تجدید میثاق جهادگران با آرمان‌های امام راحل

 

تجدید میثاق جهادگران با آرمان‌های امام راحل


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به مناسبت فرا رسیدن سی و ششمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی، مراسم تجدید میثاق اعضای جهاد دانشگاهی با آرمان‌های امام خمینی(ره) صبح امروز دوشنبه، ۱۶ مردادماه جاری در حرم مطهر امام راحل برگزار شد.
این مراسم با حضور حمید رضا طیبی، رئیس و جمعی از معاونان، مدیران و اعضا جهاد دانشگاهی برگزار شد و جهادگران دانشگاهی با اهدای گل، قرائت زیارت نامه و نثار فاتحه با آرمان‌های امام راحل تجدید میثاق کردند. 
متن میثاق‌نامه این مراسم که توسط سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قرائت شد، به این شرح است:

تجدید میثاق جهادگران با آرمان‌های امام راحل


بسم الله الرحمن الرحیم

با گذشت سه دهه از عروج ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) به عنوان رهبر و معمار بزرگ و نهضت و انقلاب اسلامی، نه‌تنها در سرزمین بزرگ و مقتدر ایران اسلامی، بلکه در هر نقطه از عالم که مومن و مستضعفی هست، نام آن رهبر کبیر زنده و تازه است. بی‌تردید، جریان‌ها و قدرت‌های استکبار هرگز در گمان خود به چنین آینده‌ای برای نظام اسلامی نرسیده بودند و همه تحلیل‌ها و آینده‌‌نگری‌هایشان به بن‌بست رسید و نتوانستند راز پیوند امام و امت اسلامی را درک کنند.

امام خمینی(ره) در هدایت مردم مسلمان ایران و دیگر مسلمین راستین، برای رسیدن به نصرت و رستگاری، معجزه‌ای را شکل داد که هنوز گستره‌ها و اعماق آن به تمامی آشکار نشده و شاید صد سال از تاریخ بگذرد تا متفکران، آثار و نتایج این نهضت را دریابند. او شخصیتی نادر و دانشمندی بزرگ در الهیات و فلسفه و فقه بود و رهبری مدبر، شجاع، متفکر، آگاه به زمان و مسائل جهانی که با بهره‌مندی از شیوه‌های نوین و بدیع، بزرگ‌ترین حرکت جهان معاصر را هدایت کرد. در کوران انقلاب، به عنوان چهره‌ای تاریخ ساز و پدیده‌ای استثنایی و کاریزماتیک جلوه کرد و شیفتگان او، زیباترین احساس و عواطف را تقدیم حیات و عروج او می‌کردند. از جمله، شهید راست قامت و متفکر بی‌بدیل انقلاب اسلامی استاد مطهری گفت: «من در وجود امام خمینی(ره)، ایمان به آرمان و هدف، و مومن به قوم و ملت و امت، و مومن به خداوند دیدم. دانشمندان و متفکران معاصر در اروپا و آمریکا که مشتاق شناخت او بودند می‌گفتند: امام خمینی(ره)،سیاسی‌ترین رهبر معنوی جهان، با شخصیتی جذاب و محبوب است و تمام آرمان‌های جمهوری اسلامی که بر مبنای آنها ساخته شده است، از افکار ایشان ریشه می‌گیرد».

بر همین اساس، امام خمینی(ره) به عنوان نظریه‌پرداز نهضت اسلامی و بنیان‌گذار نظام جمهوری اسلامی توانست نقش رهبری را به بهترین شکل ممکن در تاریخ ایران و حتی جهان، هم در مقام ابداع و طراحی، هم در مقام اجرا، به عالی‌ترین وجوه ممکن محقق سازد.

اینک ما به عنوان دانشگاهیان مومن به اهداف و آرمان‌های انقلاب و امام، با صراحت و روشنی اعلام می‌کنیم که درس و دستاورد بزرگ امام خمینی(ره) تبیین جایگاه و محوریت در نهضت و نظام بود و از همین روست که رهبری در همه فرآیند‌ها، سازمان‌‌دهی‌ها، برنامه‌‌ریزی‌ها و جریانات اجتماعی در کنار عواملی چون زمینه‌ها، شرایط اجتماعی و باورهای مردم، نقش اصلی را در به بار نشستن اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی داشته و دارد.

بی‌شک یکی از عوامل مهم و اساسی در شکل‌گیری جریانات و تحقق خواسته‌های اجتماعی، برخورداری از مدیر و رهبر، به عنوان هدایت‌دهنده مسیر و جریان حرکت است که در همه اندیشه‌های مختلف در فرهنگ علوم سیاسی و اجتماعی مطرح است. از این منظر، نقش حساس رهبری، تنها در شکل‌گیری نهضت اسلامی در جریان حاکمیت و تبدیل و تصعید نظام سایسی نبود، بلکه ما در همه شعائر و مقامات و مراتب حیات یک ملت برای برقرار مردم‌سالاری دینی و احیای تمدن بزرگ اسلامی، نقش بزرگ و جایگاه عظیم رهبری و امامت را شاهد بودیم.

اینک ضمن تجدید عهد با امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) لازم است در سی و هفتمین سالگرد تشکیل این نهاد انقلابی و علمی، ابعاد و جوانب تاسی به امام و مقام معظم رهبری را در همه عرصه‌ها اعلام کرده و بر اعتقاد راستین فرزندان امام و انقلاب برای تحقق اهداف و آرمان‌های ان حضرت، بار دیگر به روشنا و صراحت تمام تاکید می‌نماییم.

بی‌تردید تا تحقق نهایی اهداف عالیه نظام اسلامی راه اندکی در پیش نیست و ما شک نداریم که این مسیر خطیر، جز با همدلی و همراهی و انسجام، به راحتی و درستی طی نخواهد شد.

از این‌رو، آحاد دانشگاهیان را برای مشارکت و همراهی در مطالعات و طرح‌های اجرایی متصل و مرتبط با ترویج اندیشه‌های آن امام همام، فرا می‌خوانیم و تاکید می‌کنیم، جهاد دانشگاهی برای این بخش از رسالت انقلابی خود، فصل و امکانات مجزایی در نظر گرفته و پذیرای همراهی و همکاری دانشگاهیان است، در این سال‌ها که کشور ما بار دیگر در ورطه‌های بسیار خطیر جهان معاصر قرار گرفته، بیش از همیشه به وحدت و همدلی همه ایرانیان مسلمان و مومن به آرمان‌ها و اندیشه‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری آیت الله خامنه‌ای(مدظله العالی) نیازمند هستیم.

جهادگران دانشگاهی ضمن تجدید عهد با ملل مسلمان، در پیشگاه روح بلند امام خمینی(ره)هم قسم می‌شوند که تا جان در بدن دارند، شوق خدمت جهادی به مردم مسلمان ایران را از دست نخواهند داد.

در خاتمه آن حضرت را خطاب قرار داده و می‌گوییم، فرزندان شما و فرزندان شما تا سال‌های سال، این خاک مقدس را زنده و سبز نگاه می‌دارند و تا تحقق تمام اهداف این نهضت، از کوشش و تکاپوی جهادی، فروگذار نخواهند کرد.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

جهادگران جهاد دانشگاهی

۱۶ مرداد ۱۳۹۶ 

تجدید میثاق جهادگران با آرمان‌های امام راحل