اختتامیه جشنواره مناظره دانشجویی

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در اختتامیه چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی در دانشگاه امیرکبیر، اظهار کرد: گفتمان حاکم بر کشور باید گفتمان پیشرفت و توسعه باشد و توسعه فرهنگی، اجتماعی‌، سیاسی،علمی وفناورانه باید همزمان و توام با یکدیگر صورت گیرد.

اختتامیه جشنواره مناظره دانشجویی

دکتر طیبی در اختتامیه مسابقات مناظره: مناظرات دانشجویی باید به تقویت وحدت و همدلی بین دانشجویان بیانجامد

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در اختتامیه چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی در دانشگاه امیرکبیر، اظهار کرد: گفتمان حاکم بر کشور باید گفتمان پیشرفت و توسعه باشد و توسعه فرهنگی، اجتماعی‌، سیاسی،علمی وفناورانه باید همزمان و توام با یکدیگر صورت گیرد.

وی ادامه داد:‌ شاخص‌های پیشرفت، توسعه عدالت، اخلاق، اقتدار اقتصادی دانش بنیان و اقتدار دفاعی در کشور است. اگر توسعه علمی در کشور براساس شاخص‌های مقالات علمی خوب صورت گرفته است و یا اگر اقتدار دفاعی کشور مطلوب است اما شاهد معضلات اجتماعی زیاد و رو به افزایش در کشور هستیم به این معناست که مراحل توسعه را درست طی نکرده‌ایم و همزمانی توسعه یافتگی در همه زمینه ها اتفاق نیفتاده است.

طیبی تاکید کرد: توسعه نیافتگی همزمان و توامان یعنی جامعه را عقلانی و منطقی اداره نمی‌کنیم و باید شیوه اداره کشور را به سمت اداره دانش بنیان سوق دهیم.

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه ضروری‌ترین عنصر برای اداره عقلانی و منطقی جامعه تفاهم میان نخبگان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر روی مصالح ملی کشور و برنامه های پیشرفت اصلی و خطوط قرمز نظام است خاطرنشان کرد: قدم اول برای رسیدن به این تفاهم پذیرفتن گفت‌وگوی منطقی براساس یک سری اصول پذیرفته شده میان همین نخبگان است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دانشجویان از اقشار برجسته کشور هستند،لذا دانشگاه جایی است که گفت‌وگو و مناظره باید در آن برای یادگیری و تمرین تفاهم شکل گیرد. جهاد دانشگاهی با توجه به موفقیت‌هایی که در زمینه توسعه فرهنگی، علمی و فناورانه داشته و الگوسازی های موفقی که انجام داده است، برای انجام مناظره‌های دانشجویی در دانشگاه‌های کشور به منظور بالابردن سطح عقلانیت و فرهنگ‌سازی آن در فضای دانشجویی این کار را آغاز کرد.

طیبی گفت: چند سالی است که مقام معظم رهبری گفتمان آزاد اندیشی، گفت‌و‌گو و مناظره را شروع کرده‌اند و جهاد دانشگاهی هم از این فرصت استفاده کرده و تحت عنوان نشان خواجه نصیرالدین طوسی این مناظرات را در دانشگاه‌ها و میان دانشجویان اجرا می‌کند و اکنون چهارمین دوره را پشت سر می‌گذاریم.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هدف از برگزاری این مناظره‌ها را تمرین و کسب آمادگی برای تحلیل مسایل و مهارت در گفت‌وگو و رعایت اخلاق و منطق گفت‌وگو دانست و خاطرنشان کرد: برگزاری این مناظره‌ها باید به تقویت توامان وحدت و همدلی میان دانشجویان بینجامد.

 

آشنا در اختتامیه مسابقات مناظره:

تفکر اسلامی با دعوت به اندیشیدن آغاز شد

دکتر حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی و رسانه‌ای رییس جمهور در اختتامیه چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با بیان اینکه پس از انقلاب با گفت و گو و مناظرات بزرگان کشور، فرهنگ گفت و گو در مسیر درستی افتاد ولی متاسفانه با ترورهای منافقین مسیر گفت و گو بسته شد والا اگر سال پایان جنگ را نیز سال آغاز دوباره مناظرات می دانستیم الان باید بیست و ششمین دوره مناظرات ملی را برگزار می کردیم.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) افزود: مناظره یعنی تبادل نظر، تبادل استدلال و واگذار کردن حق قضاوت به دیگران و این دیگران می تواند عموم مردم باشد.

آشنا با اشاره به اینکه در مناظره باید توانمندی مخاطبان در قضاوت را تقویت کرد گفت: سواد مخاطبان را باید در فهم استدلال بالا برد و این نکته بسیار مهمی است. چرا که اگر سلیقه و ذوق مخاطب بالا رفته باشد توان و قدرت تشخیص این را دارد که فردی که دارد صحبت می کند در حال مغالطه است یا استدلال و مغلوب توانایی و فن بیان طرف مقابل نمی شود.

مشاور فرهنگی رییس جمهور ادامه داد: اگر ما در میان مردم دانش نقد مناظره را بالا نبریم افرادی می توانند با قهرمان نمایی، خود را منجی جا بزنند و با استدلال های عوام پسند و با استفاده از سفسطه خدمتگذاران واقعی را زیر سوال برده و خود را که هیچ ریشه ای ندارند به مثابه ناجی و خادم واقعی جا بزنند.

آشنا گفت: اگر ما بتوانیم با حمایت سازمان صدا و سیما و دیگر رسانه های کشور موضوع مناظره را به امری مستمر در کشور تبدیل کنیم به نحوی که هر هفته یک مسابقه مناظره در کشور برگزار شود و میلیون ها نفر بتوانند از طریق پیامک برنده مناظره را انتخاب کنند.آن وقت می توانیم مطمئن باشیم که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ مناظراتی به مراتب بهتر از سال های ۸۸ و ۹۲ خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: از طرفی باید توان مناظره کنندگان را نیز افزایش دهیم چرا که این توان به شدت در سال های اخیر تضعیف شده است و ما سخنوران استدلال کننده بسیار کمی داریم.

آشنا گفت: نظام دانشگاهی و حوزوی ما افرادی را تربیت نمی کنند که هم قدرت استدلال و هم توانایی بیان بالایی داشته باشند. چقدر اندک شده اند تعداد استادانی که می توانند ۵۰ یا ۶۰ دقیقه دانشجویان را با علاقه سر کلاس درس نگه دارند. فرهنگ تدریس با استفاده از POWER POINT قدرت بیان استادان را به شدت کاهش داده است.

وی ادامه داد: اگر من بدانم که نیازی به استدلال ندارم و می توانم با تکیه بر قدرت، فکر خود را به دیگری تحمیل کنم دیگر سراغ استدلال نخواهم رفت چرا که می دانم طرف مقابل من جرات مخالفت با من را ندارد.

وی گفت: تاکیدی که طی سالیان اخیر از سوی مقام معظم رهبری بر روی ایجاد کرسی های آزاداندیشی شده است ناشی از اشراف و تسلط ایشان نسبت به واقعیت و آسیبی بود که در فضای دانشگاه وجود دارد و گرنه اگر این نیاز و ضرورت نبود لزومی نداشت ایشان حتی از خود هزینه کرده و برای برطرف کردن آن دانشگاهیان را تشویق به برگزاری این کرسی کنند.

آشنا افزود: رهبر بزرگوار ما فرمودند بزرگترین نگرانی شما این است که در این کرسی ها از بنده انتقاد کنند اما ایرادی ندارد بگذارید از بنده انتقاد کنند و این کرسی ها برگزار شود. مقام معظم رهبری با این هزینه کردن، از پیش می خواستند این موانع خیالی را از سر راه بردارند اما با کمال تاسف امروز باید پرسید چه بر سر کرسی های آزاداندیشی آمد و آیا اصلا ما چیزی به نام کرسی آزاداندیشی داریم؟

وی تصریح کرد: در مناظره هنر سخن گفتن نیز لازم است چرا که استدلال صرف جواب نمی دهد اما آیا هنر سخنوری در مدارس و دانشگاه های ما تدریس می شود؟ آن چیزی که در حوزه های علمیه هم تدریس می شود نه هنر مناظره بلکه فن خطابه است نه بیان شیوای توام با استدلال.

آشنا ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری چه در سال ۸۸ و چه در سال ۹۲ مناظرات نقش بسزایی در انتخاب داوطلب پیروز داشت.اما گاهی مناظره بر عهده نمایندگان ملت است و آن وقتی است که در مجلس شورای اسلامی به نمایندگان موافق و مخالف درباره یک موضوع صحبت می کنند و براساس آن رای گیری انجام می شود. یا وقتی که در جلسات مختلف کمیسیون های دولت بحث هایی کاملا کارشناسانه بین متخصصین در می گیرد که در آن قوت استدلال مشهود است.

این چهره دانشگاهی ادامه داد: اگر مناظره نباشد محاکمه جای آن را می گیرد وقتی به تاریخ مناظره در جهان نگاه می کنیم مشاهده می شود که دوران شکوفایی مناظرات و گفت و گوهای سقراطی و افلاطونی بود اما جامعه آتن آن روز قدرت گفت و گوی سقراط را برنتافت و وی را محاکمه و اعدام کرد بعدها که در تاریخ غرب به شب یلدای تفکر در باختر رسیدیم دیگر مناظره وجود نداشت بلکه تفتیش عقاید و محاکمه جای آن را گرفته بود. یعنی همان چیزی که در مورد گالیله اتفاق افتاد.

آشنا تصریح کرد: تفکر اسلامی با دعوت به اندیشیدن آغاز شد و در سیره رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) فرهنگ گفت و گو، اغنا و مناظره به وضوح دیده می شود ولی وقتی کار با نفوذ قدرت در فرهنگ رسید و در دعوای میان عقل و شرع دین اشعریون و اعتدالیون به جان هم افتادند کار به محاکمه، تبعید و کشتار و نابودی رسید.