کتاب

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، کتاب " طراحی پیشرفته سازه ها با کمک میراگرهای غیر فعال" تالیف دکتر غلامرضا هوائی(عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر)" توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر به چاپ رسید.

کتاب " طراحی پیشرفته سازه ها با کمک میراگرهای غیر فعال" توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، کتاب " طراحی پیشرفته سازه ها با کمک میراگرهای غیر فعال" تالیف دکتر غلامرضا هوائی(عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر)" توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر به چاپ رسید.

درمقدمه این کتاب آمده است:

" امروزه، مهندسان برای کنترل لرزه­ای سازه­ها از دو روش کنترل فعال و یا غیرفعال در طراحی سازه­ها بهره می برند. روش­های کنترلی فعال به دلایل متعددی ازجمله تکنیک­های خاص اجرائی هنوز جایگاه لازم را در بین افکار مهندسان طراح سازه پیدا نکرده­اند و به عبارتی هنوز نتوانسته­اند باور کافی را برای عملکرد خود به طراحان منتقل کنند. لکن کنترل غیرفعال سازه­ها به دلیل سهولت اجرا، وجود آیین­نامه­های متعدد طراحی و اجرا، تطبیق مناسب­تر با درک طراحان و مهندسان، تنوع بیشتر نسبت به ابزارهای فعال و عملکرد مناسبی که در سازه­های متعارف دارند، بیشتر مورد توجه مهندسان طراح و مجری سازه­ها واقع‌شده‌اند. کنترل غیرفعال سازه،­ به استفاده از ابزاری برای کنترل پاسخ­های مورد انتظار از سازه اطلاق می­شود. در همین راستا استفاده از میراگرها و جداگرهای لرزه­ای برای کاهش میزان شتاب و جابجایی سازه تا حد مورد نیاز پیشنهادشده است. امروزه ابزار کنترلی به‌عنوان کاراترین ابزار حفاظت از سازه­ها در برابر نیروهای وارده از قبیل زلزله، باد و ... شناخته می­شوند. از طرفی پیشرفت­های تکنولوژی ساخت‌وساز و توسعه‌ی ابزار کنترلی باعث شده تا این ابزار چنان جای خود را در ساخت ساختمان­ها پیدا کنند که امروزه کمتر سازه­ی مهمی را ببینیم که در برابر زلزله بدون محافظ لرزه­ای طراحی شده باشد. از طرفی لرزه­خیزی کشورمان نیز یکی از عواملی است که ما را به استفاده از ابزار کنترلی ترغیب می­کند.

امروزه به همت مهندسان و اساتید مهندسی سازه، ابزارهای توانمندی در حوزه کنترل غیرفعال سازه­ها معرفی‌شده است. انواع مختلف میراگرها و جداگرهای لرزه­ای ازجمله این ابزار بوده که در حال حاضر مورد استفاده قرار می­گیرند. با توجه به نوآوری، هزینه­های معقول اجرایی، عملکرد مناسب­تر و سهولت اجرای این دسته میراگرها نسبت به سایر ابزار کنترلی و علاقه بیشتر دانشجویان و اساتید مهندسی سازه به تحقیق در حوزه عملکردی میراگرها، در این کتاب نحوه طراحی و مدل­سازی میراگرهای غیرفعال بیان‌شده است. ازآنجایی‌که مقاومت، سختی و جذب انرژی این میراگرها متأثر از ساختار هندسی خاص آن­هاست، بنابراین این ابزار معمولاً با مشکلاتی مانند تأخیر عملکردی، خرابی سنسورها و ... مواجه نیستند. در این کتاب سعی شده تا ابتدا به‌ صورت مختصر مراحل طراحی یک سازه معمولی با استفاده از نرم­افزار SAP ، تشریح و برای توضیحات بیشتر سازه‌ی نمونه با این نرم­افزار طراحی شود. سپس همین سازه با استفاده از انواع میراگرهای غیرفعال طراحی گردد."

شایان ذکر است این کتاب در هشت فصل، ۴۴۸صفحه و در تیراژ۵۰۰ نسخه و به قیمت۲۷۰۰۰۰ ریال به بازار کتاب عرضه شده است.

علاقمندان میتوانند کتاب مذکور را از طریق فروشگاه و نمایشگاه دائمی انتشارات جهاددانشگاهی امیرکبیر واقع در خیابان حافظ جنب درب اصلی دانشگاه و یا فروشگاه اینترنتی انتشارات به آدرس jdamirkabir.ac.ir/shop  ؛ خریداری نمایند.