توسعه آموزش‌های جهاددانشگاهی با بهره‌گیری از مهارت‌های جدید/ لزوم توجه به آینده مشاغل و مشاغل آینده

رییس جهاددانشگاهی با حضور در غرفه معاونت آموزشی جهاددانشگاهی در نمایشگاه بین‌المللی آموزش، خدمات و تکنولوژی‌های نوین آموزشی و صنایع وابسته، اساس توسعه هر جامعه را تربیت انسان‌های توسعه‌یافته عنوان کرد و گفت: انسان توسعه‌یافته، انسانی است که درزمینه های علمی، فناوری، مهارت‌ها، کاربرد علم، اخلاق و اجرای قوانین آموزش‌های لازم را دیده باشد.

توسعه آموزش‌های جهاددانشگاهی با بهره‌گیری از مهارت‌های جدید/ لزوم توجه به آینده مشاغل و مشاغل آینده

رییس جهاددانشگاهی تاکید کرد:

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و دکتر محمدرضا پور عابدی معاون پژوهش و فناوری این نهاد از غرفه معاونت آموزشی جهاددانشگاهی در نمایشگاه بین‌المللی آموزش، خدمات و تکنولوژی‌های نوین آموزشی و صنایع وابسته بازدید کردند.
دکتر طیبی در این بازدید با اشاره به رویکردهای معاونت آموزشی جهاددانشگاهی در راستای توسعه آموزش‌ها و بهره‌گیری از مهارت‌های جدید خاطرنشان کرد: رویکرد آموزشی جهاددانشگاهی بر این اساس استوار است که جهاددانشگاهی تا جایی که می‌تواند سعی ‌کند مهارت‌های مختلف را بر اساس نیاز کشور در جامعه تقویت و این آموزه‌ها را در کشور نهادینه کند.
وی با بیان اینکه هدف ما این است که فرد بتواند علم را بیاموزد و آن را به فن تبدیل کند و همچنین فن باید به تولید ثروت در دانش‌آموختگان و فراگیران منجر شود ادامه داد: در دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی که هم‌اکنون نسل سه یا نسل چهار نام‌گرفته است، تلاشمان بر این است که دانشجویان بتوانند به شکل صحیحی دانش را بیاموزند و در این زنجیره نهایتاً برای کشور تولید ثروت کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با ذکر این نکته که بحث مهم و قابل‌توجه دیگری که باید به آن توجه کنیم، نحوه ارزیابی دانشجویان و کارآموزان در موسسات آموزش عالی کشور است افزود: ما باید به شکلی دانشجو را ارزیابی و هدایت کنیم که درنهایت وارد شغلی شود که به آن علاقه دارد و می‌تواند آن را به شکل مطلوبی اجرا کند. به این شکل می‌توان از اشباع شدن بسیاری از رشته‌ها و مشاغل جلوگیری کرد. در این راستا باید آموزش‌های مهارتی به این افراد داده شود تا بتوانند در حوزه موردعلاقه خود فرد موفق بشوند. ما این پروژه را در دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی با کمک سازمان برنامه‌وبودجه در دست اجرا داریم تا درنهایت بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که دانشجویان ما پس از فارغ‌التحصیلی نه‌تنها سرگردان نباشند بلکه کارآفرین و ثروت آفرین باشند.
دکتر طیبی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های مثبت جهاددانشگاهی و اعتماد دستگاه‌های مختلف به این نهاد گفت: رویکرد ما نشان داده است که جهاددانشگاهی نگاهی کاربردی به حل مسائل جامعه دارد. ما درواقع می‌خواهیم که مشکلات موجود را خودمان با همکاری یکدیگر حل کنیم. با توجه به اعتباری که جهاددانشگاهی دارد و سابقه مثبتی که در زمینه علمی و فناوری ایجاد کرده، موجب شده این ابتکار عمل در دست جهاد قرار بگیرد که بتواند مشاغل جدیدی ایجاد کند. این سابقه مثبت موجب می‌شود تا نهادهای مختلف همچون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و برادران عزیزم دکتر شریعتمداری و همچنین دکتر منصوری و قبل از آن دکتر ربیعی با دید مثبتی به همکاری با جهاددانشگاهی بپردازند.
رییس جهاددانشگاهی تصریح کرد: جهاددانشگاهی با بسیاری از دستگاه‌ها ازجمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، معاونت‌های رفاه و همچنین اشتغال وزارت تعاون و کار و ... همکاری‌های خوب و گسترده‌ای را تعریف کرده که هرکدام در زمینه‌های مشخص پیگیری و دنبال می‌شود.
وی به راه‌اندازی اورژانس کسب‌وکار در دانشگاه علم و فرهنگ اشاره کرد و افزود: در حوزه اشتغال، جهاددانشگاهی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تلاش دارد تا بتواند از ریزش مشاغلی که هرساله به وجود می‌آیند جلوگیری کند.
 دکتر طیبی با بیان اینکه هرسال تعداد زیادی شغل به وجود می‌آید و افراد زیادی شاغل می‌شوند ادامه داد: این شغل‌ها به دلایل زیادی از بین می‌روند که میتوان باهم افزایی بین دستگاه‌های مختلف با محوریت جهاددانشگاهی این مشکل را هم رفع کرد تا جهاد رسالت خود را در زمینه اشتغال هم اجرا کرده باشد. همچنین یکی دیگر از رویکردهای جهاددانشگاهی توجه به آینده مشاغل و مشاغل آینده است.

هدف از توسعه آموزش‌های جهاددانشگاهی اشتغال دانش‌آموختگان است

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی نیز در این بازدید هدف از شکلی گیری آموزش در جهاددانشگاهی ارائه آموزش‌های مکمل، کاربردی و مهارتی برای دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها بوده که خوشبختانه جهاددانشگاهی در این زمینه موفق بوده است.
دکتر پورعابدی با تصریح اینکه جهاددانشگاهی همواره به دنبال ارایه آموزش‌های مهارتی مکمل برای ورود جوانان و دانش‌آموختگان گفت: این آموزش‌ها علاوه بر اشتغال و کارآفرینی به روحیه خودباوری فارغ‌التحصیلان نیز کمک می‌کند.
معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی جایگاه آموزش را در جهاددانشگاهی مهم ارزیابی کرد و تصریح کرد: تعامل بخش‌های مختلف آموزش و بخش‌های پژوهش و فناوری در راستای توسعه نوآوری و کارآفرین بسیار حیاتی است.
وی به طراحی دوره‌های مشترک بین بخش‌های آموزش و فناوری تاکید کرد و گفت: در این زمینه دانشگاه‌ها ومراکزآموزشی باید با پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی بیش از گذشته تعامل داشته باشند.
معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی، با اشاره به اینکه دستاوردهای آموزش جهاددانشگاهی در سراسر کشور گسترده است گفت: خوشبختانه رضایت خوبی از دستاوردهای آموزشی جهاددانشگاهی وجود دارد که بخش آز آن در نمایشگاه به نمایش درآمده است.
وی با اشاره به شیوع کرونا در کشور گفت: لازم است از دستاوردها وتکنولوژی‌های ارایه شده در نمایشگاه بین‌المللی آموزش، خدمات وتکنولوژی ‌های نوین آموزشی و صنایع وابسته استفاده بیشتری کنیم.
دکتر پور عابدی در پایان، از تلاش‌های جهاددانشگاهی برای تدوین و توسعه راهبردهای اساسی برای حضور در عرصه‌های ملی و بین‌المللی درزمینه های آموزش‌های مهارتی و کاربردی برای دانشجویان و دانش‌آموختگان خبر داد.
 گفتنی است دکتر سهیل دادخواه سرپرست اداره کل نظارت و گسترش مراکز آموزشی جهاددانشگاهی نیز در این بازدید بخشی از توانمندی‌های حوزه آموزش و اشتغال و کارآفرینی جهاددانشگاهی را تشریح و درباره آینده اهداف و برنامه‌های معاونت آموزشی در زمینه تلفیق آموزش و مهارت در راستای توسعه اشتغال و کارآفرینی در کشور سخن گفت.