کتاب

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، کتاب "روش تحقیق کمی در علوم تربیتی (پرایمر)" در انتشارات جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر  به چاپ رسید.

کتاب "روش تحقیق کمی در علوم تربیتی (پرایمر)" در انتشارات جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر به چاپ رسید

به گزارش مهندس مجتبی آهنگر؛ معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر این کتاب تالیف وین ک. هوی استاد دانشگاه ایالتی اوهایو بوده که توسط آقایان دکتر نادر سلیمانی (عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار) و محمود صفری ترجمه شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: در سال های اخیر، اصطلاح جدیدی به واژگان آموزش و پرورش وارد شده است و آن" تحقیق بر پایه اصول علمی" است. بعضی ها این اصطلاح را تهدید آمیز تلقی می کنند و برخی آن را اصطلاحی منفی و معکوس می دانند، در حالی که برخی نیز بر این باورند که این اصطلاح جوهر تحقیقات آموزشی را جذب می کند. در حال حاضر تمایلی به شرکت در این مباحثات ندارم، اما بر این باورم که پژوهشی با مشخصات زیر تحقیقی خوب به شمار می رود. (شورای تحقیقات ملی،۲۰۰۲).

- سوالات معنی داری مطرح می کند که می توان آن را به صورت تجربی مورد مطالعه قرار داد.

- تحقیقات تجربی را به نظریه مربوطه پیوند می دهد.

- از روش هایی استفاده می کند که بررسی مستقیم سوالات تحقیق را امکان پذیر می سازند.

- زنجیره ای منسجم، روشن و منطقی از استدلال فراهم می کند.

- می توان آن را در سراسر مطالعات تکرار کرد و تعمیم داد.

- شفاف است و آن گونه که اذعان می شود موشکافی و نقد را تقویت می کند.

این موارد، اصول تحقیقات تجربی دقیق و بی عیب و نقص در آموزش و پرورش هستند. البته همه مطالعات، تمامی این ویژگی ها را ندارند، اما این اصول مجموعهای استوار از اهداف را برای تخقیقات آموزشی دقیق ارائه می دهند. به طور خلاصه، تحقیق خوب در آموزش و پرورش، تجربی، نظری و قابل تکرار است. با اتمام مطالعه کتاب، دانشجویان باید با این نتیجه گیری متقاعد شوند.

varsei