نماینده‌ی مردم تهران در مجلس تاکید کرد: ضرورت حمایت دستگاه‌های مختلف از جهاددانشگاهی/ واگذاری کارها به این نهاد بدون تشریفات
نماینده‌ی منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که جهاددانشگاهی توانسته جایگاه رفیعی در مراحل انقلاب کسب کند، گفت: این نهاد می‌بایست ذیل دستگاه‌ها و مجموعه‌های مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی مورد حمایت قرار بگیرد تا موتور محرکه‌ی فناوری و علم در کشور باشد.

نماینده‌ی مردم تهران در مجلس تاکید کرد: ضرورت حمایت دستگاه‌های مختلف از جهاددانشگاهی/ واگذاری کارها به این نهاد بدون تشریفات

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر اقبال شاکری نماینده‌ی منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در آستانه‌ی چهلمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، درباره‌ی دستاوردهای ماندگار این نهاد، اظهار کرد: بنده جزو اولین کسانی بودم که در تاسیس واحد امیرکبیر جهاددانشگاهی ایفای نقش کردم و تقریبا از زمان تاسیس جهاددانشگاهی و حدود سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۳ به‌صورت رسمی و مشخص در جهاددانشگاهی بودم و مسوولیت‌های مختلفی داشته‌ام.

این نماینده مجلس اضافه کرد: بهترین ایام در عمر من، دورانی بود که در جهاددانشگاهی حضور داشتم. در آن زمان جهاددانشگاهی به تامین نیازهای رزمندگان دفاع مقدس در طول جنگ می‌پرداخت. در پشت جبهه‌ها نیز کارهای فرهنگی در محیط‌های دانشگاهی و به همت انجمن‌های اسلامی پیگیری می‌شد. آن دوران، جهاددانشگاهی نهاد برجسته‌ی انقلابی، موثر و کارآمد در سطح دانشگاه و کشور بود. حتی بعدتر و پس از راه یافتن به شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقش خوبی در توسعه‌ی علمی کشور داشت و در عین‌حال به بسیاری از نیازهای فرهنگی، اجتماعی و فناوری ورود کرده است. علاوه بر این‌که قشر دانشگاهی فعال و کوشای آن روزگار، عضو جهاددانشگاهی و از فعال‌ترین و بصیرترین افراد دانشگاه بودند و بنابراین این نهاد توانست کادرسازی خوبی انجام دهد و این افراد بعدا مدیران کشور شدند. جهاددانشگاهی هم‌چنان باید به جایگاه اولیه‌ی خود نظر کند و نیازهای جدید دانشگاه‌ها را که کاملا احساس می‌شود، احصاء کند و به رفع نیازهای نظام و انقلاب کمک کند.

دکتر شاکری با تاکید بر این‌که دانشگاهیان اغلب عضو جهاددانشگاهی بودند، گفت: این نهاد، جایگاه رفیعی در مراحل انقلاب کسب کرده است و می‌بایست ذیل دستگاه‌ها و مجموعه‌های مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی مورد حمایت قرار بگیرد تا موتور محرکه‌ی فناوری و علم در کشور باشد. ما در پروژه‌های علمی ملی حضور پررنگی از جهاددانشگاهی دیده‌ایم و در حوزه‌ی استارتاپ‌ها و نیازهای تکنولوژیکی کشور، این نهاد  تلاش کرده نقش‌آفرین باشد.

وی بیان کرد: لازم است بدون تشریفات و بروکراسی‌های مرسوم، کارها به جهاددانشگاهی واگذار شود. امیدواریم این اتفاق بیفتد و این نهاد در خدمت رفع مشکلات معیشتی، توسعه‌ی اشتغال و کسب‌وکار و صنایع نقش خود را به‌خوبی ایفا کند. بر همین اساس، اشتغال و مسایل مربوط به اقتصاد، باید در اولویت جهاددانشگاهی باشد و این نهاد در ورود به این مسایل نباید تعلل کند و باید نیروهای انقلابی را دورهم جمع کرده و به مسایلی که موردنیاز مردم و کشور است بیندیشد.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی امیرکبیر در پاسخ به این پرسش که دستگاه‌ها و مجموعه‌های اجرایی کشور چه میزان از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی استفاده می‌کنند، گفت: دستگاه‌های دولتی به روش‌های قبلی خو گرفته‌اند و هم‍چنان نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی به‌خوبی استفاده کنند، چراکه نیم‌نگاه آن‌ها به خارج از کشور است و این رویکرد اجازه‌ی رشد و استفاده از ظرفیت‌های داخلی را نمی‌دهد. باید در این زمینه قوانین ایجابی و سلبی تعیین شود و اگر مجموعه و دستگاه‌های دولتی به استفاده‌ی از توان داخلی اعتقادی نداشتند، جریمه شوند یا در مقابل برای استفاده از این ظرفیت‌های داخلی تشویق شوند. در این زمینه می‌توانیم ردیف‌های بودجه دستگاه‌ها را منوط به استفاده از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی کنیم.