کتاب

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، کتاب " تکنولوژی پرینت سه بعدی از نمونه سازی سریع تا ساخت قطعات نهایی " تالیف دکتر فرشید ریخته گر، توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر به چاپ رسید.

کتاب " تکنولوژی پرینت سه بعدی از نمونه سازی سریع تا ساخت قطعات نهایی" توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر به چاپ رسید

در پیشگفتار این کتاب آمده است:

  " در دهه دوم از قرن ۲۱ قرار داریم که در آن، روند رشد تمام تکنولوژی ها در شاخه های مختلف علمی، با سرعت فزاینده ای رو به پیشرفت است و همه روزه اخبار متنوعی در خصوص ثبت اختراعات، ارائه مقالات و یا انتشار کتب جدید به گوش می رسد. تمام این موارد در خدمت توسعه صنعت و بهبود شرایط زندگی بشر بوده و در نهایت، موقعیت مناسبی را برای بنگاه های بزرگ و کوچک اقتصادی ایجاد می کند. در این میان، تکنولوژی "ساخت افزایشی" که با نام تجاری "پرینت سه بعدی" بین عموم شناخته می شود، نظر بسیاری از متخصصین و بهره برداران حوزه ساخت و تولید را به خود جلب نموده و از آن به عنوان یک انقلاب صنعتی دیگر یاد می گردد. فرآیند جذاب تبدیل یک مدل سه بعدی در نمایشگر کامپیوتر به یک قطعه پرینت شده نهایی روی میز، بیش از ۳۰ سال است که از نمونه سازی در مقیاس کوچک آغاز شده و هم اکنون در بسیاری از شرکت های تراز اول جهان، برای ساخت قطعات پیچیده و غیر قابل تولید با روش ‌های متداول، به کار گرفته می شود. به طور همزمان، توسعه محورهای پژوهشی و علمی نیز ظرف سال های گذشته در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی معتبر در دنیا صورت پذیرفته است و سالانه چندین کتاب تخصصی در مورد ساخت افزایشی، با درنظرگیری کاربردهای متنوع آن در صنایع مختلف انتشار می یابد.

در داخل کشور نیز اقدامات مثبتی در زمینه توسعه صنعت پرینت سه بعدی انجام شده و با تشکیل شرکت های دانش بنیان، فضای کسب و کار نوینی در حوزه ساخت محصولات، مطابق با نیاز و خواسته مشتری به وجود آمده است. اما در زمینه آموزشی با وجود منابع لاتین متعدد، همچنان دسترسی به یک منبع فارسی استاندارد که آشنایی اولیه و نسبتا جامعی برای طیف گسترده ای از مخاطبان این تکنولوژی ایجاد نماید، امکان پذیر نبوده و همین امر انگیزه اصلی را برای اینجانب جهت تدوین کتاب حاضر فراهم آورده است. در تهیه این کتاب سعی شده است تا به طور کامل از منابع به روز و کارآمد بهره برداری شود و مطالب به صورت ساده و شفاف در اختیار خوانندگان عزیز قرار گیرد تا خواننده بتواند پس از مطالعه کامل کتاب، به اطلاعات موردنیاز خود دست یابد و هر یک از مباحث طرح شده را برای انجام پروژه های تحقیقاتی یا تجاری سازی ایده های خود برگزیند.

به این منظور، کتاب پیش رو در هفت فصل با رویکرد بررسی موضوعات اساسی در تکنولوژی پرینت سه بعدی شامل عناوین مقدمه (فصل اول)، روش های تولید (فصل دوم)، کاربردها (فصل سوم)، مشخصه یابی محصولات (فصل چهارم)، طراحی، انتخاب مواد و فرآیند (فصل پنجم)، ملاحظات نرم افزاری (فصل ششم)، ویژگی های فنی- اقتصادی و نقشه راه آتی (فصل هفتم) طراحی گردیده است. همچنین، جهت دستیابی به یک سری از اطلاعات تکمیلی، امکان رجوع به بخش "پیوست ها" پس از فصول اصلی فراهم گردیده و در انتهای کتاب، تمامی واژه های مهم به کار رفته در متن و پانویس ها، به صورت یکپارچه در قسمت "واژه نامه" قرار گرفته است".

شایان ذکر است این کتاب در هفت فصل، ۲۷۲ صفحه و به قیمت ۱۸۰۰۰۰ریال به بازار کتاب عرضه شده است.

علاقمندان میتوانند کتاب مذکور را از طریق فروشگاه و نمایشگاه دائمی انتشارات جهاددانشگاهی امیرکبیر واقع در خیابان حافظ جنب درب اصلی دانشگاه و یا فروشگاه اینترنتی انتشارات به آدرس jdamirkabir.ac.ir/shop  ؛ خریداری نمایند.