کتاب

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، کتاب " اصول مهندسی گودبرداری" تالیف دکتر علی قنبری و مهندس محمد جواد شعبانی، توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر به چاپ دوم رسید.

کتاب " اصول مهندسی گودبرداری" توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر‌ به چاپ دوم رسید.

در پیشگفتار این کتاب آمده است:

  " در سال­های اخیر ساخت­وساز در مناطق شهری گسترش فوق­العاده­ای داشته است. در همین راستا افزایش هزینه زمین و لزوم تامین پارکینگ برای واحدهای تجاری و مسکونی باعث شده است که سازندگان ترجیح دهند که با تحمل مشکلات گودبرداری، بخشی از سازه را در پایین­تر از تراز زمین طبیعی اجرا نمایند. هم­اکنون در ایران، گودبرداری به عمق ۳ تا ۱۰ متر به امری معمول در ساخت­وساز شهری تبدیل شده است. در شهرهای بزرگ کشور، گودهای عمیق با عمق ۲۰ تا ۷۰ متر هم در حال اجرا است و برخی از این پروژه­ها در شمار عمیق­ترین گودبرداری داخل شهری در سطح بین­المللی قرار دارند. از سوی دیگر تعداد گودهایی که در اثر طراحی و یا اجرای نامناسب دچار حادثه شده­اند در حد قابل قبولی نیست و لازم است مباحث علمی مرتبط با طراحی و اجرای گود با دقت و صرف وقت بیشتری در دانشگاه­ها آموزش داده شوند. نگارنده اعتقاد دارد که ارائه یک درس مستقل در دوره کارشناسی مهندسی عمران تحت عنوان "اصول مهندسی گودبرداری" ضرورت دارد.

روش­های گودبرداری با توجه به نوع خاک و عمق گود و موقعیت پروژه از تنوع زیادی برخوردار هستند. برای گودهای کم­عمق در خاک ریزدانه، اغلب بدون هیچ­گونه تمهیداتی می­توان گودبرداری را انجام داد، ولی در خاک­های دانه­ای برای گودهای کم­عمق هم ضروری است که طرح گودبرداری با سازه نگهبان ارائه شود. روش­های سنتی گودبرداری که اغلب مشتمل بر دستک­گذاری بوده­اند، برای سازه­های مهندسی قابل قبول نیستند و خطرات بزرگی را به­دنبال خواهند داشت. از سوی دیگر روش­های مهندسی نظیر میخ­کوبی و انکراژ و یا سازه نگهبان خرپایی وقتی موفقیت­آمیز خواهند بود که علاوه بر یک طراحی دقیق، در عمل هم به خوبی اجرا شوند. بر همین اساس آگاهی از اصول طراحی سازه نگهبان  و جزئیات آیین­نامه­های مربوط به این بحث اهمیت به­سزایی دارد.

در این کتاب تلاش شده است که مبانی پایه و مفاهیم اولیه در مهندسی گودبرداری به خواننده معرفی گردد. بدون شک برای ارائه یک طرح کامل مهندسی این کتاب به تنهایی کفایت نمی­کند، ولی با مطالعه آن می­توان با روش­های مختلف گودبرداری آشنا شده و سرنخ­هایی برای دسترسی به مراجع و آیین­نامه­های مربوط به هر روش را پیدا کرد. در واقع این اثر یک کتاب آموزشی برای دانشجویان و طراحان مبتدی است و نمی­تواند همه سئوالات طراحان گودهای بزرگ را پاسخگو باشد. در هر فصل مثال­هایی ساده برای کمک به تفهیم مطالب ارائه شده است. در پایان هر فصل نیز سئوالات و مسائل حل­نشده­ای ارائه شده که به دانشجویان برای خودآزمایی و تمرین بیشتر کمک می­کند. از سوی دیگر تلاش شده است که نرم­افزارهای مربوط به هر بحث مورد اشاره واقع شده و به نحوی قابلیت­های آنها معرفی شود. نگارنده اطلاع دارد که چندین کتاب ارزشمند گودبرداری به زبان فارسی هم­اکنون به رشته تحریر درآمده است، با این حال اغلب این مراجع به همه روش­های گودبرداری نپرداخته­اند. در مجموع تلاش شده است که یک مرجع آموزشی برای دانشجویان مهندسی عمران فراهم شود تا خلاء موجود در این زمینه برطرف گردد. "