برگزاری پانزدهمین همایش علمی مهندسی معدن، همزمان با روز معدن در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

به گزارش دفتر خبری ایسنا در دانشگاه امیرکبیر، پانزدهمین همایش علمی مهندسی معدن به همت انجمن علمی دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، یکم خرداد ماه در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

برگزاری پانزدهمین همایش علمی مهندسی معدن، همزمان با روز معدن در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

در ابتدای این مراسم دکتر کتیبه، رئیس دانشکده معدن و متالورژی دانشگاه امیرکبیر ضمن خیر مقدم و تبریک به همه دانشجویان، اساتید و صنعتگران رشته معدن به مناسبت روز معدن، به معرفی این همایش سالیانه پرداخت و از همکاری دستگاه های دولتی و خصوصی همکار در اجرای این برنامه قدردانی کرد.

سپس، رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور به صحبت پرداخت؛ دکتر راضیه لک ضمن اشاره به نقش مهم زمین شناسی در تولید اطلاعات پایه اذعان داشت: در بحث اکتشافات ما همچنان در سطح، فعال هستیم و به تازگی در عرصه اکتشافات در لایه های زیرین زمین وارد شده ایم.

وی افزود: لازمه ی دست یابی به ذخایر پنهان زیرین زمین، بهره گیری از انواع لایه های اطلاعاتی مختلف از جمله ژئوفیزیک، ژئوشیمی و بویژه ژئوفیزیک هوایی است.

در ادامه این مراسم، رئیس سازمان نظام مهندسی ایران با اشاره به فعالیت‌های این سازمان از جمله کاهش بروکراسی و تکریم ارباب رجوع جهت ارتقای خدمت رسانی به صنعتگران افزود:

بخش عمده ای از مصالح خانه های مسکونی از معادن بدست می آید و همان طور که مردم حق دارند از محیط‌زیستی پاک بهره ببرند، حق دارند که از مصالح معدنی مرغوب در خانه هایشان بهره مند باشند.

مهندس نادعلی اسماعیلی در ادامه گفت: توجه بیشتر به صنعت معدن، با توجه به ویژگی‌های منحصر بفردی که دارد می تواند در دوران تحریم و مشکلات ناشی از آن، همچنان رشد خوبی را در بخش صنعت به همراه آورد.

سخنران دیگر همایش علمی مهندسی معدن دکتر اردشیر سعد محمدی، عضو هیئت‌ مدیره ایمیدرو بود. وی به ارائه‌ی آمار مختلف در تولید صنایع معدنی و درآمد حاصل از آن در جهان و مقایسه‌ی آن با ایران پرداخت و تأکید کرد: با توجه به راندمان پایین تولید صنایع معدنی در کشور و همچنین قیمت تمام شده بالای سنگ های معدنی از جمله سرب، روی و مس در ایران؛ قاطعانه اعلام میکنم که ما نیازمند تغییر در تکنیک ها و روش ها هستیم تا بتوانیم مزیت های لازم جهت ارتقای صنعت معدن را فراهم آوریم.

در ادامه اختتامیه پانزدهمین همایش مهندسی معدن، دکتر معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سخنانی پیرامون اهمیت صنعت معدن گفت: در یک نگاه کلی اگر پرسیده شود ثروت کشور بعد از نفت چیست، گفته خواهد شد معدن و قطعا هم همین طور است چرا که اگر فرآوری صنایع معدنی ارتقا پیدا کند ارزش افزوده بسیاری را به همراه می آورد.

وی در ادامه با اشاره به سند راهبردی دانشگاه و بازنگری های آموزشی مفصلی که در آن انجام شده است گفت: نگاه ما در سیستم های آموزشی نوین، بازار محوری و همچنین توجه به علوم بین رشته ای است، چرا که در اکثر پروژه ها، تلفیقی از رشته های گوناگون می تواند نتیجه مطلوبتری بهمراه آورد.

معتمدی خاطر نشان کرد: در راستای همین سند، توجه ویژه ای نیز به دانشکده مهندسی معدن و متالورژی شده است چرا که این دانشکده از جمله قدیمی ترین دانشکده های معدن می باشد و شایسته است که روند رو به رشد آن به خوبی پیگیری شود.

از دیگر سخنرانان این مراسم، مهندس اکبریان، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران و مهندس ناصرنیا، عضو انجمن مهندسی معدن ایران بودند که هریک به مزیت های صنعت معدن و همچنین مشکلات پیش روی آن پرداختند.

شایان ذکر است، در این مراسم از فرهیختگان صنعتی و دانشگاهی مهندسی معدن نیز قدر دانی شد و پایان بخش این مراسم پیش از ضیافت افطار، پنلی تخصصی با موضوع بازسازی معادن ایران و چالش های پیش رو بود که با حضور کارشناسان این رشته برگزار گردید.