گذری بر آیات پیرامون صنعت در قرآن؛   جلسه دوم  تلاوت و تدبر جهاد دانشگاهی امیرکبیر  با حضور استاد قرائتی

سیدعلی محمدپور- سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر از برگزاری دومین جلسه تلاوت و تدبر در قرآن با حضور حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در مسجد دانشگاه صنعتی امیرکبیر خبر داد.

گذری بر آیات پیرامون صنعت در قرآن؛ جلسه دوم تلاوت و تدبر جهاد دانشگاهی امیرکبیر با حضور استاد قرائتی

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی امیرکبیر، سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر با اشاره به حضور رئیس ستاد اقامه نماز کشور در این دانشگاه گفت: در دومین  جلسه از سلسله جلسات تدبر در قرآن، حجت الاسلام قرائتی به آیاتی از قرآن پیرامون صنعت و کار صنعتی اشاره داشت.

 

حجت الاسلام قرائتی با اشاره به داستان حضرت نوح (ع) در قرآن اذعان داشت: خداوند به نوح فرمود که تو کشی بساز و ما در این مسیر تو را در نظر داریم و با وحی از تو حمایت می کنیم لذا کار صنعتی و تولیدی در قرآن مورد توجه قرار گرفته و امری پسندیده است.

 

وی ادامه داد: از دیگر آیات قران کریم در باب کارهای صنعتی  داستان حضرت داود(ع) است که خداوند ایشان را به زره بافی توصیه کرد و گفت که آن را فراخ بساز و اندازه گیری ها را دقیق انجام بده که همگی به حکمت های لازم در یک کار صنعتی اشاره دارد.

 

قرائتی با اشاره به سابقه پول در قرآن، به داستان اصحاب کهف اشاره کرد و گفت: وقتی که اصحاب کهف از خواب طولانی برمی خیزند، اشاره شده است که با این ورق بروید و غذا تهیه کنید که مشخص می شود در آن زمان اسکناس وجود داشته که با آن خرید و فروش انجام می شده است.

 

این استاد تفسیر قرآن کریم  با اشاره به اینکه دانشجویان درکنار مطالعات درسی، مطلوب است حرفه ای را بیاموزند، به جمع بندی بحث خود در این بخش پرداخت و گفت: انبیا در پیشبرد صنعت نقش کلیدی داشتند از آیات قران در این زمینه معلوم می شود که پیامبران (ع) اهل کار بودند، حضرت نوح (ع) نجار بود، حضرت داود(ع) آهنگر بود، حضرت ادریس(ع) خیاط بود و حضرت ذوالقرنین سدی ساخت از ترکیبات  آهن و مس با ارتفاعی بسیار بلند و نفوذ ناپذیر که بسیار قابل توجه بود.

 

او با اشاره به اینکه کار صنعتی تا جایی که امکان دارد باید چند منظوره و جامع باشد، گفت: همان طور که مهندسی خداوند در  خلقت مخلوقات به گونه ای  است که بیشترین بهره وری را دارد از جمله لب و دهان انسان، که سیستمی دارد که کارهای مختلف از جمله خوردن، آشامیدن، دم، بازدم و... را همزمان انجام می دهد،  ساخت و ساز و کار تولیدی ما نیز نباید یکبار مصرف تک منظوره باشد و باید در شرایط مختلف کارایی داشته به صرفه باشد.

 

استاد قرائتی افزود: کار صنعتی باید خروجی اش عمل صالح باشد و حاصل دانشگاه های ما نیز باید قدم بر داشتن در مسیر صحیح باشد همان طور که در قرآن نیز به همین معنا اشاره شده است.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه در دنیای امروز پیشرفت صنعت وجود دارد ولی استفاده از آن در مسیر غیر صحیح است، پیرامون صنعتگر در قرآن گفت: صنعتگر نیز خود را باید زیر نظر خداوند بداند، همان طور که خداوند می فرماید، من به آنچه انجام میدهید آگاه هستم.

 

گفتنی است، سلسله جلسات تلاوت و تدبر در هفته های پیش رو، روزهای دوشنبه در مسجد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور استاد قرائتی برگزار می شود. علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه های گذشته و پیش رو می توانند به کانال سازمان دانشجویان امیرکبیر به آدرس @jd_aut مراجعه نمایند.

 

 

انتهای پیام/