استحصال عناصر نادر خاکی و تولید میش متال از باطله های کارخانه های فرآوری آهن

برای اولین بار در ایران، استحصال عناصر نادر خاکی و تولید میش متال از باطله­ های کارخانه­ های فرآوری آهن برای اولین بار در ایران، استحصال عناصر نادر خاکی و تولید میش متال از باطله­ های کارخانه ­های فرآوری آهن در گروه پژوهشی "معدن و محیط زیست" جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر انجام شد.

استحصال عناصر نادر خاکی و تولید میش متال از باطله های کارخانه های فرآوری آهن

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، ایده اولیه استحصال عناصر نادر خاکی و تولید میش متال آنها از سال ۱۳۹۳ با انجام فعالیت­های تحقیقاتی گسترده، توسط متخصصان این واحد کلید خورد و برای اولین بار در کشور، در سال جاری موفق به تولید میش متال این عناصر، از باطله­ های کارخانه فرآوری آهن، شدند.

مهندس عبداله سمیعی مدیر گروه پژوهشی معدن و محیط زیست و مجری این پروژه، در این خصوص اظهار داشت؛ عناصر نادر خاکی و آلیاژ میش متال، کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف شیمیایی، متالوژیکی، نظامی، هوا و فضا، هسته­ای و ... دارد. کاربرد این عناصر در ساخت سوپر آلیاژها، سنسورهای اکسیژن، لامپ­های فلورسنت، فیبرهای نوری، سنتز لیزر، ساخت حافظه­ های رایانه و گوشی­ های موبایل، پالایش نفت خام، آهنرباهای دائمی، موتورهای صنعتی دوربین­ های مدرن عکاسی و فیلم­برداری، پزشکی، و دندانپزشکی و ... بیشتر به چشم می­خورد.

وی افزود: در گروه پژوهشی معدن و محیط زیست جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، متخصصان مجرب رشته­ های فرآوری مواد معدنی، متالوژی استخراجی، شیمی و محیط زیست فعال هستند و پس از انجام تحقیقات برنامه ­ریزی شده، توانستند برای اولین بار در کشور، میش متال عناصر نادر خاکی را از باطله های کارخانه­ های فرآوری آهن تولید کنند. تولید این محصول، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده برای معادن و صنایع معدنی، منجر به مدیریت، سامان­دهی و استفاده مجدد از باطله­ های معدنی شده و به بهبود شرایط زیست محیطی، کمک می­کند.

مهندس سمیعی خاطرنشان کرد: حمایت­ های بی ­دریغ جناب آقای دکتر ورسه ­ای (ریاست واحد)، آقای مهندس علی­ بابایی (معاونت پژوهشی واحد) و تلاش­ های شبانه ­روزی پژوهشگران گروه پژوهشی معدن و محیط زیست، به ویژه آقای مهندس محمد مشکینی، نقش تعیین کننده در کسب این موفقیت داشت که قابل تقدیر است. امید است با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت­های­ معدنی و صنعتی همکار، جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، به عنوان قطب علمی و صنعتی تولید عناصر نادر خاکی کشور، گام ­های اساسی را برای بهبود روش­ها و تجاری کردن تولید آنها بردارد.

 

نمونه عناصر نادر تولید شده از باطله های کارخانه فراوری آهن