logo logo
ارسال شده در تاریخ 2019/1/9 - ساعت 11:20 ارسال شده در دسته اخبار معاونت فرهنگی

آیین رو نمایی از پنج عنوان کتاب در جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر آیین رونمایی از 5 عنوان کتاب که به همت انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر منتشر شده بود با حضور مولفان و علاقمندان، روز سه شنبه 18 دی ماه در سالن شورای اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

سیدعلی محمدپور، سرپرست معاونت فرهنگی این نهاد در خصوص این برنامه گفت: در این مراسم که با حضور آقای اکبرزاده، معاون محترم سازمان انتشارات همراه بود، از کتاب های خوردگی آرماتورها در بتن، تالیف " علی اکبر رمضانیان پور" از دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر، طراحی پیشرفته سازه‌ها با کمک میراگرهای غیرفعال تألیف " غلامرضا هوایی" عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کنترل اعوجاج در جوشکاری ترجمه‌ی "اسلام رنجبر نوده و محسن کارشناس" و کتاب‌های "تکنیک‌های بهسازی در زیرسازی و روسازی جاده" و "روش‌های نوین در زیرسازی و روسازی خطوط ریلی" تالیف "محسن هدایتی‌فر"، مدیر توسعه و نوآوری شرکت جنرال مکانیک رونمایی شد.

محمدپور ادامه داد: در آیین رونمایی، هریک از مولفین به توضیحاتی پیرامون کتاب خود پرداختند. علی اکبر رمضانیان پور مولف کتاب "خوردگی آرماتورها در بتن" پیرامون این کتاب گفت:" خوردگی آرماتورها از مهمترین عوامل فرسایش در سازه‌های بتنی مخصوصا در مناطقی با رطوبت فراوان است. در این کتاب، علاوه بر صحبت در مورد مکانیسم‌های خوردگی، به حفاظت کاتدی در انواع فولادها و پروژه‌هایی که به خاطر عدم توجه به خوردگی دچار مشکل شده‌اند، نیز، پرداخته شده‌است".

سپس، غلامرضا هوایی مولف کتاب "طراحی پیشرفته‌ی سازه‌ها با کمک میراگرهای غیرفعال"به این نکات اشاره کردند: "مقاومت سازه در برابر زلزله یکی از مشکلات مهم در ایران و جهان است و امروزه، مهندسان برای کنترل لرزه‌ای سازه‌ها از دو روش کنترل فعال و یا غیرفعال استفاده می‌کنند. روش‌های کنترلی فعال به دلایل متعددی از جمله تکنیک‌های خاص اجرائی و هزینه‌ی زیاد، هنوز جایگاه لازم را در بین افکار مهندسان طراح سازه پیدا نکرده‌اند اما کنترل غیرفعال سازه‌ها به دلیل سهولت اجرا، وجود آیین‌نامه‌های متعدد طراحی و اجرا، تطبیق مناسب‌تر با درک طراحان و مهندسان دارای تنوع بیشتر نسبت به ابزارهای فعال هستند و چون عملکرد مناسبی نیز در سازه‌های متعارف دارند بیشتر موردتوجه مهندسان طراح و مجری سازه‌ها واقع‌شده‌اند.

هوایی ادامه داد: به طور کلی، در کشورهای زلزله‌خیز مانند ژاپن با استفاده از روش‌های فعال که اجرای آنها پیچیده و هزینه‌بر است سازه‌ها را به سمت هوشمندسازی هدایت کردند که به کارگیری این شیوه‌ها نسبت به روش‌های سنتی، بازدهی و عملکرد بهتری داشتند. بنابراین، در هر فصل از کتاب، ضوابط و بندهایی برای طراحی سازه با میراگری خاص بیان ‌شده و این ضوابط بر سازه‌ی نمونه اعمال‌ گردیده و اثرات آن بر رفتار سازه بررسی ‌شده است".

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی امیرکبیر سخنران سوم این مراسم محسن کارشناس مترجم کتاب "کنترل اعوجاج در جوشکاری" بود که اظهار داشت: "در زمینه‌ی جوشکاری کتاب‌های زیادی منتشر شده‌است اما در این کتاب، ابتدا، تحلیل جوشکاری در زمینه‌ی کشتی‌سازی مطرح شده‌ و در فصل آخر، نیز، به تنش حاصل از اعوجاج که در سازه می‌ماند، پرداخته شده است".

در بخش پایانی جلسه، محسن هدایتی‌فر، مدیر توسعه و نوآوری شرکت جنرال مکانیک و مولف کتاب‌های "تکنیک‌های بهسازی در زیرسازی و روسازی جاده" و "روش‌های نوین در زیرسازی و روسازی خطوط ریلی" به این نکات اشاره نمود: من کارشناسی ارشد عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر بودم و 23 سال در صنایع سد سازی و تونل سازی و ... فعالیت کردم. مهمترین هدف من به عنوان مدیر تحقیق و توسعه و نوآوری، ترجمه، نشر، تحقیق و استفاده از روش‌های نوین در صنایع سد سازی و تونل سازی مطابق با استانداردهای بین المللی است که سبب آگاهی طراحان، مشاوران، کارفرماها، مشاوران و ... می‌شود تا علاوه بر اهمیت به کاهش هزینه‌های عملیاتی به فاکتورهای مهم دیگری همچون سازگاری پروژه با محیط زیست، پرهیز از اجرای طرح‌هایی که افراد اجتماع را دچار مشکل می‌کند، توجه به ایمنی در هنگام اجرا و بهره‌برداری و دوام پروژه‌ی اجرایی نیز توجه شود و بدانیم که استفاده از روش‌های نوین، 4تا5  برابر روش‌های سنتی کارایی بیشتر و هزینه‌ی کمتری را دارند".

گفتنی است این جلسه، با تقدیر و تشکر از مولفان به پایان رسید.