رییس جهاددانشگاهی اعلام کرد: انجام بیش از ۱۰ هزار پژوهش فناورانه توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی/ کسب دانش فنی ساخت دستگاه زباله‌سوز

رییس جهاددانشگاهی بابیان اینکه در طی ۴۰ سال اخیر بیش از ۱۰ هزار پژوهش فناورانه توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی انجام‌شده است گفت: نگاه‌ ما این بود که کاملاً همه فناوری‌هایی که تولید می‌کنیم مرتبط با نیاز کشور و رفع وابستگی باشد و اغلب پژوهش‌ها نیز به مرحله تجاری‌سازی رسیده تا مورد کاربرد جامعه قرار گیرد.

رییس جهاددانشگاهی اعلام کرد: انجام بیش از ۱۰ هزار پژوهش فناورانه توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی/ کسب دانش فنی ساخت دستگاه زباله‌سوز

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی در حاشیه سفر خود به گیلان گفت: یک مشکلی که در کار ما وجود داشت این بود که اثبات توانمندی برای کارهای بزرگ بسیار زمان‌بر است به‌ویژه عمده کارفرمایان دولتی هستند، به همین دلیل برای برخی از فناوری‌ها بین ۳ تا ۱۲ سال زمان گذاشتیم تا به نتیجه رسیدند. 

دکتر طیبی ادامه داد: طی صحبت‌هایی که با مقام معظم رهبری و همچنین رییس جمهور انجام گرفت مبنی بر اینکه منابعی در اختیارمان قرار گیرد تا با سرعت بیشتر فناوری‌هایی که توان تولید داریم انجام دهیم و خوشبختانه مورد تایید واقع شد؛ در حال حاضر ۳۱ پروژه فناورانه در دست اجرا داریم که برای کشور بسیار مهم هستند و تأمین بودجه هم شده‌اند؛ مجدد برنامه‌ریزی‌شده تا پروژه‌های فناورانه بیشتری برای سال ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ به عهده بگیریم.

رییس جهاددانشگاهی همچنین به آغاز رسمی ساخت مجتمع فرهنگی - آموزشی این نهاد در چابکسر اشاره کرد و گفت: البته هدف از تأسیس چنین مجموعه‌ای این است تا از این فرصت استفاده می‌کنیم و موارد فرهنگی و آموزشی را برای خانواده‌ها پیگیری و اجرا ‌کنیم.

وی گفت: دیدار با استاندار گیلان ازجمله برنامه‌های سفر به این استان بود که در این دیدار اعلام کردیم جهاددانشگاهی می‌تواند فعالیت‌های فناورانه و خدمات خوبی در حوزه پسماند داشته باشد.

دکتر طیبی بابیان اینکه جهاددانشگاهی درزمینه‌ی اغلب تجهیزات موردنیاز مجموعه زباله‌سوز صاحب دانش و فناوری است، گفت: وقتی نیاز داریم تعداد زیادی از این زباله‌سوز در کشور استفاده شود منطقی‌ترین کار این است که به‌جای خرید تجهیزات، انتقال تکنولوژی انجام گیرد.

رییس جهاددانشگاهی بیان کرد: جهاددانشگاهی واحد گیلان با همکاری سازمان مدیریت پسماند استان پیشنهاد کردند که زباله‌سوزهای کوچک بسازیم؛ اعلام کردیم که ما در این زمینه حتی نیاز به انتقال تکنولوژی نداریم یعنی یک مجموعه با ظرفیت سوزاندن ۴ – ۵ تن زباله در ساعت، جزء مواردی است که خودمان هم می‌توانیم در داخل کشور طراحی و اجرا کنیم که مقرر شد مطالعات اولیه در این زمینه انجام گیرد.

وی بابیان اینکه تقویت بهره‌وری بوته چای از دیگر مواردی بود که در دیدار با استاندار گیلان مطرح شد، تصریح کرد: در حوزه چای، ارتقای کیفیت بوته چای چه به لحاظ کیفیت بوته و چه درزمینه‌ی تبدیل به برگ سبز، پژوهشکده گیاهان دارویی ما آماده همکاری هستند.

دکتر طیبی در خصوص راه‌اندازی مرکز تحقیقات درمانی سرطان در منطقه آزاد انزلی گفت: نمایندگان استان گیلان در مجلس، به‌ویژه جبار کوچکی نژاد اصرار و علاقه داشتند که جهاددانشگاهی در حوزه سرطان به‌ویژه دستگاه گوارش فعالیت‌های پژوهشی در استان داشته باشد که در صورت تأمین منابع مالی ما علاقه‌مند هستیم که بتوانیم مجموعه خدماتی را فراهم کنیم تا علاوه بر اینکه به مردم استان خدمات می‌دهد بتواند به کشورهای هم‌جوار هم خدمات توریست درمانی ارائه کند.

رئیس جهاددانشگاهی ادامه داد: با حمایت‌های استان و منطقه آزاد انزلی می‌توانیم یک مرکز تحقیقاتی متمرکز بر بحث دستگاه گوارش در سطح منطقه آزاد انزلی راه‌اندازی کنیم تا هم بتوانیم خیلی از نیازهای فناورانه را به‌راحتی تأمین کنیم و هم بتوانیم سایر خدمات درزمینه‌ی سرطان سینه، درمان ناباروری، زخم‌های مزمن و دیابت ارائه دهیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های آموزشی جهاددانشگاهی، خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش تعداد زیادی از فرزندان این مرزوبوم در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، می‌توان با توجه به موقعیت بسیار خوب منطقه آزاد انزلی که دسترسی آسانی به بخش زیادی از کشور دارد، با همکاری مشترک با روسیه مجموعه‌ها و دوره‌های آموزشی را راه‌اندازی کنیم.

دکتر طیبی بیان کرد: کار در خارج از کشور جزء برنامه‌های جهاددانشگاهی در حوزه آموزش عالی بوده و در این راستا دانشگاه علم و فرهنگ در حال برنامه‌ریزی است لذا مقررشده ریاست دانشگاه علم و فرهنگ و امور بین‌الملل جلسه‌ای در این خصوص با مدیرعامل منطقه آزاد انزلی داشته باشند تا بتوانیم در این زمینه فعالیت مناسبی را ارائه دهیم.