رونمایی از8عنوان کتاب انتشارات جهاددانشگاهی واحدصنعتی امیرکبیر

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر ،آیین رونمایی از ۸ عنوان کتاب انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر صبح امروز دوشنبه (۲۰ بهمن‌ ماه) در ساختمان فارابی این دانشگاه با دکتر مهدی ورسه‌ای رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر و مهندس مجتبی آهنگر معاون فرهنگی جهاددانشگاهی صنعتی امیرکبیر، عادل تقوی سرپرست سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و جمعی از مولفان، مترجمان و دانشجویان برگزار شد.

رونمایی از۸عنوان کتاب انتشارات جهاددانشگاهی واحدصنعتی امیرکبیر

کتاب‌های جهاد دانشگاهی صنعتی امیرکبیر بدون داوری منتشر نمی‌شوند

مهدی ورسه‌ای، رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر گفت: به دنبال ایجاد تغییراتی هستیم تا براساس استانداردها و برند دانشگاه صنعتی امیرکبیر و سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی آثار وزینی منتشر کنیم چرا که این کتاب‌ها باید برای آیندگان حفظ شوند. تلاشمان از ابتدا استانداردسازی در طراحی جلد، داوری، مرجع‌دهی و عرضه کتاب بوده است. فروش اینترنتی، اصلاح فروشگاه، ارتباط با سازمان‌های بیرونی و ارتباط موثرتر با دانشگاه صنعتی امیرکبیر از جمله برنامه‌های ماست.       

وی افزود: انتشارات مجموعه جهاد دانشگاهی صنعتی امیرکبیر با بیش از ۳۰ سال تجربه در حوزه نشر بیش از ۷۵۰ عنوان کتاب منتشر کرده است. از این تعداد کتاب‌هایی با تجدید چاپ ۴۰ و ۵۰ نیز وجود دارند. با تمرکز در موضوع فروش اینترنتی توانستیم برخی آثارمان را در ابعاد بین‌المللی عرضه کنیم. تلاش می‌کنیم تا علاوه بر رشد کمی زمینه‌های رشد کیفی را تقویت کنیم.

 رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر ادامه داد: کتاب‌های جهاد دانشگاهی صنعتی امیرکبیر بدون داوری منتشر نمی‌شوند و در شناسنامه کتاب تاریخ فرایند داوری درج می‌شود. در ۱۰ ماهه نخست امسال انتشارات واحد صنعتی امیرکبیر در رتبه اول بین همه واحدهای جهاد دانشگاهی قرار گرفت. همچنین در این مدت ۵۳ عنوان کتاب شامل ۲۳ عنوان چاپ نخست به بازار عرضه شده است.  

تقوی: فرایند توزیع مهم‌ترین مشکل نشر دانشگاهی است/ افزایش تصاعدی عنوان کتاب‌های جهاد دانشگاهی در دو دهه اخیر

 عادل تقوی، سرپرست سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در آیین رونمایی از ۸ عنوان کتاب انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر با اشاره به لزوم توجه به مقوله کیفیت در امر تولید کتاب دانشگاهی گفت: فرایند توزیع مهمترین مشکل نشر دانشگاهی است.

تقوی با اشاره به تخصصی شدن واحد انتشارات جهاد دانشگاهی در سراسر کشور گفت: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به طور متمرکز در حوزه کتاب و کتابخوانی در سراسر کشور فعالیت می‌کند و انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر به عنوان ناشر شناخته شده و قطب نشر فنی و مهندسی در کشور مطرح است. سایر واحدها نیز به سرعت به سمت تخصصی شدن حرکت می‌کنند.

 وی افزود: سازمان انتشارات جهاددانشگاهی به طور معمول در برنامه‌های مرتبط با کتاب شرکت می‌کند. به عنوان مثال در جشنواره‌های کتاب فصل و سال، علاوه بر جشنواره‌هایی مانند سلامت نمایندگانی دارد. دو عنوان کتاب از واحدهای جهاد دانشگاهی تهران و مشهد در سی و سومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی شایسته تقدیر شدند.

 سرپرست سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی ادامه داد: از مشکلات اصلی در عرصه نشر نبود تمرکز در فرایند توزیع کتاب است که مسئولان نیز به آن اعتراف دارند. استفاده از فضای مجازی بی‌تردید در بهبود این فرایند موثر است.

 چاپ یک میلیون کتاب چاپ نخست و بازچاپی پس از انقلاب

این مقام مسئول در حوزه نشر با اشاره به سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه سی و سومین دوره جایزه کتاب سال گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ تا هفته کتاب سال جاری یک میلیون عنوان کتاب اعم از چاپ نخست و تجدید چاپ منتشر شده است که در دو دهه اخیر با افزایش تصاعدی چاپ کتاب مواجه بوده‌ایم. این در حالی است که دبیر این دوره از جایزه کتاب سال اعلام کرد علی‌رغم رشد کمی حوزه نشر در عرصه نشر دانشگاهی و عمومی در مقوله‌هایی مانند محتوا و شمارگان کتاب با افت قابل توجهی روبه‌رو بوده‌ایم. موضوعی که جهاد دانشگاهی توجه خاصی به آن دارد.

 تقوی اظهار کرد: بیست و دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی در سال ۹۴ برگزار شد در این جشنواره کتاب‌های در سطح کارشناسی ارشد و دکترا ارزیابی و از حمایت‌هایی برخوردار می‌شوند بنابراین توصیه می‌کنم دانشجویان برای استفاده از این حمایت‌ها و امکانات به تالیف و ترجمه اقدام کنند. شانزدهمین دوره جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی نیز در سال ۹۵ برگزار می‌شود که دانشجویان می‌توانند از مزایای این جشنواره برخوردار شوند. ۱۴ عنوان پایان‌نامه برتر در یکی از دوره‌های این جشنواره با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کتاب تبدیل شده است.

 

انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر ناشر شناخته شده و قطب نشر فنی و مهندسی در کشور

معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي واحد صنعتي اميركبير نيز در اين مراسم، آمار كتاب هاي چاپ شده در اين واحد طي سال ۹۳ را ۵۶ عنوان ذكر كرد و گفت: اين كتابها در حوزه هاي فني مهندسي و علوم پايه منتشر شده اند.

مجتبي آهنگر با بيان اينكه جهاد دانشگاهي صنعتی اميركبير طي چندسال اخير در زمينه انتشار كتاب، رتبه اول كشور را كسب كرده است، از انتشار ۵۳ عنوان كتاب در ۱۰ ماهه نخست امسال خبر داد.

به گفته وي، از مجموع كتاب هاي چاپ شده جهاد دانشگاهي صنعتی اميركبير در سال جاري، ۲۳ عنوان اثر چاپ اول و ۳۰ عنوان اثر تجديد چاپ بوده است و ۸ عنوان كتاب چاپ مجدد و همچنين ۶ كتاب چاپ اول زیر چاپ بوده انشااله تا پايان سال ۶۶ عنوان کتاب در اين واحد، منتشر خواهند شد.

 در ادامه مراسم کتابهای شیمی صنعتی جلد ۱ و ۲ تالیف آقایان دکتر عبدوس، مهندس علیجانی، مهندس فضلی و مهندس جولایی؛ کتاب مکانیک خاک غیر اشباع ترجمه خانم مهندس شهره محمدی؛ اصول بتیادی در طراحی بیوراکتور ترجمه خانم دکتر وهاب زاده ، مهندس حجار و خانم مهندس جلیل نژاد؛ کتاب مقدمه ای بر تصمیم گیری‌های چند معیاره، تحلیل پوششی داده‌ها و ارتباط آنها تالیف آقایان دکتر علی‌نژاد و مهندس صالح بهروزي‌نژاد؛ کتاب رفتار لرزه‌ای خاک‌ها تالیف آقایان میرمحمد حسینی و مهندس سقایی؛ کتاب عتاصر نادر خاکی تالیف آقایان مهندس سمیعی، مشکینی و برزین؛ کتاب مبانی طراحی و اجرای فیتوکپ در مراکز دفع پسماند تالیف آقایان دکتر هراتی، مهندس رحیمی و مهندس سمیعی و خانم مهندس رضایی توسط مولفین آن معرفی شدند.