انتشار چاپ سوم کتاب " نقشه برداری معدن" در انتشارات جهاد دانشگاهی امیرکبیر‌

در پیشگفتار این کتاب آمده است:

  "نقشه برداری روی زمین در دره نیل و نقشه‌برداری زیرزمین همگام با حفر قنات در ایران باستان بنیان گذاشته شد. یکهزار سال قبل دانشمند گرانقدر ایران زمین، ابوبکر محمدبن الحسن الحاسب الکرجی کتابی به زبان عربی به نام " انباط المیاه الخفیه"  تالیف کرد. این کتاب در سال ۱۳۴۵ شمسی توسط استاد فقید حسین خدیو جم با عنوان " استخراج آبهای پنهانی" به زبان فارسی ترجمه و به وسیله بنیاد فرهنگ ایران منتشر شد و در سال ۱۳۷۳ به همت کمیسیون ملی یونسکو در ایران تجدید چاپ گردید. گرچه این کتاب یکی از مراجع آبهای زیرزمینی می باشد اما ۳۰ درصد کتاب به نقشه‌برداری اختصاص داشته و بخشی از آن نیز شامل نقشه برداری زیرزمینی برای هدایت قنات است. مطالعه منابع موجود درباره تاریخچه نقشه برداری نشان می­دهد که به احتمال قوی کرجی نخستین کسی است که نقشه برداری زیرزمینی را تدوین نموده است و مهمتر اینکه آنچه را در این زمینه نوشته، هنوز هم از نظر علمی دارای اعتبار است. وی برای نقشه‌برداری تونل­ها و هدایت راستا و شیب تونل­ها روش­هائی ارائه کرده است که از نظر اصول ریاضی درست منطبق با آن چیزی است که امروزه در نقشه برداری زیرزمینی رعایت می شود و تفاوت جزئی در اجرا، بدلیل تفاوت ابزارهای آن زمان و حال می باشد. از جمله حالتی از نقشه برداری چاه با روش دو شاقول را شرح داده که هم اکنون نیز عینا با همان شیوه در نقشه برداری معادن در دنیا برابر است.

 اولین کتاب نقشه برداری معدن به زبان فارسی توسط اینجانب در سال ۱۳۶۸ برای هنرستانهای  معدن نوشه شد. این کتاب که حاصل سالها تدریس نقشه برداری معدن در دانشگاه و سر و کار داشتن با نقشه های معدنی است به یاد دانشمند گرانمایه ابوبکر محمد کرجی تالیف می گردد."

شایان ذکر است این کتاب در ده فصل، ۴۴۴صفحه و در تیراژ۵۰۰ نسخه و به قیمت ۳۸۰ هزار ریال به بازار کتاب عرضه شده است.

علاقمندان میتوانند کتاب مذکور را از طریق فروشگاه و نمایشگاه دائمی انتشارات جهاددانشگاهی امیرکبیر واقع در خیابان حافظ جنب درب اصلی دانشگاه و یا فروشگاه اینترنتی انتشارات به آدرس jdamirkabir.ac.ir/shop  ؛ خریداری نمایند.