چگونگی ارتقاء مهارت‌های دانشجویان در دنیای نوآوری

به گزارش خبرنگار دفتر ایسنا دانشگاه امیرکبیر، همایش "دانشجوی نوآور، مولد اشتغال پایدار" از سوی سازمان دانشجویی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر روز دوشنبه ۲۳ مهر ماه با سخنرانی مسعود تاج‌بخش "مدیر بخش روابط دانشگاهی فدراسیون جهانی مخترعان" (IFIA) در سالن فجر دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد که مبحث اصلی آن پرداختن به چگونگی توسعه‌ مهارت‌های فردی و فنی در دنیای نوآوری بود.

در ابتدای همایش، سید علی محمدپور، سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر ضمن معرفی فعالیت‌های معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی از برگزاری دوره‌های نوآوری و کارآفرینی به دنبال این همایش و هم چنین تاسیس "کانون کارآفرینی و اشتغال" در دانشگاه صنعتی امیرکبیر خبر داد.

در ادامه دکتر تاجبخش، سخنران این همایش در مورد تعاریف اساسی خلاقیت و نوآوری و یافتن مبانی چهارگانه موفقیت در کسب و کار گفت: خلاقیت، فرآیند ذهنی نو و نوآوری، عملیاتی کردن کارهای جدید است. برای طراحی ایده‌های جذاب، قدرت تحلیل خود را بالا ببرید. نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصت‌ها را به خوبی بشناسید. قبل از ورود به هرکاری، مهارت‌های مربوط به آن را بیاموزید و فراگیری اصول مدیریت، مبانی مدیریت اقتصادی، دانستن اصول بازاریابی و مهندسی روابط انسانی را سرلوحه‌ کار خود قرار دهید.

تاجبخش ضمن تاکید بر «مدیریت روابط انسانی» به عنوان محور دنیای نوآوری به معرفی ۲۰ مهارت لازم جهت توسعه مهارت‌های فردی و فنی پرداخت و گفت: برای ورود به مسیر موفقیت و اجرایی شدن ایده‌ها، خودشناسی، سلامت جسمی و روحی، تغییر سبک زندگی و باورها، هدف‌گذاری، تصمیم‌گیری صحیح، اعتماد به نفس، عزت نفس، خلاقیت و ایده‌پردازی، تقویت قدرت ذهن و حافظه، ارتباطات قوی، مدیریت صحیح هیجان و استرس، فراگیری مهارت‌های آنلاین، تسلط بر زبان انگلیسی، تلاش برای موفقیت در تحصیل، شارژ انگیزه، مدیریت زمان، طراحی مسیر کسب ثروت و تقویت ارتباط‌های گفتاری الزامی است.

وی در بخش پایانی صحبت های خود خطاب به دانشجویان خاطرنشان کرد: تیم سازی را خوب یاد بگیرید و برای جلوگیری ازکپی شدن ایده‌ها، مالکیت فکری و معنوی آنها را ثبت کنید.

در این همایش چهار ساعته علاوه بر مسعود تاجبخش، بخشی از کارآفرینان و برندگان جوایز بین‌المللی اختراعات نیز به صحبت پرداختند و دانشجویان حاضر در جلسه نیز در بخش‌های کارگاهی این همایش در قالب ایده پردازی و پرسش و پاسخ مشارکت فعال داشتند.