کنترل‌های لازم در زمینه

به گزارش خبرنگار دفتر ایسنا دانشگاه امیرکبیر، دکتر سید احمد معتمدی در حاشیه مراسم بزرگداشت روز کارمند ضمن قدردانی از زحمات همه مدیران و اعضای هیئت‌های علمی و کارکنان در طول تاریخ این دانشگاه معتبر، با اشاره به

کنترل‌های لازم در زمینه "مدیریت" کلید مقابله با مشکلات ارزی

رئیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به مشکلات ارزی و نوسانات موجود در اقتصاد کشور گفت: بر اساس مراودات متعدد با مسئولین، اقتصاددان‌ها و صاحب‌نظران با تحلیل‌های گوناگونی مواجه می‌شوم؛ برخی اشاره به منشأ سیاسی و برخی دیگر اشاره به منشأ اقتصادی این وضعیت دارند و برخی که از تخصص بیشتری برخوردارند، منشأ این موارد را بحث‌های تکنیکی بانکی می‌دانند تا وضعیت اقتصادی. لذا بر اساس گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول در رابطه با رتبه ایران در اقتصاد؛ به نظر می‌رسد بحث اصلی، بحث مدیریت است که باید کنترل‌های لازم صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار دفتر ایسنا دانشگاه امیرکبیر، دکتر سید احمد معتمدی در حاشیه مراسم بزرگداشت روز کارمند ضمن قدردانی از زحمات همه مدیران و اعضای هیئت‌های علمی و کارکنان در طول تاریخ این دانشگاه معتبر، با اشاره به کارنامه ۴ ساله خود در دانشگاه امیرکبیر گفت: در بخش پژوهش و فناوری گام‌های بسیار مؤثری در بخش‌های مختلف برداشته‌شده است. پیش‌ازاین دوره دانشگاه امیرکبیر در تولید علم و در بخش کمیت در میان دانشگاه‌های صنعتی رتبه‌های اول و دوم را دارا بود که در این دوره نیز این روند طی شده و همچنان رتبه اول را در بین دانشگاه‌های صنعتی داریم.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به بخش رتبه‌بندی در حوزه تولید علم و در بخش کیفیت خاطرنشان کرد: پیش از این دوره ۴ ساله در این حوزه رتبه راضی‌کننده‌ای نداشتیم که به استناد مراجع ذیصلاح در این زمینه، هم‌اکنون با فاصله نسبتاً زیادی نسبت به دیگر دانشگاه‌ها در بخش کیفیت تولید علم نیز حائز رتبه اول شده‌ایم.

معتمدی در ادامه افزود: در بخش قراردادهای صنعتی، در بخش مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت بسیار خوبی در دانشگاه شروع‌شده است. در بخش‌های مختلف پژوهش و آموزش گام‌های مؤثری برداشته‌شده که ماحصل آن سبب شده است که در رتبه‌بندی‌های جهانی وارد شویم.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به پیشرفت‌های این دانشگاه در رتبه‌بندی جهانی عنوان کرد: ما پیش از این در سه رتبه‌بندی اصلی دنیا جایگاهی نداشتیم، چرا که این پایگاه‌ها به‌صورت محدود رتبه‌بندی می‌کنند. ۵۰۰، ۶۰۰، ۷۰۰ یا به‌طور مثال ۸۰۰ دانشگاه را در دنیا ارزیابی می‌کنند و اگر دانشگاهی از این هشتصد دانشگاه خارج شود دیگر در رده‌بندی قرار نمی‌گیرد.

معتمدی تصریح کرد: خوشبختانه دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این رتبه‌بندی وارد شد و هرسال نیز ارتقا پیدا کرد به‌طوری‌که الآن در میان ۴ رتبه‌بندی، در دو رتبه‌بندی در کشور اول و در دو رتبه‌بندی در کشور دوم هستیم و به‌طور متوسط رتبه اول را در رتبه‌بندی‌های جهانی در کشور داریم.

وی در ادامه ضمن تأکید بر ادامه این روند به‌عنوان اهداف راهبردی دانشگاه اظهار کرد: قرار گرفتن در میان یکصد دانشگاه برتر تا سال ۱۴۰۴ و همچنین قرار گرفتن در بین دانشگاه‌های نسل سوم از اهداف راهبری این دانشگاه است که با زحمت همه اساتید، کارمندان و کارکنان دانشگاه می‌توانیم به آن برسیم یا حداقل نزدیک شویم.

مشکلات اقتصادی کشور منشأ سیاسی یا اقتصادی ندارد

معتمدی در ادامه ضمن اشاره به مشکلات ارزی و نوسانات موجود در اقتصاد کشور ابراز کرد: بر اساس مراودات متعددی که با مسئولین، اقتصاددان‌ها و صاحب‌نظران در این رابطه دارم با تحلیل‌های گوناگونی مواجه می‌شوم. برخی اشاره به منشأ سیاسی و برخی دیگر اشاره به منشأ اقتصادی این وضعیت دارند.

وی در ادامه به تحلیل سوم از منشأ مشکلات اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: برخی که از تخصص بیشتری برخوردارند، منشأ این موارد را بحث‌های تکنیکی بانکی می‌دانند تا وضعیت اقتصادی.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ضمن تأکید بر این مطلب که ممکن نیست کشوری با این ظرفیت بزرگ، یک‌سوم از اقتصاد خود را در ظرف چند ماه از دست بدهد، در ادامه توضیح تحلیل اخیر تصریح کرد: اخیراً صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که هم‌اکنون ایران اقتصاد هجدهم دنیا است و  پیش‌بینی کرد که در سه سال آینده اقتصاد پانزدهم دنیا خواهد بود. جالب اینکه این آمار در شرایط فعلی بیان‌شده و رتبه ۱۸و ۱۵ هم‌رتبه‌های بالایی در اقتصاد هستند. لذا ممکن نیست که کشوری در وضعیت فعلی این‌گونه باشد و مراجع رسمی آینده‌ روشنی را برایش متصور باشند ولی  از سوی دیگر تصور شود که اقتصاد به‌هم‌ریخته و به هم پاشیده‌ای داشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد: به‌هرحال عوامل مختلفی در این قضایا دخیل است که به نظر می‌رسد بحث اصلی، بحث مدیریت است که باید کنترل‌های لازم صورت بگیرد. ولی واقعیت اقتصاد و توانمندی این کشور بسیار بالاتر از این است که بخواهد با تحریم دگرگون شود یا دچار مشکلات خیلی اساسی شود.

معتمدی در ادامه با اشاره به یکی از ثروت‌های کشور عنوان کرد: نیروی انسانی یک سرمایه بسیار مهم است که ما در آن دخیل هستیم و کشور ما در این حوزه بسیار قوی است. دانش‌آموختگان و قریب به چهار و نیم میلیون دانشجوی این کشور، قطعاً یک مزیت و فرصت بزرگ برای کشور هستند.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: این نعمت خدادادی سبب شده است که ایران به یک کشور قدرتمند و ریشه‌دار تبدیل شود؛ به‌طوری‌که می‌بینیم قدرتی مثل آمریکا و یا کشورهای منطقه، همگی جمع شده‌اند تا بتوانند این توانایی را مهار کنند.

وی اضافه کرد: این توانایی فقط در عرصه نظامی نیست، بلکه در عرصه‌های مختلف جاری است.

معتمدی در پایان خطاب به کارکنان دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: باید سعی کنیم با مساعدت و تلاش همگانی این فضا را پشت سر بگذاریم، من همچنان امیدوار هستم و به خبرهای منفی این روزها توجه و اعتنایی نمی‌کنم و معتقدم که با برداشتن گام‌های اساسی می‌توانیم مشکلات را برطرف کنیم و ایرانی آبادتر بسازیم.