دومین جلسه کارگاه رسم انتخاب برگزار شد؛  تاکید بر کسب سواد عاطفی و تقویت هوش عاطفی برای شروع زندگی مشترک

دومین جلسه کارگاه آموزشی «رسم انتخاب» که از سلسله جلسات طرح هماهنگ «امید وصل» سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور است، با حضور حجت السلام والمسلمین محمد برمایی به همت کانون مهر زندگی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی امیرکبیر، در محل دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

دومین جلسه کارگاه رسم انتخاب برگزار شد؛ تاکید بر کسب سواد عاطفی و تقویت هوش عاطفی برای شروع زندگی مشترک

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر؛ دومین جلسه کارگاه آموزشی «رسم انتخاب» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمد برمایی برگزار شد. در این جلسه همچنین سید جواد طباطبایی- مدیر کل امور فرهنگی اجتماعی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و لاله شهابی- مدیر امور همایش های مرکز فعالیت های قرآنی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر حضور داشتند.

 

در ابتدای جلسه دوم، حجت الاسلام والمسلمین برمایی با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه اول از این کارگاه آموزشی، به پاسخ برخی پرسش های دانشجویان پرداخت.

 

پس از آن با تاکید بر موضوع سواد و هوش عاطفی اظهار کرد: «اگر شخصی سواد عاطفی لازم را نداشته باشد، ممکن است رابطه عاطفی خود را از بین ببرد».

 

او همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر شناسایی خصلت بدقولی یا خسیس بودن طرفین گفت: « با برگزاری یک یا دو مرتبه جلسه خواستگاری و آشنایی نمی توان به طور کلی در این باره نسخه پیچید، چرا که باید این خصلت ها در موقعیت های مختلف و در طول زمان سنجیده شوند».

 

برمایی با اشاره به مباحث مهم در جلسات آشنایی جوانان پیش از ازدواج تاکید کرد: گرچه باید  هر دو طرف خواسته ها و حقوق شخصی و اجتماعی خود را پیش از عقد اعلام کنند، اما خانم ها باید در این زمینه بیش از پیش مراقب باشند و حتما درباره حقوقی همچون حق تحصیل، حق کار و ... صحبت کنند.

 

وی با تاکید بر کسب سواد عاطفی پیش از ازدواج برخی ویژگی های آن را برگزید و ادامه داد: شفافیت، مراقبت و محبت( تو مهمی)، جرات( خودم هم مهم هستم)، پیوستگی و پیش بینی پذیر بودن، هارمونی در رفتار و تغییر به موقع افراد از جمله مواردی است که اگر فرد آن ها را کسب کند تا حد قابل قبولی به سواد عاطفی دست یافته است.

 

حجت الاسلام والمسلمین برمایی همچنین برخی ویژگی های افراد دارای هوش عاطفی را اینگونه عنوان کرد: اینکه چه حالی داریم و خودمان را ردیابی کنیم، اینکه دیگری چه حالی دارد و ما باید برای او چه کاری انجام دهیم و در نهایت تغیر در حال جمع از جمله ویژگی های افراد دارای هوش عاطفی است که بیشتر بر شناخت خود و اطرافیان تاکید دارد.

 

به گفته او، هوش عاطفی یعنی«توانایی درک و همراهی احساسات، عواطف و نیازهای روحی خود و دیگران».

 

برمایی در تعریف سواد عاطفی نیز اظهار کرد: «سواد عاطفی یعنی داشتن مهارتهایی که بتوانیم هوشمندانه احساسات خود را شناسایی و مدیریت کنیم. همچنین بتوانیم نابسامانی های عاطفی خویش یا حتی دیگران را نیز مدیریت کنیم».

 

او همچنین با اشاره به موضوع نسبت بلوغ و سواد عاطفی در افراد تصریح کرد: ۱.برخی افراد به دلیل بستر خانوادگی ممکن است بی اختیار سواد عاطفی نداشته باشند. ۲.بعضی افراد در ابراز عواطف خود ضعیف هستند. ۳. برخی در فهم احساسات عاشقانه ای که درونشان دارند دچار کج فهمی هستند و ۴. برخی در تحلیل احساسات خود مشکل دارند. حال اگر جوانان پیش از ازدواج این چهار مورد را مدنظر قرار دهند و در تحلیل رفتارهای خود لحاظ کنند و در جهت بهبود آن ها برآیند، در زندگی مشترک خود موفق تر خواهند بود.

 

برمایی تاکید کرد: جوانانی که قصد ازدواج دارند باید حتما به این چهار نکته توجه کنند و در خلوت خود به رفتارهای عاطفی خود با خانواده و دوستان دقت نظر داشته باشند تا در زندگی مشترک به مشکل برنخورند.

 

در ادامه دومین جلسه کارگاه آموزشی «رسم انتخاب»، در بخش پاسخ به پرسش های مکتوب دانشجویان  حجت الاسلام والمسلمین برمایی موضوع IQ  و EQ در زندگی  مشترک را مهم ارزیابی کرد و افزود: IQ  بخش کوچکی از ازدواج و EQ یا همان هوش هیجانی از جمله مهمترین بخش های ارتباط و ازدواج است.

 

حجت الاسلام والمسلمین برمایی در پایان جلسه دوم مباحث مهمی همچون شناخت حقوق، برخی رفتارهای غیر ضروری همچون غیرت بیجا و دیگر موارد را درمیان پرسش و پاسخ ها متذکر شد و تاکید کرد تعادل در این مباحث بسیار اهمیت دارد.

 

کارگاه آموزشی«رسم انتخاب» در چهارجلسه آموزشی با محورهایی همچون اقتصاد ازدواج، مدیریت روابط عاطفی و کمال گرایی برگزار می شود. اولین جلسه از این سلسله جلسات به مباحثی همچون «چرایی ازدواج جوانان»، «چگونگی برخوردهای اولیه دختر و پسر در آشنایی»، «شناخت اولیه از خود و طرف مقابل»، «چگونگی طرح موضوع ازدواج با خانواده و برخورد با خانواده طرف مقابل» و در نهایت «هوش و سواد عاطفی» پرداخته شد و جلسه دوم نیز با تاکید بر سواد و هوش عاطفی و همچنین پاسخ به پرسش های دانشجویان برگزار شد. 

 

انتهای پیام/