انعقاد قرارداد طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی در ۳۱ استان با ظرفیت ۴۰ هزار نفر بین جهاددانشگاهی و وزارت کار با حضور رئیس جمهور

قرارداد همکاری جهاددانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف تداوم اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و توانمندسازی ۴۰ هزار نفر در ۳۱ استان کشور با حضور دکتر حسن روحانی منعقد شد.

انعقاد قرارداد طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی در ۳۱ استان با ظرفیت ۴۰ هزار نفر بین جهاددانشگاهی و وزارت کار با حضور رئیس جمهور

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، قرارداد همکاری جهاددانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف تداوم اجرای طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی، (۱۶ مردادماه) در مراسم سالگرد جهاددانشگاهی و با حضور دکتر حسن روحانی رییس‌جمهور کشور، بین دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد شد.
در راستای پیاده‌سازی و اجرای برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه‌ی کارآفرینی و اشتغال، استفاده از ظرفیت نهادهای توسعه‌ای به‌عنوان یکی از مولفه‌های ضروری در نظر گرفته شده است؛ یکی از طرح‌های کارآمد حوزه‌ی اشتغال، طرح توسعه‌ی کسب‌وکارهای خرد و خانگی است که در آن از ظرفیت جهاددانشگاهی در نقش یک سازمان توسعه‌ای استفاده‌شده و در مرحله‌ی پایلوت در ۹ استان کشور دستاوردهای قابل اعتنایی داشته است.
موضوع این تفاهم‌نامه توسعه و بهبود مستمر و پایدارسازی کسب‌وکارهای خرد و خانگی در چارچوب طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی و از طریق پیاده‌سازی الگوهای موفق، توسعه‌ی اشتغال و کارآفرینی در مناطق، رسته‌ها و گروه‌های هدف با تاکید بر مناطق روستایی و توسعه‌ی کسب‌وکارهای خرد و خانگی از نظر مهارت، استانداردها، کیفیت، تکنولوژی، حضور در بازار، برندسازی محصولی و منطقه‌ای است.

این قرارداد دارای ۳ فاز اجرایی به شرح زیر است:
فاز اول، پیاده‌سازی طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی و شناسایی مزیت‌ها و فرصت‌ها است که شامل بررسی و مطالعه‌ی ظرفیت‌ها، مزیت‌ها و امکانات موجود، تعامل با دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی و ثبت‌نام متقاضیان در سامانه‌ی inhb.ir می‌شود.
فاز دوم شامل پیاده‌سازی طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی و توانمندسازی ۴۰ هزار نفر از متقاضیان مشاغل خانگی می‌باشد که دارای سه مرحله‌ی ارزیابی و استعداد‌سنجی متقاضیان، مشاوره و هدایت متقاضیان و آموزش است.
فاز سوم اتصال به بازار و توسعه و پایدارسازی مشاغل خانگی برای ۴۰ هزار متقاضی در ۳۱ استان است که شامل جلب مشارکت کارآفرینان، خبرگان، خیرین و... و تیم‌سازی و شبکه‌سازی، هدایت و مشاوره‌ی صاحبان مشاغل خانگی به ارتقای کمیت و کیفیت محصولات و بسته‌بندی، برندسازی و استاندارد‌سازی و کمک به تنظیم برنامه‌های فروش و شکل‌دهی و ظرفیت‌سازی بازارهای فیزیکی و الکترونیکی می‌شود.

زمینه‌های همکاری در این تفاهم‌نامه شامل؛ انجام مطالعات به منظور آسیب‌شناسی، بهبود و ارتقای کمی و کیفی کسب‌وکارهای خرد و خانگی، تدوین و پیاده‌سازی الگوهای موفق از شبکه‌ی کسب‌وکارهای خانگی در سراسر کشور در جهت پیوند آن با اقتصاد ملی، ایجاد هم‌گرایی و هم‌سویی بین کسب‌وکارهای بزرگ و خرد و خانگی با ایجاد و تقویت زنجیره‌ی ارزش، اجرا و پیاده‌سازی طرح‌های اشتغال و کارآفرینی در مناطق روستایی کشور با تاکید بر روستاهای کانونی، اجرای طرح‌های توانمندسازی و اتصال به بازار برای متقاضیان کسب‌وکارهای خرد و خانگی در چارچوب طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و شناسایی و ترغیب پیش‌رانان برای توسعه‌ی کمی و کیفی کسب‌وکارهای خرد و خانگی می‌باشد.

هم‌چنین توسعه‌ی کسب‌وکارهای خرد و خانگی در جهت صادرات و عرضه در بازارهای جهانی، توسعه‌ی بازار فروش و عرضه‌ی محصولات کسب‌وکارهای خرد و خانگی با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌ها و برندهای بزرگ و موفق، بسترسازی برای شکل‌گیری شبکه و برند قوی ملی و بین‌المللی کسب‌وکارهای روستایی و خرد و خانگی با بهره‌گیری از الگوهای موفق بین‌المللی، همکاری در تربیت کارگزاران و تسهیل‌گران اشتغال روستایی و کسب‌وکارهای خرد و خانگی و حمایت و همکاری در تامین نیازها، زیرساخت و منابع مورد نیاز برای پیشبرد طرح‌های اجرایی اشتغال در مناطق روستایی و پیاده‌سازی کسب‌وکارهای خرد و کوچک از دیگر زمینه‌های تفاهم‌نامه‌ی همکاری بین جهاددانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.