چاپ کتاب

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، کتاب " دینامیک خاک؛ مبانی نظری و کاربردی " تألیف دکتر حمید علی الهی و مهندس مریم رحیمی توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر به چاپ رسید.

چاپ کتاب " دینامیک خاک؛ مبانی نظری و کاربردی" توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر‌

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، کتاب " دینامیک خاک؛ مبانی نظری و کاربردی " تألیف دکتر حمید علی الهی و مهندس مریم رحیمی توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر به چاپ رسید.

در پیشگفتار این کتاب آمده است:

  " دینامیک خاک یکی از زیر شاخه­های مکانیک خاک است که خواص مهندسی و رفتار خاک ها را تحت بارهای دینامیکی مورد بررسی قرار می­دهد. از تفاوت­های های اصلی مکانیک خاک و دینامیک خاک، نوع بارگذاری است. در دینامیک خاک، بر خلاف مکانیک خاک، بارگذاری تابع زمان بوده و در هر لحظه با زمان تغییر می­کند. همچنین در مسائل دینامیک خاک به دلیل لزوم در نظرگیری اثرات ناشی از اینرسی در اجسام، با مسائل استاتیکی متفاوت می­باشند. اغلب طراحی فونداسیون­ها بر اساس رفتارخاک­ها تحت بارهای استاتیکی انجام می­شود، اما در سازه­های مهم نیاز به تحلیل سازه­ها تحت بارهای پیچیده دینامیکی ضروری می­باشد. بارهای دینامیکی شامل زلزله­ها، اثرات انفجارها، کارکرد ماشین آلات صنعتی، معادن، ساخت­ و سازهایی نظیر شمع­کوبی، تراکم دینامیکی، ترافیک سنگین، باد و فعالیت امواج می­باشند. از طرفی، واقع بودن ایران در یکی از پهنه­های پر خطر لرزه­ای و ضرورت شناخت مفاهیم اساسی دینامیک خاک از یک طرف، لزوم آگاهی از مطالعات و پژوهش­های روز محققین دنیا و اهمیت برقراری ارتباط بین مفاهیم تئوری و عملی از طرف دیگر، مولفان را بر آن داشت که ضمن ادای احترام به همه بزرگان و صاحب نظران این علم و با هدف ارائه دانش روز در زمینه تجزیه و تحلیل مسائل دینامیکی، به تالیف و تدوین کتاب جدیدی در زمینه دینامیک خاک بپردازند. در تهیه این کتاب از تجربیات سال ها تدریس، تحقیق در سطوح مختلف دانشگاهی و پروژه­های عمرانی و همچنین بهره گیری از تمامی مراجع معتبر و روز دنیا، به موضوعات گسترده ای از علم دینامیک خاک و ژئوتکنیک لرزه ای پرداخته شده است. شاید یکی از ویژگی های اصلی کتاب حاضر، علاوه بر مثال ها و تمرین های متنوع، ارائه رویکردهای جدید در زمینه علم پویای دینامیک خاک می باشد که به صورت جمع بندی شده در مراجع فارسی به ندرت یافت می شود. این کتاب می­تواند به عنوان یک مرجع جامع برای دانشجویان مهندسی عمران به خصوص گرایش های ژئوتکنیک، مهندسی زلزله و همچنین برای مهندسان مشاور و پیمانکاران مفید باشد. این کتاب در ۷ فصل تنظیم شده که فصل اول آن شامل معرفی علم دینامیک خاک و انواع بارهای دینامیکی است. در فصل دوم، مبانی و اصول ارتعاشات و در فصل سوم تئوری انتشار امواج، بیان شده است. فصل چهارم در زمینه مشخصات دینامیکی خاک و روابط متنوع تئوری و آزمایشگاهی بین پارامترهای آن بحث می­نماید. فصل پنجم به مبحث پی ماشین آلات پرداخته و مباحث مربوط به روانگرایی خاک و اثرات ناشی از آن و همچنین فشار جانبی خاک در شرایط لرزه­ای به تفضیل در فصل ششم و هفتم مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. "

شایان ذکر است این کتاب در هفت فصل، ۷۱۲صفحه و به قیمت ۶۵۰ هزار ریال به بازار کتاب عرضه شده است.

علاقمندان میتوانند کتاب مذکور را از طریق فروشگاه و نمایشگاه دائمی انتشارات جهاددانشگاهی امیرکبیر واقع در خیابان حافظ جنب درب اصلی دانشگاه و یا فروشگاه اینترنتی انتشارات به آدرس jdamirkabir.ac.ir/shop  ؛ خریداری نمایند.