کتاب "روش‌های عملی در رنگرزی منسوجات" منتشر شد

به گزارش ایسنا، کتاب "روش های عملی در رنگرزی منسوجات" تألیف دکتر منصوره قنبر افجه، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکتر نیلوفر اصلاحی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر به چاپ رسید.

رنگرزی یکی از مراحل مهم در تولید منسوجات است. فرایند رنگرزی شامل به‌کارگیری مواد رنگزا بر یک منسوج مشخص است، به‌نحوی که یک کالای رنگی مشخص با خواصی که جهت مصرف نهایی مطلوب باشد حاصل شود. بنابراین هر مطالعه‌ای در ارتباط با رنگرزی نیاز به درکی از طبیعت کالاهای نساجی و مواد رنگزا، دانشی از عوامل اساسی‌ که برداشت مواد رنگزا از حمام رنگرزی را کنترل می‌کند و ارزیابی از رنگ و دیگر خواص مربوط به کالاهای نساجی رنگرزی شده دارد.

این کتاب شامل چهار فصل است که فصل اول راجع‌ به اصول کلی در آزمایشات عملی است تا فرد آزمایش‌کننده با مطالعه فصل اول، قبل از انجام آزمایشات با کیفیت و چگونگی موادی که به‌کار می‌روند و نیز روش کار آزمایشگاهی تا حدودی آشنا شود. فصل‌های دوم و سوم و چهارم به‌ترتیب شامل رنگرزی پشم به عنوان نماینده الیاف پروتئینی، پنبه به عنوان نماینده الیاف سلولزی و رنگرزی الیاف مصنوعی هستند.  

در هریک از فصل‌های دو تا چهار ابتدا درخصوص لیفی که رنگرزی آن موردنظر است توضیح داده ‌شده ‌و عوامل ساختاری تأثیرگذار در رنگرزی آن به‌طور مختصر بیان‌ می‌شود. سپس مواد رنگزای مناسب جهت رنگرزی لیف موردنظر معرفی‌ و درخصوص مکانیزم اتصال رنگزا به لیف توضیحاتی داده می‌شود. در ادامه نحوۀ انجام آزمایش‌های موردنظر بر اساس نسخه و شرایط رنگرزی که متناسب با هدف آزمایش محسوب می‌شود آورده‌ شده‌ است و در انتهای هر آزمایش سؤالاتی جهت ارزیابی از آزمایش انجام‌شده مطرح شده‌ است. در انتها در بخش پیوست کلمات و اصطلاحاتی که در رنگرزی کاربرد دارند، توضیح داده‌ شده ‌است.»

این کتاب در چهار فصل در ۲۰۸ صفحه و به قیمت ۱۸۰ هزار ریال به بازار کتاب عرضه شده و علاقه‌مندان می‌توانند کتاب مذکور را از طریق فروشگاه و نمایشگاه دائمی انتشارات جهاددانشگاهی امیرکبیر واقع در خیابان حافظ جنب درب اصلی دانشگاه یا فروشگاه اینترنتی انتشارات به آدرس jdamirkabir.ac.ir/shop  خریداری کنند.