق رای دادن و حق رای گرفتن .

وی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مقام زن تصریح کرد: در ایران در هیچ مقطع تاریخی تا به این حد، زن تحصیل کرده و فعال در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، و هنری، علمی، سیاسی و اقتصادی حضور نداشته و همه اینها از برکت جمهوری اسلامی است. نگاه اسلام و جمهوری اسلامی به زن نگاه تکرم و احترام است در حالی که نگاه رایج غرب، نگاه کالایی و ابزاری است. ما به نگاه اسلام افتخار می کنیم و در مقابل نگاه غرب به زن و سبک زندگی سراپا اعتراض داریم.

وی در ادامه این پرسش را مطرح کرد که چرا حضرت فاطمه(س) بهترین الگوی انسان‌ها است و گفت: اولین ویژگی حضرت زهرا(ص) عصمت ایشان است و آن حضرت تنها زنی هستند که مقام عصمت و جایگاه بسیار رفیعی در اسلام دارند.

وی به آیات قرآن که در مقام اهل بیت(ع) نازل شده است نیز اشاره کرد و گفت: خداوند در آیه 33 سوره احزاب(ایه تطهیر) می‌فرمایند: «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا؛ خدا فقط مى‏ خواهد آپلیدی و گناه را از شما خاندان [پیامبر] بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند». این آیه در مقام حضرت فاطمه(س) و فرزندان ایشان آمده است. حضرت رسول(ص) نیز در خصوص مقام حضرت فاطمه(س) فرموده‌اند ایشان سرور زنان اهل بهشت هستند.

رئیس جهاددانشگاهی ادامه داد: 12 امام شیعه و حضرت زینب(س) از نسل حضرت فاطمه(س) هستند و سوره و آیات متعددی در حق آن حضرت و همسر و فرزندان ایشان نازل شده است از جمله سوره مبارکه کوثر که زمانی نازل شد که مشرکان پیامبر(ص) را به دلیل نداشتن فرزند پسر استهزاء کرده عنوان می‌کردند که پیامبر(ص) ابتر هستند اما خداوند حضرت زهرا(س) را به ایشان عنایت کرد و نسل حضرت رسول(ص) از ایشان تداوم پیدا کرد.

دکتر مسلمی نائینی بیان کرد: سیره فکری و عملی حضرت زهرا(س) در مدت کوتاه اما پر برکت زندگی به طور کامل برگرفته از متن مکتب وحی بوده است. آن حضرت که مدتی با پدر بزرگوارش و چند سالی نیز با امیرالمومنین علی(ع) زندگی کرده بود آیینه تمام نمای ارزش ها، فضیلت ها، حماسه ها و اندیشه ها بود از این رو نه فقط الگو و اسوه زنان، بلکه اسوه همه مردان و زنان جهان در همه زمان ها به شمار می آید و تمام مردان و زنان مسلمان و غیر مسلمان می توانند ابعاد ارزشی اخلاقی و حماسی آن حضرت را با توجه به شرایط و مقتضیات روز در زندگی خود پیاده کنند و در مسیر، فضیلت، علم و کمال پیش بروند.

وی در پایان سخنانش ضمن تبریک روز زن برای بانوان شاغل در جهاددانشگاهی آروزی موفقیت کرد و گفت:هفته گذشته دکتر نجمه یزدان‌فر به عنوان مشاور امور بانوان  رییس جهاددانشگاهی منصوب شد.

در ادامه جشن تکلیف جمعی از دختران خانواده جهاددانشگاهی برگزار شد و پس از مولودی‌خوانی، خانم «آتسکوهیشیتو»، بانوی ژاپنی که به اسلام مشرف شده و اکنون دانشجوی جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه است، به بیان نحوه تشرف خود به اسلام پرداخت و گفت: در یک خانواده بودایی به دنیا آمده و با آئین و مراسم بودایی دوران نوجوانی خود را سپری کردم. در خانواده ما یکی از عموهایم به دین مسیحیت گراییده بود و همین موجب شد که من با مسیحیت نیز آشنا شوم. من نوجوان کنجکاوی بودم که پرسش‌های زیادی در خصوص معنای زندگی و دلیل خلقت می‌پرسیدم اما نمی‌توانستم به پاسخ درستی دست پیدا کنم.

وی ادامه داد: پس از واقعه 11 سپتامبر در مورد اسلام مطالب منفی زیادی شنیدم؛ اما می‌دانستم که اسلام یک دین جهانی است و با خودم فکر کردم آیا می‌شود که این همه آدم دینی را که تا این حد بد است را انتخاب کنند؟ این برای من جای سؤال داشت و همین باعث شد که شروع به مطالعه در مورد اسلام کنم و پاسخ بسیاری از سؤال‌هایی که داشتم را از قرآن دریافت کنم.

این بانوی مسلمان ادامه داد: من از طریق مرکز اسلامی که در ژاپن زیر نظر عربستان بود شهادتین دادم و مسلمان شدم. تا اینکه یک بار با یک خانم مالزیایی آشنا شدم که به من گفت حواست باشد هر کسی که گفت مسلمانم، به این معنی نیست که واقعاً مسلمان است از او پرسیدم یعنی چه؟ گفت: مثلاً افرادی که در ایران و عراق هستند ادعا می‌کنند مسلمانند اما مسلمان نیستند.

وی افزود: همین مسئله موجب شد که من در همین مورد مطالعه کنم و با تشیع آشنا شده شیعه شوم. من وقتی بودایی بودم هر هدفی را برای خودم ترسیم می‌کردم و به آن می‌رسیدم باز هم احساس پوچی می‌کردم اما وقتی با اسلام آشنا شدم فهمیدم که قبلاً اهدافم را اشتباه انتخاب می‌کردم. حجاب برای من هیچ مانعی نیست و کاملاً با آن احساس آزادی می‌کنم. در هیچ دینی مثل اسلام به زن جایگاه داده نشده است. مثلاً در دین بودایی زنان ناپاک قلمداد می‌شوند به همین دلیل به آنها اجازه نمی‌دهند به برخی از مراکز دینی وارد شوند در دین مسیحیت نیز اعتقاد بر این است که چون حضرت حوا فریب شیطان را خورد و باعث شد انسان از بهشت رانده شود، تمام زنان تا قیامت باید مجازات شوند اما در اسلام هیچ یک از این نگاه‌ها نیست و بزرگ‌ترین جایگاه‌ها را دارد.

گفتنی است؛ اجرای گروه تواشیح لیله‌الغدیر نیز پایان بخش این مراسم بود.