logo logo
ارسال شده در تاریخ 2024/10/7 - ساعت 13:29 ارسال شده در دسته اخبار معاونت فرهنگی

انتخاب دکتر علی اکبر مرآتی به عنوان ۲% برترین دانشمندان جهان در سال ۲۰۲۴

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر به نقل از سایت Elsevier و اعلام دانشگاه استنفورد و بر اساس گزارش تحلیلی موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) و طبق شاخص‌های جهانی، فهرست دانشمندان در 22 حوزه علمی و 174 زیرشاخه را که بیشترین میزان تأثیرگذاری در حوزه‌های فناورانه دارند مشخص گردیدند. این فهرست عملکرد  استنادی نویسندگان را بازای بروندادهای پژوهشی منتشر شده آنان در بازه زمانی 1996 تا 2023 در 22 حوزه موضوعی اصلی و 174 حوزه فرعی تحلیل کرده و بر این اساس نویسندگانی که در زمره پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر جهان قرار گرفته اند، معرفی کرده است.
در فهرست منتشر شده سال 2024، تعداد 1018 پژوهشگر از جمهوری اسلامی ایران در میان 217097 پژوهشگر بین المللی حضور دارند. شایان ذکر است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی بترتیب با 660، 225 و 86 پژوهشگر در جایگاه اول تا سوم قرار دارند.
بر اساس این گزارش، دکتر علی اکبر مرآتی رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه فناوریهای راهبردی (هوش مصنوعی، نانو و ...) در لیست دو درصد دانشمندان برتر جهان در سال 2024 قرار گرفت.
دکتر علی‏ اکبر مرآتی دارای مدرک دکتری مهندسی مکانیک از دانشگاه گیفو ژاپن، مسلط به زبان‏ های انگلیسی و ژاپنی بوده و تاکنون موفق به تولید و انتشار بیش از ۱۲۸ مقاله تخصصی در مجلات و کنفرانس‏ های معتبر داخلی و خارجی شده است.
همچنین وی تاکنون ۱۲ کتاب به زبان انگلیسی با عناوین و موضوعات تخصصی مختلف را با همکاری دانشمندان سایر کشورها و ۵ کتاب تخصصی به زبان فارسی به تالیف رسانده است.